‍ ۱۸ قطعه هوبره در دام سودجویان

قاچاقچیان هوبره توسط ماموران پرتلاش و همیشه همراه نیروی انتظامی شهرستان زیرکوه موفق به کشف و ضبط ۱۸ قطعه هوبره از شکارچی متخلف در این شهرستان شدند.

به گزارش “پیام خاوران” ، صادقی رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست شهرستان زیرکوه گفت: ماموران یگان امداد نیروی انتظامی شهرستان زیرکوه در یک اقدام غافلگیرانه موفق به کشف تعداد ۱۸ قطعه پرنده زیبا و کمیاب هوبره شدند.صادقی افزود : متاسفانه این پرندگان در شرایط بسیار بد و نامناسبت در حال انتقال بودند که با هوشیاری ماموران نیروی انتظامی از متخلف پس گرفته شد.

 

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز ضمن قدردانی از ماموران نیروی انتظامی زیرکوه در اینخصوص گفت:سودجویان هر ساله هزاران تله زنده گیری «هوبره» را در دشت های مرزی خراسان جنوبی برای زنده گیری و قاچاق این پرنده كمیاب به كشورهای عربی جا‌گذاری می كنند كه این اقدام نسل این پرنده را در معرض نابودی قرار داده است.

علاقه اعراب كشورهای حاشیه خلیج فارس به شكار هوبره سبب شده هر ساله افرادی سودجو، مرزنشینان را تحریك به زنده گیری این پرنده كمیاب كنند و متاسفانه سود هنگفت شكار هوبره نصیب سودجویان و دلالان در سایه نشسته میشود و افرادی كه در روستاها، تحت تاثیر حرف های واسطه ها می شوند به بهاء ناچیزی در غارت این سرمایه های زیستی شریک می شوند . وی افزود:از آنجایی که اکثر قاچاقچیان دستگیر شده افراد محلی و بومی منطقه بوده اند مردم محلی می توانند بهترین همیاران محیط زیست در برخورد با پدیده قاچاق پرندگان و جانوران باشند یقینا باندهای قاچاق هوبره در بلند مدت بیشترین ضرر را به زندگی مردم بومی و محلی می رسانند .چرا که هوبره یک حلقه از زنجیره حیات برای حفظ تنوع زیستی در مناطق بیابانی است .

بیشتر بخوانید   دوازدهمین نمایشگاه کتاب خراسان جنوبی گشایش یافت /حضور ۱۳۸ ناشر از سراسر کشور

کم شدن پوشش گیاهیدر فرایند زنده گیری و افزایش گرد و غبار ازدیگر آسیب هایی است که در شکار هوبره به مردم بومی و محلی منطقه وارد می شود .

 

خسروی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زیرکوه نیز در پی کشف این محموله گفت: زندگی تمام انسان ها به محیط ز یست وابسته است ماباید این محیط زیست گرانبها را حفظ و حراست کنیم چرا که حیات خود ما به آن وابسته است و اگر به محیط زیست و حیات وحش آسیب برسانیم در واقع به خودمان لطمه زده ایم و هر انسانی بایستی همان اندازه که به محیط خصوصی خود توجه می کند به همان میزان به محیط زیست خود اهمیت می هد .وی افزود: به منظور حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی و بویژه با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) پیرامون این موضوع که ( قضیه محیط زیست خیلی قضیه مهمی است همچنان که در قبال انسان ها احساس مسئولیت می کنیم باید در قبال طبیعت هم احساس مسئولیت کنیم و حفظ حریم محیط ز یست باید جزئی از فرهنگ عمومی شود ) با هرگونه شکار غیر مجاز و یاتجاوز به حیات وحش بدون اغماض برخود خواهد شد . دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زیرکوه اظهار کرد: پرنده هوبره جزء پرندگان کمیاب و در خطر انقراض است و به استناد بند الف ماده ۱۳ قانون شکار و صید با متخلفین برخورد قانونی لازم صورت خواهد پذیرفت .

 

انتهای پیام /

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها