ایدز بیماری کشنده اما قابل پیشگیری

ایدز واکسن و درمان قطعی ندارد اما درمان آن به شکلی است که اگر فرد تحت درمان قرار گیرد می‌تواند زندگی عادی خود را داشته باشد و در این بیماری مقوله پیشگیری بسیار مهم است.

به گزارش “پیام خاوران”،  ایدز بیماری کشنده اما قابل پیشگیری است. ایدز از طریق وسایل مشترک مانند تزریق مواد مخدر، تیغ و وسایل تیز و برنده، فرآورده‌های خونی و خون، منتقل می شود، ادامه داد: انتقال از مادر باردار به نوزاد و حین و پس از زایمان در دوران شیردهی و ارتباط جنسی نیز دلایل دیگر مبتلا شدن به این بیماری است.

همه‌گیری ابتلا به ویروس ایدز در ایران، از اوایل دهه ۱۳۶۰ در میان بیماران هموفیل دریافت کننده فراورده‌های خونی مانند فاکتور ۸ و فاکتور ۹، که از اروپای غربی وارد کشور می‌شد به طور پنهان و بی سروصدا شروع شد و اولین مورد ایدز در كشور ایران مربوط به پسر بچه ای در سال ۱۳۶۶ است.
به گفته معاون وزیر بهداشت ۶۰ هزار فرد مبتلا به HIV زنده در ایران وجود دارد و عامل اصلی مرگ در مبتلایان HIV بیماری سل است و تزریق با سرنگ مشترک در صدر علل ابتلا به ایدز است.

در خراسان جنوبی نیز بیشترین درصد علت ابتلا به ایدز از طریق ارتباط جنسی نامتعارف بوده است.

 

شناسایی ۹ نفر مبتلا به ایدز در خراسان جنوبی

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره اینکه امسال ۹ نفر مبتلا به بیماری ایدز در خراسان جنوبی شناسایی شده اند، افزود: از این تعداد شش نفر مرد و سه نفر زن هستند.

مجید شایسته با بیان اینکه این بیماری از طریق ظروف غذاخوری، روبوسی، عطسه، مسافرت منتقل نمی‌شود تاکید کرد: دوری از مواد مخدر، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مشترک و استفاده شده، درمان صحیح مادر باردار به ایدز از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز است.
تمامی مراحل درمان و خدمات ارائه شده به بیماران رایگان است

بیشتر بخوانید   قدردانی امام جمعه بیرجند از مردم برای حضور گسترده در راهپیمایی

مدیر بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این مراکز خدماتی مانند مشاوره، وسایل پیشگیری کننده و انجام آزمایش ایدز و سایر خدمات را در کمال امانت داری و رازداری به بیماران ارائه می‌دهند و تمامی مراحل درمان و خدمات ارائه شده به بیماران رایگان است، و تنها راه تشخیص ایدز انجام آزمایش خون است.

شایسته یادآور شد: اکنون دو مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در بیرجند و فردوس دائر است و در سایر شهرستان‌ها نیز مراکز بهداشتی به ارائه خدمت به مراجعان در مورد این بیماری مشغول هستند.

برپایی نمایشگاه نقاشی روبان قرمز در دانشکاه بیرجند

مدیر مرکز بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند عنوان کرد: دانشگاه بیرجند به عنوان اینکه بخشی از جامعه و قشر جوان که احتمال آسیب‌پذیری دارند را در مجموعه خود دارد نمایشگاه نقاشی “روبان قرمز” را با هدف آموزش هم دانشجویان و هم دانش‌آموزان برپا کرده است.

رویا عقیلی یاد آور شد: بعضی تصور می‌کنند از طریق استفاده توالت، ظرف غذای مشترک، درآغوش گرفتن، بوسیدن، قلیان و سیگار مشترک ایدز انتقال می‌یابد.

شیوع ایدز از طریق خون و تماس جنسی محافظت نشده است

وی با بیان اینکه این بیماری می‌تواند از طریق مادر آلوده به جنین منتقل شود،‌ادامه داد: همچنین تماس جنسی محافظت نشده و تزریقات از طریق سرنگ مشترک هم از دیگر راه‌های اصلی انتقال بیماری است.

عقیلی با بیان اینکه وسایلی مثل تیغ و مسواک مشترک می‌تواند عامل انتقال این بیماری باشد،‌ خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه همیاران بهداشت دانشگاه بیرجند با استفاده از آبرنگ و گواش روی بنرهایی روش‌های انتقال ایدز را نقاشی می‌کنند تا دانش‌آموزان پس از دیدن این نقاشی ها داخل آنها را رنگ کنند و زمانی که برای رنگ‌آمیزی استفاه می‌شود راه‌های انتقال بیماری ایدز را در ذهن دانش‌آموز تثبیت شود.

بیشتر بخوانید   استقرار ستادهای تبلیغاتی در پنح نقطه شهر بیرجند ممنوع شد

همه در خطر ابتلا به ایدز هستند

مدیر مرکز بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند گفت: «همه ما سوار بر یک کشتی هستیم» شعار امسال سازمان بهداشت جهانی«who» برای روز ایدز است و باید بدانیم که همه در خطر ابتلا به ایدز هستند. عقیلی با بیان اینکه مرکز بهداشت و درمان دانشگاه بیرجند متولی بهداشت و ایمنی در دانشگاه است،‌ ادامه داد: به همین دلیل برای اطلاع‌رسانی درباره بیماری‌های گوناگون، گروهی از دانشجویان را آموزش داده‌ایم که به همیاران بهداشت دانشگاه معروف هستند.

وی ضمن اشاره به اینکه ایدز واکسن و درمان قطعی ندارد،‌ بیان کرد: اما درمان آن به شکلی است که فرد اگر تحت درمان قرار گیرد می‌تواند زندگی عادی خود را داشته باشد، در این بیماری مقوله پیشگیری مهم است و باید در این خصوص اطلاع‌رسانی شود.

مدیر درمانگاه فرهیختگان دانشگاه بیرجند بیان کرد: در سال جاری با همکاری اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی دانش‌آموزان هم در برگزاری نمایشگاه اطلاع‌رسانی ایدز با دانشجویان دانشگاه بیرجند همراهی می کنند.

انتهای پیام/

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها