فضای دانشگاه باید امن باشد اما به دنبال فضای امنیتی نیستیم

خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تصمصیم گیری‌ها باید درون دانشگاه انجام گیرد، گفت: فضای دانشگاه باید امن باشد اما به دنبال فضای امنیتی نیستیم.

به گزارش “پیام خاوران”محمدصادق معتمدیان، شنبه شب ۱۶ آذر در دیدار صمیمی با تشکل‌های دانشجویی و روسای دانشگاه‌های استان، اظهار کرد: مزیت نسبی استان در جلسات تصمیم‌گیری حضور پیدا کنند و برنامه‌هها را با سند آمایش تطبیق دهیم.

 

وی با اشاره به تدوین سند آمایش سرزمینی، افزود: در بحث توسعه بازنگری در اسناد توسعه شهرستان‌ها منطبق با سند آمایش سرزمینی بوده تا مرتکب آزمون خطا و نشویم.

 

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی استانی است که درگیر خشکسالی است، در اقلیم خشک قرار دارد و بیش از چهار برابر تبخیر آب دارد بنابراین باید به سراغ کشت محصولات کم آب بر از جمله صیفی‌جات و پنبه برویم.

 

معتمدیان با تاکید بر توجه به دانشجویان و دانشگاه، تصریح کرد: نشست‌های متعددی با تشکل های دانشجویی در بخش‌های مختلف داشتیم تا بتوانیم ‌جهت احرایی کردن مسیرهای مطالعه شده و میان بر به اهداف مورد نظر برسیم.

 

وی با بیان اینکه قول می‌دهیم جلسه‌ای در فضای راحت‌تر با تشکل‌ها برگزار کنیم، اظهار کرد: در مسیر سخت پیش رو و با تحریم‌های ظالمانه مواجه هستیم و با وجود محدودیت‌ها و بودجه‌های انقباضی، باید شرایط را ببینم و از نقطه ضعف‌ها فاصله بگیریم.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه کشور ظرفیت خوبی دارد که باید از شرایط استثنایی خوب استفاده کنیم، افزود: ما چاره نداریم جز اینکه با مدیریت شرایط سخت را پشت سر گذاشته و از ظرفیت‌های استانی بهره ببریم.

 

معتمدیان با بیان اینکه مرز یکی از مزیت‌های استان است، ادامه داد: بهره برداری از مرزهای استان به یک مطالبه و موضوع ملی مبدل شده و برای نخستین بار است که موضوع مرزهای استان باکشور افغانستان در سطح ملی دنبال می‌شود به گونه‌ای برای اولین بار طی یک سال اخیر سفرای کشور و افغانستان با یکدیگر دیدار داشتند.

بیشتر بخوانید   28 تیم برای برآورد خسارت به مناطق سیل زده استان اعزام می شوند

 

وی با اشاره به عقب افتادگی جدی در حوزه زیرساخت‌ها، تصریح کرد: یکی از علل عمده عقب ماندگی‌های استان در سال‌های گذشته، عملکرد ضعیف در جذب ردیف‌های بودحه‌ای ملی و اتکاء به بودجه‌های ناچیز استانی بوده است.

 

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه متاسفانه به لحاظ درآمدی، کم درآمدترین استان کشور هستیم، اظهار کرد: تلاش کردیم متکی به منابع مالی دولتی نشویم و در این راه از ظرفیت بانک‌ها استفاده شده است.

 

معتمدیان با اشاره به اینکه پروژه جاده بیرجند به قاین سال آینده به بهره برداری خواهد رسید، افزود: یکی از اقدامات ارزشمند استان که براساس اتکا به دانش دانشگاه بود، تدوین ‌سند سازگاری با کم آبی بود که برنامه‌های توسعه‌ای براساس این سند انجام شد.

 

وی از کشت گلخانه‌ای به عنوان الگوی موفق در استان نام برد و گفت: تاکنون در استان خراسان جنوبی ۶۰ هکتار گلخانه احداث شده است، لذا برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا در این دولت، ۱۰۰۰ هکتار گلخانه در استان احداث شود.

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به تولید انواع محصولات گلخانه‌ای صادرات محور و ارزآوری حاصل از آن، تصریح کرد: استان کم آبی هستیم و برای قطره قطره آب باید با برنامه پیش برویم و نباید از سیستم غرقابی استفاده کنیم.

 

معتمدیان با بیان اینکه نباید به بودجه‌های استانی متکی بود، تصریح کرد: نقش دانشجویان در برنامه‌ها دیده شده و از توان دانشگاهی در پروژه‌ها و طرح‌ها بهره می‌بریم.

 

وی با بیان اینکه تصمصیم گیری‌ها باید درون دانشگاه انجام گیرد، افزود: فضای دانشگاه باید امن باشد اما به دنبال فضای امنیتی نیستیم.

بیشتر بخوانید   افتتاح 165 پروژه برق رسانی با حضور وزیر نیرو درخراسان جنوبی

 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه دانشگاه باید در چارچوب بایدها و نبایدها را رعایت کند، اظهار کرد: نهادهای تصمیم ساز دانشگاه احتیاج به فضای بیرونی ندارند.

 

معتمدیان با تاکید بر حمایت از دانشگاه، افزود: فضای دانشگاه باید فضای پویایی بوده و امکان نقد دانشگاهیان فراهم شود، شورای هم افزایی دانشگاه‌ها باید فعال شود و روسا و تشکل‌ها در بحث توسعه استان کمک‌کننده باشند.

 

استاندار خراسان جنوبی در مورد سیاست‌های دانشگاه خاطر نشان کرد: سیاست همه دانشگاه‌ها این است که دانشگاه فضای امن داشته باشد اما به هیچ عنوان دنبال فضای امنیتی نیستیم.

 

معتمدیان افزود: دانشگاه ساز و کارها و قوانین خاص خود را دارد و حتما تصمیم گیری‌ها باید درون دانشگاه انجام بپذیرد.

 

وی ادامه داد: در یک سالی که توفیق داشتیم در استان خراسان جنوبی حضور داشته باشیم، یک مورد مصوبه در شوراهای تامین استان در رابطه با دانشگاه داشته‌ایم.

 

استاندار خراسان جنوبی در مورد قوانین دانشگاه گفت: توصیه بنده این است که دانشگاه باید تصمیم بگیرد، دانشگاه باید فعالیت سیاسی را تنظیم کند.

 

معتمدیان به دانشگاهیان توصیه کرد زیر بار توصیه‌های غیرقانونی نروند، یادآور شد: هر کجا که لازم باشد به دانشگاهیان کمک و از آن‌ها حمایت می‌کنیم تا دانشگاه که فضای پویایی است در مورد مسائل خودش تصمیم بگیرد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها