طرح پایلوت غربالگری شنوایی از ۱۰ آبان ماه در خراسان جنوبی آغاز می‌شود

معاون امور پیشگیری و توسعه بهزیستی خراسان جنوبی از اجرای طرح پایلوت غربالگری شنوایی کودکان سه تا ۵ سال در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، سرایان و بشرویه خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران”، اعظم احمدی شادمهری صبح امروز در بازدید از مراکز غربالگری شنوایی استان اظهار داشت: از ۱۰ آبان ماه تا ۳۰ بهمن ماه اجرای طرح پایلوت غربال شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال را در مهدهای کودک تحت پوشش ادارات بهزیستی خراسان جنوبی را داریم.

 

وی با بیان اینکه طرح غربالگری در مهدهای کودک تحت پوشش بهزیستی شهرستان‌های بیرجند، قاینات، سرایان، بشرویه و فردوس اجرا می‌شود افزود: افت شنوایی شایع‌ترین اختلال رشدی است که در بدو تولد قابل کشف است و شیوع آن در سنین پیش دبستانی و مدرسه افزایش می‌یابد و دلیل این افزایش وجود عواملی است که باعث ایجاد افت شنوایی اکتسابی، افت دیرآغاز و افت پیش رونده می‌شود.

 

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: عدم کشف و شناسایی و نقصان در مدیریت مناسب افت شنوایی در کودکان، تبعات اقتصادی وسیعی را در پی دارد و در کنار آن مشکلات متعدد آموزشی، شناختی و اجتماعی را پدید می‌آورد.

 

احمدی شادمهری عنوان کرد: شیوع افت‌های شنوایی گذرا یا کوتاه مدت که عمدتاً به خاطر اتیت گوش میانی مترشحه در کودکان پیش مدرسه پیش می‌آید برآوردها رقمی حدود ۱۵ درصد را نشان می‌دهد به کمک غربال شنوایی بدو تولد می‌توان شمار زیادی از این افت‌ها را کشف کرد و مابقی آنها را می‌توان به کمک غربال شنوایی پیش مدرسه و در دوران کودکی شناسایی کرد.

 

وی هدف از بررسی شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سالگی را شناسایی مواردی دانست که در غربال اولیه یا بدو تولد از حلقه پیگیری مفقود شده‌اند.

 

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی و افزود: شناسایی افت‌های شنوایی دیرآغاز است که می توانند بر رشد زبان  و موفقیت در مدرسه تاثیر بگذارند.

بیشتر بخوانید   ثبت نام ۴۷۸ نفر در پیش ثبت نام مجلس در استان خراسان جنوبی

 

وی تصریح کرد: تعیین وضعیت شنوایی، نوع، مقدار و شکل افت شنوایی در هر دو گوش، تعیین عوامل خطر و نیاز به بررسی و کنترل احتمال بروز افت‌های شنوایی دیر آغاز یا پیشرونده، تعیین نیاز و کاندید بودن برای وسایل کمک – حسی مثل سمعک، وسایل کمک شنوایی، کاشت حلزون از دیگر اهداف است.

 

احمدی شادمهری ادامه داد: ارجاع برای خدمات مداخله‌ای و توانبخشی مناسب و مورد نیاز و به دلیل میزان بالای مشکلات گذرا در این محدوده سنی و خصوصاً به خاطر شرایط اقلیمی آب و هوایی و شرایط بهداشتی در کشور، اجرا و تکرار این طرح به صورت سالانه در این سنین تاکید شده است.

 

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی افزود: این طرح طی سه مرحله انجام می‌شود. غربالگری که در این مرحله با استفاده از ۳ تست اتوسکوپی، ادیومتری و تیمپانومتری وضعیت شنیداری کودک و وضعیت گوش میانی بررسی می‌شود.

 

وی گفت: در مرحله تشخیص کودکانی که به هر دلیل در مرحله اول، مشکوک به کم شنوایی یا عفونت گوش (اوتیت) تشخیص داده شوند برای انجام معاینات و ارزیابی تخصصی شنوایی به کمک ابزار تشخیص مجهزتر به مراکز شنوایی شناسی و پزشک متخصص معرفی می‌شوند که هدف از این مرحله رد و تایید کم شنوایی و مشخص کردن نوع و میزان کم شنوایی و وضعیت گوش میانی کودک و درمان طبی و مداخله‌ای و همچنین راهنمایی والدین برای تکمیل مرحله بعدی است.

 

احمدی شادمهری اظهار داشت:  کودکانی که در مرحله تشخیص، کم شنوایی آن به تایید نهایی رسیده است برای درمان و یا توانبخشی به موقع و زودهنگام به مراکز طبی و توانبخشی معرفی می‌شود و این طرح در سال جاری در شهرستان بیرجند، قاینات، سرایان، بشرویه و فردوس  از ۱۰ آبان ماه لغایت ۳۰ بهمن اجرا می‌شود  و تمامی  کودکان ۳ تا ۵ سال در مهدهای کودک تحت نظارت ادارت  بهزیستی شهرستان‌های فوق غربال می‌شوند.

بیشتر بخوانید   گاز برخی از  مشترکین شهرستان بیرجندقطع می‌شود

 

وی با بیان اینکه در شش ماه امسال هشت هزار و ۸۱ نوزاد در بدو تولد تخت پوشش برنامه غربالگری تشخیص مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرارگرفتند افزود: از این تعداد ۱۰۶ کردم به مرخله تشخیص راه یافتند که پس از ارزیابی تشخیص ۲۱ کودک به مرحله مداخلات توان بخشی دارویی راه یافتند.

 

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر خراسان جنوبی دارای ۱۹ دستگاه غربالگر شنوایی مجهز و پیشرفته برای اجرای برنامه است و ۲۰ مرکز غربالگری شنوایی در استان خراسان جنوبی در زایشگاه‌های استان در حال ارائه خدمت است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

 

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها