۶ نشانه‌ای که با دیدنش باید به‌ تعویض‌ روغنی رفت

سوالی که در بسیاری از مواقع از سوی مصرف‌کنندگان مختلف انواع روانکار مطرح می‌شود، این است که رنگ روغن‌موتور خودرو ما تغییر کرده است و باید دربرابر آن چه‌اقدامی بکنیم؟

به گزارش“پیام خاوران” تعویض روغن، کاری ساده و سریع اما نیازمند به‌دقت است. همچنین این کار برای خودروهای جدید به‌دقت بیشتری نیاز دارد و تفاوت مراکز مختلف برای تعویض روغن درمیزان این دقت است (البته انصاف صاحبان این مراکز را نباید فراموش کرد).

 

به‌همین دلیل دربعضی از تعویض‌روغنی‌های سطح شهر، صف‌های طولانی تشکیل می‌شود؛ درحالی‌که به‌فاصله کم‌تر از چندمتر، مغازه‌هایی بدون‌مشتری جلب‌توجه می‌کنند. باتوجه به‌تاثیر عوامل مختلف (از قبیل عمر موتور و نوع رانندگی) برمیزان کیلومترکارکرد روغن‌موتور، بی‌توجهی به‌مواردی که درادامه به‌آن اشاره خواهد شد، می‌تواند فرآیند تعویض روغن را مخاطره‌انگیز و هزینه‌های زیادی را به‌مالکان خودرو تحمیل کند.

 

از این جهت توصیه می‌کنیم با مدنظر قراردادن این شش‌نشانه، از پرداخت هزینه‌های فراوان جلوگیری کرده و همیشه یک خودرو سرحال داشته باشید.

 

 

بااشاره به‌اسم رنگ روغن‌موتور، درذهن بسیاری از افراد رنگ‌های روشن عسلی یا کهربایی متبادر می‌شود و رنگ تیره آن را ناشی از سوخته بودن روغن می‌دانند؛ حتی اگر مطمئن باشند این محصول، تولید برندهای مشهور است. البته نباید این نکته را فراموش کرد که متقلبین با روش‌های ساده و استفاده از مواد خاص، رنگ تیره روغن‌های سوخته را روشن می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود درانتخاب محل خرید روغن‌موتور خود دقت کنید.

 

همچنین زمانی که اقدام به‌تعویض روغن می‌کنید، باید رنگ روغن جدید را به‌عنوان ملاکی برای بررسی روند تغییر رنگ، مدنظر قرار دهید. طبیعی است استفاده از مواد افزودنی می‌تواند رنگ‌های مختلفی به‌روغن‌موتور شما بدهد.

 

حتی بعضی از تولیدکنندگان از مواد رنگ‌دهنده خاصی برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌کنند؛ مانند رنگ‌های آبی یا سبز برای نشان دادن ارتباط مناسب با محیط‌زیست. بنابراین روند تغییر رنگ روغن‌موتور را همچنان مدنظر قرار دهید. دوعلت مهم درتغییر رنگ روغن‌موتور و تیره شدن آن، اکسیداسیون روغن‌ و نیز ورود ذرات ریز معلق درهوا به‌روانکار است. لازم به‌ذکر است درمقالات قبلی درخصوص اکسیداسیون روغن‌موتور و نشانه‌های آن توضیحات مبسوطی ارائه شده است.

 

درست است که وظیفه روغن‌موتور جلوگیری از فرسایش قطعات پیشرانه است، هیچگاه نمی‌توان این فرسایش را به‌صفر رساند، بلکه می‌توان آن را کاهش داد. هرچه کیفیت روغن‌موتور مناسب‌تر باشد، این فرسایش کم‌تر شده و عمر قطعات افزایش می‌یابد. بنابراین تغییر رنگ روغن‌موتور  به‌دلیل ورود ذرات ریز فلزی ناشی از فرسایش طبیعی است؛ اما سرعت این تغییر رنگ بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید   آغاز اعتبارسنجی متقاضیان دریافت و تمدید کارت بازرگانی

 

از این جهت توصیه می‌شود ضمن توجه به‌رنگ روغن جدید در زمان تعویض، با بررسی میله سطح روغن‌موتور، روند تغییر رنگ روغن را کنترل کنید. اگر شاهد تغییر رنگ ناگهانی هستید، باید به‌وجود مشکل در موتور خودرو مشکوک باشید. تیرگی زیاد روغن‌موتور به‌حدی که امکان رویت خطوط مندرج در میله سطح روغن میسر نباشد، نشان از لزوم اقدام بسیار فوری جهت تعویض آن است.

 

درهمین راستا دریک سفر کاری با راننده‌ای برخورد کردم که به‌دلیل عدم‌توجه به‌این مورد، شاهد توقف ناگهانی خودرو خود بود و هنگامی که برای یاری ‌وی نسبت به‌بررسی میله روغن اقدام کردم، چیزی جز یک مایع بسیار سیاه‌رنگ و غلیظ مشاهده نشد. این عدم‌توجه سبب شد وی دریک جاده بین‌شهری متوقف شود و هیچ‌راهی برای حرکت دادن خودرو خود جز با جرثقیل نداشته باشد.

 

چراغ‌ چک را جدی بگیرید

 

درگذشته تنها کاری را که برای بررسی وضعیت روغن‌موتور می‌توانستیم انجام دهیم، چک کردن میله سطح روغن‌موتور بود. اما در بسیاری از خودروهای داخلی و خارجی تولید روز، سیستم‌های کامپیوتری تعبیه شده که نیاز ما را به‌این کار کم‌تر می‌کند؛ اما هیچگاه نیاز به‌بررسی از این طریق به‌کلی از بین نمی‌رود. افراد درمواجهه بااین سیستم‌ها به‌دو شیوه عمل می‌کنند.

 

گروه نخست تنها با بررسی میله سطح روغن و توجه به‌کیلومترکارکرد و براساس تشخیص خود به‌مراکز تعویض روغن مراجعه کرده و هشدارهای سیستم کامپیوتر خودرو را مورد توجه قرار نمی‌دهند. بنابراین شاهد این هستیم که چراغ‌چک دربعضی خودروها به‌مدت زیادی روشن است و برای رفع آن اقدامی نمی‌شود.

 

اما گروه دوم برای مراجعه به‌مراکز تعویض روغن، صرفا منتظر روشن شدن چراغ‌ هشدار می‌مانند. شخصا افرادی را می‌شناسم که با آنکه از خودرو خارجی استفاده می‌کنند، همچنان نمی‌دانند چگونه باید در کاپوت خودرو را باز کنند و هردو گروه منافع خود را نادیده گرفته و هیچ‌یک از این دو شیوه به‌تنهایی نمی‌تواند سلامت خودرو شما را تضمین کند. به‌یاد داشته باشید کامپیوتر خودرو شما با شما دشمنی و حتی شوخی ندارد!

بیشتر بخوانید   هزار و ۵۰۰ کلاس درس خراسان جنوبی گازرسانی شده است

 

صدای موتور

 

روغن‌موتور به‌عنوان یک روانکار وظیفه محافظت از  قطعات مختلف موتور خودرو را برعهده دارد تا با جلوگیری از سایش و تماس قطعات با یکدیگر، از فرسایش آن‌ها جلوگیری شود. بنابراین اگر زمانی صدای خاصی از ناحیه موتور به‌گوشتان رسید، منتظر نمانید که صدا برطرف شود یا درپاسخ آن، صدای رادیو را افزایش ندهید! بلکه سعی کنید با دقت بیشتری به‌این صدا گوش دهید.

 

اگر صدا از ناحیه قطعات متحرک موتور بود، هرچه‌سریع‌تر به‌مراکز تخصصی تعمیر و نگهداری خودرو مراجعه کنید. چراکه شاید به‌دلیل مشکل درسیستم روانکاری یا افت کیفیت روغن‌موتور یا حتی ایجاد مشکلی کوچک، روانکاری بخشی از موتور به‌صورت مناسب انجام نگرفته و تماس سطوح فلزی بایکدیگر به‌میزانی اندک شروع شده است.

 

توجه به‌این صدا می‌تواند باعث برطرف شدن مشکل درمراحل اولیه شود و از بروز مشکلات بزرگ بعدی جلوگیری کند.

 

بوی روغن در اتاق

 

اگر شما درداخل اتاق خودرو خود بوی روغن را حس می‌کنید، باید به‌این نکته توجه کنید که به‌دلیل نشتی روغن روی بخشی از قطعات داغ، بوی روغن یا حتی دود آن به‌داخل اتاق سرایت می‌کند. این مورد نشان‌دهنده وجود یک مشکل مکانیکی است و از این رو باید سریعا نسبت به‌بررسی آن اقدام کنید.

 

دود خروجی از اگزوز

 

مشاهده بخارات نیمه‌شفاف درخروجی اگزوز خودرو دراکثر موارد طبیعی است. اما زمانی که این بخارات شبیه به‌دود می‌شود، علامت دیگری است که نشان از لزوم بررسی وضعیت موتور خودرو داد. دراین حالت بررسی سطح روغن، رنگ روغن و نیز توجه به‌صدای موتور خودرو می‌تواند شما را دریافتن مشکل کمک کند. البته نباید اقدامات صرفا به‌این پیشنهادها محدود باشد؛ بلکه باید به‌مراکز تخصصی مراجعه و مشکل بررسی شود.

بیشتر بخوانید   قطع7ساعتي گاز مشتركين خیابانهای ظفر 18 و 20 شهرستان بیرجند

 

یکی از کم‌هزینه‌ترین راه‌ها در زمان مشاهده این مشکل، مراجعه به‌مراکز معاینه‌فنی است که با صرف کم‌ترین هزینه با ‌بررسی دود خروجی از اگزوز خودرو، مشکلات موجود را به‌شما گزارش می‌دهند.

 

بنابراین مراجعه به‌مراکز معاینه‌فنی نباید همواره به‌زمان پایان اعتبار معاینه‌فنی محدود شود و مراجعه به‌مراکز معاینه‌فنی شما را از صدمات بعدی مصون داشته و هوای شهر را نیز پاکیزه نگه می‌دارد.

 

کارکرد زیاد

 

همان‌طور که پیش از این ذکر شد، بعضی افراد تعویض‌ روغن‌موتور را منوط به‌طی کردن کیلومترکارکرد خاصی می‌دانند و قبل از آن از انجام تعویض روغن خودداری می‌کنند. در این حالت باید این نکته را یادآوری کرد که اگر خودرو شما دارای کارکرد عادی است و صرفا حمل‌ونقل شهری را با آن انجام می‌دهید، کارکرد پایین روغن، دلیلی برای مناسب بودن وضعیت آن برای مسافرت نیست.

 

اگر می‌خواهید به‌مسافرت بروید لازم است کیفیت روغن‌موتور را ‌بررسی کنید؛ حتی اگر کیلومترکارکرد شما پایین است. زمانی که خودرو شما مسافت‌های طولانی را دریک بازه زمانی کم طی می‌کند، روغن‌موتور خودرو شما درمعرض فشار و دمای بیشتری قرار گرفته و فرآیند طبیعی که معمولا درطول عمر مفید یک روغن‌موتور رخ می‌دهد، در یک بازه زمانی کوتاه‌تر به‌مرحله نهایی می‌رسد. بنابراین دراین حالت توجه به‌وضعیت روغن‌موتور ضروری است.

 

توصیه نهایی

 

دقت درتعیین زمان مناسب برای تعویض روغن‌موتور، یک رفتار حرفه‌ای برای کاهش هزینه‌هاست. اگر شما درتعیین زمان مناسب دقت کافی به‌خرج دهید، از پرداخت هزینه‌های گزاف تعمیرات خودرو مصون خواهید بود.

 

بنابراین توصیه می‌کنیم برای حفظ آرامش خودتان، وضعیت روغن‌موتور خودرو را مرتب کنترل کنید  و نحوه باز کردن در کاپوت خودرو و محل قرارگیری میله نشان‌دهنده سطح روغن را نیز به‌خاطر بسپارید.

منبع:اخبار خودرو

انتهای پیام/

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها