آمارهای مخفی آنفلوانزا در خراسان جنوبی/تخت های ایزوله جوابگو نیست

با شروع موج اول آنفلوانزا در کشور، تعداد زیادی از مردم خراسان جنوبی نیز درگیر با این بیماری شده و روز به روز نیز بر تعداد آن ها افزوده می شود.

به گزارش “پیام خاوران” بیماری آنفلوانزا یک بیماری ویروسی تب دار حاد دستگاه تنفسی و به شدت واگیردار است که با تب، سردرد، درد عضلانی، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه تظاهر می کند و این روزها به عنوان شایعترین بیماری فصل سرما شناخته می شود.

 

این بیماری که برای نخستین بار  در قرن بیستم شیوع پیدا کرد، امروز به یک بیماری جهانی تبدیل شده که هر ساله جان تعداد زیادی را در کشورهای مختلف می گیرد که کشور ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

 

این بیماری که در سال های گذشته از آبان ها در کشور شیوع پیدا می کرد امسال کمی زودتر خود را نشان داده به گونه ای که بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای مهرماه تاکنون نزدیک به ۵۶ نفر در کشور جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده اند.

 

با شروع موج اول این بیماری در کشور، تعداد زیادی از مردم خراسان جنوبی نیز درگیر با این بیماری شده و روز به روز نیز بر تعداد آن ها افزوده می شود.

 

هر چند مسئولات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دادن آمار مبتلایان به این بیماری خودداری می کنند اما مشاهدات عینی خبرنگار مهر نشان می دهد که طی چند هفته گذشته بخش زیادی از بیماران کلینیک های درمانی با علائمی شبیه به آنفلوانزا به این مراکز مراجعه داشته اند و جتی طبق برخی شنیده ها این بیماری در استان تلفات نیز داشته که با وجود پیگیری های متعدد خبرنگار مهر آمار قطعی این بیماران هنوز اعلام نشده است.

 

آمارهای کاذب بیماری

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این ارتباط  می گوید: بر اساس دستور وزارت بهداشت آمار بیماران تنها از طریق رئیس مرکز مدیریت بیماری ها این وزارت اعلام می شود که یکی از دلایل آن بیش شماری می تواند باشد.

 

کامبیز مهدی زاده با بیان اینکه در آمار انفولانزا یک سری آمار مضنون، مشکوک و قطعی داریم، بیان کرد: موارد مظنون همان کسانی که یک سری علائم دارند و کسانی که پزشک برای آن تشخیص آنفلوانزا می دهد، شامل آمار مشکوک می شوند.

 

وی ادامه داد: از این افراد آزمایشی در آزمایشگاه های مرجع گرفته می شود که نمونه هایی که در این آزمایشگاه تایید می شوند، موارد قطعی بیماری هستند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه در کل کشور ۱۰ آزمایشگاه وجود دارد که مجوز انجام این آزمایش را دارند، عنوان داشت: ویروس آنفولانزا یک ویروس خطرناک بوده که در همه آزمایشگاه ها قابل انجام نیست به همین دلیل به ازای هر ۲.۵ میلیون نفر یک آزمایشگاه تعریف شده است.

بیشتر بخوانید   ماجرای کمبود نان در سربیشه چه بود؟

 

مهدی زاده با بیان اینکه ممکن است در استان تعدادی بستری شده مشکوک داشته باشیم و تعدادی از این ها به بیمارستان مشهد منتقل و جزء آمار استان خراسان رضوی نیز اعلام شوند، عنوان داشت: به این ترتیب تعداد موارد کاذب بیماران در کشور زیاد می شود و بنابراین تنها رئیس مرکز مدیریت بیماری ها این آمار را اعلام می کند.

 

موارد قطعی آنفلوانزا در استان کم است

 

وی با تأکید بر اینکه هر سال این موج آنفلوانزا فصلی را داریم که معمولا از اواسط آبان آغاز  و تا اواخر آذرماه تمام می شود، افزود: امسال این پیک مقداری زودتر شروع و به سمت فصل گرما رفت که حدود ۱۵ تا ۲۰ روز طول مدت پیک بیشتر و در نتیجه تعداد موارد مشکوک نیز افزایش پیدا کرد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: در استان ما نیز هنوز آمار دقیقی در دسترس نیست اما کسانی که نمونه آن ها مثبت شده تعدادشان خیلی کم است.

 

مهدی زاده در ارتباط با اقدامات دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله با این بیماری نیز گفت: کاری که دانشگاه علوم پزشکی باید انجام دهد یکی حفظ شهروندانی است که هنوز درگیر با بیماری نشده اند.

 

وی با اشاره به اینکه عمده کار از طریق اطلاع رسانی، آموزش و آمادگی مردم انجام شده است، بیان کرد: در این راستا به صورت خیلی وسیع به تمام مراجعه کنندگان مراکز بهداشتی، خانه های بهداشت و بخش درمان آموزش داده شده و کارهای زیادی از طریق رسانه ها انجام شده است.

 

حذف پیشگیری دارویی به دلیل کمبود «تامیفلو»

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه یک بخش از وظایف نیز ارائه خدمات درمانی است که عمدتا به بیمارستان ها مربوط می شود، بیان داشت: در این بخش یکی از وظایف ما توزیع دارویی به اسم «تامیفلو» بوده به صورت اختصاصی برای آنفلوانزای فوق حاد تجویز می شود.

 

مهدی زاده عنوان داشت: در این راستا از ابتدای شروع فصل آنفلوانزا بر اساس چیزی که بخش درمان تخمین زدند متناسب با آن داروها تهیه شده است و به اندازه کافی دارو موجود است.

 

وی یادآور شد: به اندازه کافی یعنی آن هایی که لیبل آنفلوانزای شدید را دارند و نیاز به این دارو دارند، کسانی که طبق نظر پزشک باید بستری شوند، کسانی که دارای مشکل زمینه ای هستند و در گروه های سنی پر خطر باشند تا مشمول درمان شوند.

 

وی با بیان اینکه البته دستورالعمل خیلی وسیع تر از این است، عنوان داشت: طبق دستورالعمل تمام کسانی که در تماس با این افراد هستند باید پیشگیری دارویی شوند که دوز این ها نصف دوز درمان است اما چون دارو به اندازه کافی نداریم این پیشگیری دارویی را حذف کرده ایم و کسانی که با بیمار سرو کار دارند که عمدتا همکاران ما در بیمارستان ها هستند، قبلا از طریق واکسیناسیون ایمن شده اند.

بیشتر بخوانید   برنامه میان مدت کاهش تصادفات در خراسان جنوبی تدوین می‌شود

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه سال گذشته تمام پرسنل بیمارستان حتی کسانی که در بخش اداری و پشتیبانی بودند را واکسن تزریق کردیم چون در فضای آلوده بودند، افزود: اما امسال به دلیل اینکه واکسن کم بود فقط پرستاران و افرادی که مستقیم با بیمار ارتباط داشتند واکسیناسیون شدند.

 

مهدی زاده اضافه کرد: همچنین طبق دستور العمل کسانی که در خانواده یک نفر مبتلا به آنفلوانزا دارند باید تا چند روز نصف دوز درمانی فرد بیمار دارو دریافت کنند اما چون دارو به اندازه کافی نیست این افراد از طریق همان واکسیناسیون باید ایمن شوند.

 

کمبود واکسن در  داروخانه ها

 

وی با تأکید بر اینکه البته برای کسانی که پزشک تشخیص آنفلوانزا دهد، دارو به اندازه کافی وجود دارد و تاکنون موردی نداشته ایم که درخواست بی پاسخ بماند، یادآور شد: باز هم برای داروی بیشتر درخواست داده ایم که اگر موج بعدی و یا همین موج بیشتر ادامه پیدا کند کمبود دارو نداشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه فقط برای گروه های پرخطر از جمله کسانی که با مریض سروکار دارند و یا کسانی که مشکل زمینه ای دارند واکسیناسیون آن ها را باید در بخش دولتی انجام شود، افزود: بقیه افراد باید خودشان واکسن تهیه کنند اما طولانی شدن موج این بیماری سبب افزایش تقاضا و در نتیجه کمبود واکسن در برخی داروخانه ها شده است.

 

تخت های ایزوله جوابگوی بیماران نیست

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در ارتباط با جداسازی بخش های بستری این بیماران در بیمارستان ها نیز گفت: همه بیمارستان ها چند تخت به عنوان تخت ایزوله تنفسی دارند که در تمام بیمارستان های استان نیز این تخت ها وجود دارند اما تعداد موارد آنقدر زیاد است که جوابگو نیست.

 

مهدی زاده با تأکید بر اینکه با این وجود بیمارانی که تشخیص یکسان دارند در اتاق های مشترک بستری می شوند، بیان کرد: علاوه بر این برای تمامی بیماران بستری در بیمارستان اقدامات حفاظتی انجام می شود اما ریسک کلی وجود دارد که کسانی که در بیمارستان بستری می شوند در معرض انواع و اقسام عفونت های بیمارستانی هستند.

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پایش انجام شده نشان می دهد در پایان پیک نخست این بیماری هستیم، بیان کرد: پیک دوم نیز طبق اطلاعات هر سال معمولا از اواسط بهمن آغاز و تا اواسط اسفند ادامه می یابد.

بیشتر بخوانید   شناسایی۲۶۵ بیمار مبتلا به کرونا

 

خودمراقبتی مهمترین اصل در بیماری های تنفسی

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خودمراقبتی را یکی از اصول اصلی تمامی بیماری های تنفسی دانست و گفت: این امر کمک می کند هم مردم کمتر درگیر شوند و هم اگر درگیر شدند، سریعتر درمان شود.

 

مهدی زاده با بیان اینکه نخستین توصیه برای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری شستن دست هاست، بیان داشت: به دلیل اینکه ویروس این بیماری روی سطوح می نشیند و دست ها نیز در تماس با ستون هستند، آلوده شده و تماس دست ها با صورت، مخاط و بینی بیماری را منتقل می کند.

 

وی با بیان اینکه شهروندان باید تا جایی که امکان دارد در اماکن عمومی و پرتردد حضور نداشته باشند و اگر ناچار به حضور هستند از ماسک استفاده کنند، تأکید کرد: افرادی که بیماری زمینه ای دارند باید مراقب خودشان باشند تا کمتر در مجامع عمومی حضور یابند و به محض اینکه دچار بیماری می شوند به پزشک مراجعه کنند.

 

مردم خوددرمانی نکنند

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تأکید بر اینکه مردم خوددرمانی اصلا نکنند چراکه درمان دارویی برای آنفلوانزای فصلی جایگاهی ندارد، عنوان داشت: نکته بسیار مهم اثبات شده نشان می دهد که درمان آنتی بیوتیکی در بیماری های ویروسی که به صورت خود درمانی انجام می شود نه تنها بهبود ایجاد نمی کند بلکه شرایط را بدتر می کند.

 

مهدی زاده با بیان اینکه بیماران باید دو اصل استراحت و مایع درمانی را رعایت کنند و اگر استراحت کافی داشته باشند طول دوره بیماری ۱۰ روز بیشتر نخواهد بود، افزود: کسانی که موارد شدید دارند باید به پزشک مراجعه کنند تا در صورت نیاز به درمان آنتی بیوتیک، درمان را دریافت کنند.

 

وی با بیان اینکه خیلی از مرگ هایی که در آنفلوانزا اتفاق می افتد بخاطر عوارض بعد از آنفلوانزا بوده که در سیستم تنفسی، قلبی و عروقی ایجاد کرده است، بیان داشت: مواردی که تاکنون بر اثر این بیماری فوت شده اند بیشتر مشکل زمینه ای داشته اند و معمولا انسان های سالم در اثر آنفلوانزا دچار مرگ نمی شوند.

 

هرچند آمار زیاد مبتلایان به این بیماری غول بزرگی از آن ساخته است اما آنطور که پزشکان می گویند این بیماری با رعایت چند نکته ساده از جمله شستن دست ها حتی با آب خالی و رعایت بهداشت فردی به راحتی قابل پیشگیری است.

منبع:مهر

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها