بیمه گل نرگس از خراسان جنوبی آغاز می شود

عصمتی پور گفت: بیمه گل نرگس مورد موافقت وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است و بیمه این گل سال آینده از خراسان جنوبی آغاز می شود.

به گزارش “پیام خاوران”، مهدی عصمتی پور در سومین جشنواره شکرگزاری برداشت گل نرگس در شهرستان خوسف، اظهار داشت: برگزاری جشنواره های گل نرگس در شهرستان خوسف دستاوردهای خوبی برای کشاورزان منطقه داشته است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: امروز شاهد قیمتی در گل نرگس هستیم که از شاخه ای ۲۰۰ تومان به متوسط قیمت ۵۰۰ تومان از کشاورز رسیده است.

 

عصمتی پور بیان کرد: مزرعه تحقیقاتی با چهار رقم گل نرگس بیمه در حال فعالیت است و گل نرگس به همت و پشتکار فرماندار و مجموعه جهاد کشاورزی استان خراسان و معاون باغبانی وزارت جهاد بعد از دو سال پیگیری، سال آینده بیمه خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در ابتدای شروع جشنواره گل نرگس، ۲۲ هکتار سطح زیر کشت داشتیم که هم اکنون این سطح به ۳۷٫۵ هکتار رسیده است، گفت: خراسان جنوبی رتبه پنجم کشوری را دارد، اما دستاوردهای این جشنواره ها برکسی پوشیده نیست و قابل مقایسه با استان هایی مانند شیراز و خوزستان نبوده چراکه بیمه گل نرگس از این استان آغاز خواهد شد.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با ابراز امیدواری افزود: در جشنواره سال آینده گل نرگس، موفقیت های جدیدی در حوزه گل نرگس را اعلام خواهیم کرد.

 

عصمتی پور بیان کرد: سطح گل نرگس استان ۳۷٫۵ هکتار و متوسط عملکرد هر هکتار ۵۵۰ شاخه است و در هر مترمربع ۵۰ تا ۵۵ شاخه برداشت می شود؛ در حال حاضر ۲۰ میلیون شاخه در استان برداشت می شود که ۱۰ میلیارد تومان سودآوری داشته است.

بیشتر بخوانید   کشاورزان و عشایر خراسان جنوبی در خشکسالی 20ساله بیشترین ضربه را متحمل شده اند

 

وی افزود: باید بر روی محصولات کم آب بر بیشتر کار کنیم، هر چند افرادی در توسعه کشت پنبه مله در شهر ملی پنبه مله با توجه به شرایط اقلمی سخت و کمبود منابع آبی مخالف اند، اما جهاد کشاورزی کشت نشائی پنبه مله را در دستور کار  قرار داده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: افزایش سطح محصولات پر آب بر مدنظر نیست مگر در محصولات کم آب بر یا جایگزین؛ لذا افزایش سطح زیر کشت گل نرگس را مد نظر داریم که اگر بتوان متوسط عملکرد را در واحد سطح مترمربع از ۵۵ به ۸۵ رساند؛ بزرگترین خدمت را در حق کشاورز کرده ایم که این موضوع در مرکز تحقیقات کشاورزی آغاز شده است.

 

وی با بیان اینکه اشتغالزایی گل نرگس بسیار بالا است، گفت: این محصول مناسب با شرایط کم آبی استان است و مصرف آب پایینی دارد، در نتیجه باید همه دست در دست هم برای گل نرگس خوسف قدم برداریم.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: تفاهم نامه هایی در زمینه کارهای تحقیقاتی گل نرگس، تسهیلات از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ با کارمزد هفت درصد و بازدپرداخت پنج ساله در انجمن نرگس گاران مدنظر است و موضوع فراوری گل نرگس  هم در حال پیگیری است.

 

عصمتی پور تصیح کرد: شهرستان خوسف تنها در زمینه گل نرگس زبانزد نیست؛ بلکه عناب این شهرستان به دو رقم ماژان و سیوجان به ثبت رسیده و ایجاد باغ های مادری و ترویج در سطح استان و کشور در حال پیگیری است.

بیشتر بخوانید   جزئیات فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا ویژه امروز - ۲۰ آبان‌ماه ۹۸

 

وی ادامه داد: برای ایجاد بارگاه های نگهداری عناب در سطح زیر کشت عناب برای سطح سه هزار متر به بالا تسهیلات پرداخت می شود.

منبع:شبستان

انتهای پیام/

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها