“کودکان نارس”شکوفه‌های ارغوانی که نیازمند مراقبت‌ و حمایت خاص هستند

خوشبختانه با پیشرفت‌های پزشکی در کشور و افزایش دانش و آگاهی تیم‌های پزشکی و پرستاری نوزادان نارس در کشور زنده می‌مانند اما اگر نیاز‌های خاص و ویژه این نوزادان در فرصت مناسب برآورده نشود مشکلات زیادی برای آنان رخ می‌دهد.

به گزارش“پیام خاوران”، تولد یک نوزاد سالم با مراقبت‌های بسیاری همراه است، مراقبت‌هایی که در طی ۹ ماه بارداری به والدین نوزاد توسط تیم پزشکی و پرستاری آموزش داده شده است، اما اگر یک نوزاد نارس به دنیا بیاید والدین چگونه باید خود را برای مراقبت از نوزاد نارس خود آماده کنند.

خوشبختانه با پیشرفت‌های پزشکی در کشور و افزایش دانش و آگاهی تیم‌های پزشکی و پرستاری نوزادان نارس در کشور زنده می‌مانند، زنده ماندن این بچه‌ها اتفاق بسیار مهمی است، اما اگر نیاز‌های خاص و ویژه این نوزادان در فرصت مناسب برآورده نشود مشکلات زیادی برای آنان رخ می‌دهد.

امروزه تعدادی از مادران، نوزادان خود را كه ۳۰۰، ۴۰۰ یا ۵۰۰ گرم وزن‌دارند به دلایلی زودتر از موعد زمان بارداری به دنیا می‌آورند كه چندان امیدی به زنده‌بودن فرزندش ندارد.

چنین مادرانی با توكل بر خدا، نوزاد را در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری می‌كنند و بر پایه تحقیقات انجام‌شده، بسیاری از آن‌ها به آغوش خانواده‌های خود بازگشته‌اند.

سازمان جهانی بهداشت، ۱۷ نوامبر را روز جهانی نوزادان نارس اعلام كرده است و به همین مناسبت سعی می‌شود، آگاهی‌ بیشتری در مورد علت تولد نوزادان نارس در اختیار خانواده‌ها قرار گیرد و مجموعه اقدام‌هایی برای كاهش تولد این قبیل كودكان مدنظر قرار گیرد.

به‌طور‌کلی نوزادان نارس نیازمند مراقبت‌های خاص و همه‌جانبه از جمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکیه چشم، بینایی و شنوایی و … هستند.

استقرار درمانگاه‌های چندتخصصی برای پیگیری این نوزادان پس از ترخیص از بیمارستان می‌تواند از ابعاد مشکلات جسمی و تکاملی و روحی-روانی بکاهد.

به همین دلیل مدتی است که حرکت‌هایی جهانی در جهت کمک به خانواده‌هایی که نوزادان نارس دارند، آغاز شده و نیز آگاهی‌بخشی عمومی در سطح جامعه شکل گرفته است.

در این راستا به همت مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی جشن روز جهانی نوزاد نارس در بیرجند برگزار شد.

بیشتر بخوانید   روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمزروایت کرد: پشت‌پرده ترور سردارسلیمانی

در این مراسم، معاون درمان مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: قدرت یک کشور به جمعیت آن کشور بستگی دارد و در این راستا بسیاری از کشورها در حال مهاجر پذیری هستند تا به این وسیله جمعیت خود را افزایش دهند.

دکتر موحد دانش اظهار داشت: این کشورها بسیار سنجیده عمل می کنند یعنی نیروهای ماهر، باتجربه و از نظر جسمانی سالم را پذیرش می کنند و زمانی که از کار افتاده می شوند به کشور خود باز می گردند و این امر سبب می شود کشور مبدأ از از نیروهای خوب و سالم خالی شود.

وی یکی از ایده های افزایش جمعیت را افزایش نرخ زاد و ولد عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این امر بالطبع مشکلاتی مانند تولد نوزادان نارس را به دنبال دارد که باعث بروز مشکلات اقتصادی برای خانواده و جامعه می شود.

معاون درمان مدیریت درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی افزود: روز جهانی نوزاد نارس به این دلیل نام گذاری شده است که اولا برای پیشگیری از تولد نوزاد نارس تلاش کنیم و ثانیا در صورت تولد این نوزادان با مراقبت های اصولی و توجه ویژه به این نوزادان و حفظ سلامتی آنان آینده ای درخشان و جامعه ای فعال و کوشا داشته باشیم.

 

معصومه بیرجندی، سرپرستار بخش nicu بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند که ۲۱ سال سابقه خدمت در این بیمارستان را دارد اظهار داشت: با توجه به اینکه سالانه حدود ۱۳ میلیون نوزاد نارس در سراسر جهان متولد می شود بسیار مهم است که با یک برنامه مراقبتی بتوانیم آمار مرگ و میر نوزادان را کاهش دهیم.

وی با اشاره به برگزاری جشن گرامیداشت روز جهانی نوزادان نارس برگزار می شود افزود: هدف از برگزاری این جشن توجه به این مسئله است که در بخش های nicu برنامه های مراقبتی گذاشته شود که آمار مرگ و میر این نوزادان کاهش یابد و تعداد بیشتری از نوزادان را سالم تحویل خانواده ها دهیم.

بیشتر بخوانید   نزدیک شدن به آرمان‌های انقلاب اسلامی باید در گام دوم مدنظر باشد

سرپرستار بخش nicu بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند با اشاره به اینکه ۱۷ نوامبر روز جهانی نوزاد نارس نام گذاری شده است یادآور شد: با توجه به برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی و اعلام به بیمارستان هایی که در سطح استان بخش nicu دارند جشنواره ای تحت عنوان شکوفه های نارس برگزار شد.

بیرجندی اظهار داشت: در این راستا تلاش کردیم در این برنامه هم گردهمایی برای پرستارانی که در این بخش فعالیت داشته باشیم و تقدیر و تشکر کنیم و هم از مادرانی که سال های گذشته در این بخش نوزاد نارسداشتند و با دریافت آموزش های مراقبتی ما توانستند نوزاد سالمی داشته باشند را نیز تقدیر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نوزادان نارس به دلیل اینکه سیستم تکاملی‌ عصبی آنان دیرتر از نوزادان سالم رشد می کند امکان ایجاد اختلال در حرکت، بینایی و شنوایی وجود دارد زیرا بیشترین رشد سیستم عصبی نوزادان در ۳ ماهه آخر بارداری است و نوزادان نارس به دلیل زودتر به دنیا آمدن این مهم را از دست می دهند و در این راستا مراقبت های در این بخش انجام می شود.

سرپرستار بخش nicu بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند بیان کرد: به طور متوسط ماهانه ۳۰ نوزاد با بیماری های مختلف در بخش nicu بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند بستری می شوند که ۵ تا ۱۰ درصد این نوزادان نوزادان نارس هستند.

وی به اقدامات انجام شده در بخش مراقبت های ویژه نوزادان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: بینایی سنجی، شنوایی سنجی، واکسیناسیون، غربالگری تیروئید ندر این بخش انجام می شود.

بیرجندی با بیان اینکه در این جشن نحوه مراقبت آغوشی نوزادان نارس در قالب یک کلیپ ارائه شد یادآور شد: چون نماد نوزاد نارس رنگ ارغوانی است سعی شده بود در جشن از رمان ها و پاپیون های ارغوانی رنگ استفاده شود تا نمایشگر نماد روز نارس باشد.

بیشتر بخوانید   دفتر قرارگاه خاتم در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

سعیده شاه بیکی، مسئول بخش nicu بیمارستان میلاد نیز در این مراسم بیان کرد: از فروردین ماه ۹۸ تاکنون ۳۵ نوزاد نارس در بخش nicu بیمارستان میلاد بستری شدند.

وی سن بارداری مادران این نوزادان را ۲۷ هفته، ۳۱ هفته، ۳۴ هفته، ۳۵ هفته و ۳۶ هفته عنوان کرد و خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات پزشکی مهمترین موضوعی که برای نوزادان نارس در بخش nicu مهم است حفظ آسایش و آرامش والدین و بهبودی کامل نوزادان است.

شاه بیکی با بیان اینکه در این راستا تماس پوستی مادر با نوزاد نارس برقرار می شود که این امر باعث بهبود روند درمان می شود گفت: کاهش تحریکات محیطی و پخش موزیک در ساعاتی از روز برای نوزادان جهت آرامش نوزاد و مادر از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی از انجام اقداماتی اعم از غربالگری تیروئید، بینایی سنجی، شنوایی سنجی در این بخش خبر داد و یادآور شد: تلاش ما بر این است تا نوزاد با صحت و سلامت به آغوش خانواده بازگردد.

مسئول بخش nicu بیمارستان میلاد با اشاره به برگزاری جشن شکوفه های نارس بیان کرد: هدف از برگزاری این جشن، افزایش آگاهی کارکنان درمانی و تکریم مادران نوزادان نارس ترخیص شده از واحد NICu است.

شاه بیکی با بیان اینکه در این جشن از پزشکان نوزادان و پرسنل درمانی که در زمینه حمایت از نوزادان نارس فعال هستند تجلیل شد گفت: همچنین از حمایتهای مسئولین محترم بیمارستان میلاد و پرسنل با وجدان و مسولیت پذیر بخش nicu بیمارستان میلاد که مادرانه در بهبود روند درمان نوزادان تلاش می کنند صمیمانه سپاسگزاریم.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها