رئیس شورای ملی زعفران ایران:خرید توافقی در راستای منافع کشاورزان و حفظ جایگاه زعفران ایران باشد

رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: تمام فعالیتها و برنامه ریزی‌های خرید توافقی باید در راستای منافع کشاورزان و حفظ جایگاه زعفران ایران در بازارسازی و توسعه بازار جهانی زعفران به منظور برندسازی برای برند ملی زعفران ایران باشد.

محسن احتشام در آستانه فصل برداشت طلای سرخ  از مزارع استانهای خراسان رضوی و جنوبی در گفت‌و گو با خبرنگار پایگاه خبری “پیام خاوران “  با بیان اینکه ما معتقدیم درآمد حاصل از زعفران باید در خدمت ایجاد اشتغال و توسعه مناطق زعفرانکاری باشد اظهار داشت: خرید توافقی نباید در خدمت سوداگران، دلال بازان و رانت جویان باشد.

وی بااشاره به ورود سازمان تعاون روستایی به حوزه خرید حمایتی زعفران بیان کرد: این اقدام اگر با نیت کمک به کشاورزان، ثبات بازار و همچنین خرید محصول مازاد برتوان خرید بخش خصوصی و صادرکنندگان صورت گیرد می تواند اقدام خوبی باشد و در این صورت ما نیز در شورای ملی زعفران از این طرح دفاع می کنیم و با وضع موجود نیاز به یک هم افزایی بین صادرکنندگان وسازمان تعاون روستایی برای وضع موجود بازار زعفران یک ضرورت است.

صادرکننده نمونه کشوری زعفران ایران در چند دوره متوالی تاکید کرد: اما اگر قرار باشد به شکل قبل باشد یعنی محصول خریداری شود و برای یک عده خاص رانت ایجاد شود و به این ترتیب صادرکنندگان را دچار مشکل سازد و همچنین علاوه بر آن  بازارهای جهانی  را با مشکل روبروکند قطعاً منفعتی برای کشاورزان نخواهد داشت.

**خرید توافقی زعفران با نظر و مشورت و همراهی بخش خصوصی صورت گیرد

احتشام  با بیان اینکه اگر این اقدام در راستای فراهم سازی زمینه همکاری با صادرکنندگان باشد و با نظر و مشورت و همراهی بخش خصوصی صورت گیرد و همه در این زنجیره دیده شوند قطعاً بخش خصوصی هم همراهشان خواهد بود تصریح کرد: با ایجاد رانت و تامین منافع افراد خاص قطعاً این کار را به صلاح نمی‌دانیم.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی فردا میزبان ۵ شهید گمنام می‌شود

کارشناس ارشد بازاریابی بین الملل ادامه داد: دوسال قبل سازمان تعاون روستایی اقدام به خرید زعفران کرد اما سئوال اینجاست که چه اتفاقی افتاد؟ این سازمان زعفران کشاورز را با قیمت پایین خریداری کرد با این استدلال که قصد دارد از افت قیمت جلوگیری کند، پس از آن قیمت ارز بالا رفت و زعفران هم گران شد.

رئیس شورای ملی زعفران  ایران اظهارکرد: بنابراین سئوال اینجاست که چه کسای در این زمینه نفع بردند؟ کشاورزان؟! دلالان و یا افرادی که در این زمینه رانت ایجاد کردند.

احتشام با اشاره به اینکه زحمت کار را کشاورزان کشیدند و منفعت‌اش را به اسم حمایت از کشاورزان عده‌ای دلال و واسطه بردند! تصریح کرد: همچنین در بازارهای جهانی قیمت زعفران را پایین آوردند و سبب شد قیمت پایه زعفران نیز افت کند چرا که بسیاری از کسانی که وارد چرخه زعفران شدند، حرفه و کارشان این نبود .

**سود زعفران نصیب دلالان می شود نه کشاورزان

 صادرکننده نمونه کشوری زعفران ایران در چند دوره متوالی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر با یک بررسی کوچک می‌توان دریافت که ارز  حاصل از صادرات زعفران که توسط این افراد صورت گرفته نیز به چرخه اقتصادی  کشور برنگشته است.

 احتشام درباره قیمت زعفران در دو سال  گذشته گفت: سازمان تعاون روستایی زعفران را دو سال قبل با قیمت ۴ الی ۶ میلیون تومان از کشاورز خریداری کرد و در بازار بورس تا ۱۵ میلیون تومان هم خرید و فروش شد.مابه التفاوت این قیمت نیز به دست یک سری دلال رسید که سود هنگفتی نصیب‌شان شد اما به دست کشاورز زعفرانکار چیزی نرسید.

**رانت بازی و بورس بازی ازخرید توافقی زعفران کنار برود

بیشتر بخوانید   پرداخت بیش از 5 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی به صنعتگران نهبندان

کارشناس ارشد بازاریابی بین الملل اظهارکرد: متاسفانه آن سال، به صادرکنندگان واقعی زعفرانی برای صادرات داده نشد به همین دلیل بسیاری از صادرکنندگان را در تهیه زعفران موردنیازشان دچار مشکل کردند.

احتشام تاکیدکرد: اگر سازمان تعاون روستایی این اقدام را با هدف منفعت کشاورز، ثبات قیمت و بازار و همچنین جلوگیری از افت قیمت انجام دهد و مازاد تولید سال گذشته را خریداری کند ما نیز این اقدام را تایید می‌کنیم. البته مشروط بر این که مثل گذشته دچار رانت بازی و بورس بازی نشوند.

صادرکننده نمونه کشوری زعفران ایران در چند دوره متوالی بیان کرد: در واقع خرید زعفران توسط این سازمان به شرطی که با یک مدیریت صحیح انجام شود و از خود کشاورزان خریداری کنند نه از واسطه‌ها و دلالان، قابل قبول است.

وی ادامه داد: همچنین انتظار داریم موقع فروش نیز سازمان تعاون روستایی زعفران را به اهل کار، واحدهای فرآوری و یا صادرکنندگان واقعی بدهد نه اینکه به کسانی بفروشند که دنبال سوداگری هستند. چرا که با این کار سبب می شوند بازار دچار بی‌ثباتی شود و صادرکنندگان نیز در تامین محصولات خود دچار سردرگمی شوند.

رئیس شورای ملی زعفران ایران افزود: در واقع ما معتقدیم در بورس باید ضوابطی گذاشته شود که زعفران فقط به صادرکنندگان واقعی و یا واحدهای فرآوری جهت تولید فرآورده‌های‌شان داده شود.

** کشاورزان بایدسهم منصفانه ای از دسترنج خود دریافت کنند

احتشام با تاکید بر اینکه باید بدانیم که دوران آن سرآمده که زعفران‌کاران زحمت‌کش طلای سرخ بکارند اما مناطق زعفران‌کاری از مناطق محروم و توسعه نیافته قلمداد گردند خاطرنشان کرد: در حقیقت کشاورزان ما بایدسهم منصفانه ای از دسترنج خود دریافت کنند.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی در هشتمین سفر شهرستانی خود به خوسف رفت

صادرکننده نمونه کشوری زعفران ایران در چند دوره متوالی یادآور شد: بنابراین هر طرح خریدی باید در راستای کمک واقعی به کشاورزان باشد و در ابتدا منافع کشاورزان تامین گردد و سپس منافع مصرف کننده، چرا که تولید برای مصرف است.

رئیس شورای ملی زعفران ایران سازماندهی و ساماندهی و مدیریت بر فرایندصادرات زعفران و صدور کارت اهلیت برای جلوگیری از فعالیت کارت های بازرگانی اجاره ای و صادرات با کارت دیگران را یکی از الویت های مهم مدیریت بر فرایند صادرات زعفران برای جلوگیری از فعالیت رقابت های منفی و رعایت قوانین وخط مشی های برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی برشمرد.

**ارسال طرح مدیریت بر فرایند صادرات زعفران  به وزارتخانه صمت ، جهاد کشاورزی و سازمان توسعه تجارت ایران

کارشناس ارشد بازاریابی بین الملل تاکیدکرد: باید از فعالیت واسطه هایی که کار صادرکنندگان اصیل و متعهد را وتو می کنند جلوگیری کرد تا زعفران باقیمت های پایه صادر گردد و صادرکننده متعهد نیز بتواند ارز آنرا به چرخه اقتصادی بر گرداند .

 احتشام با بیان اینکه مدیریت فرایند صادرات زعفران اقدام اول و مکمل طرح خرید حمایتی خواهد بود بیان کرد: شورای ملی زعفران ایران طرح مدیریت بر فرایند صادرات زعفران را تدوین و تقدیم وزارتخانه های صمت، جهاد کشاورزی وسازمان توسعه تجارت ایران کرده و منتظر تفویض اختیارهای قانونی برای این طرح به عنوان یک الگوی صادرات تخصصی و مدیریت شده است.

رئیس شورای ملی زعفران ایران بیان کرد: موفقیت در خرید توافقی، منوط بر مدیریت بر بازار زعفران وهمچنین سازماندهی وساماندهی فرایند صادرات زعفران خواهد بود.

انتهای پیام/

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها