۲۷۷ طرح کشاورزی در خراسان جنوبی آماده افتتاح است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۲۷۷ طرح کشاورزی همزمان با ایام دهه فجر امسال با هزینه‌کرد ۶۴۰ میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش “پیام خاوران “غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه فجر در خراسان جنوبی افزود: از مجموع اعتبارات هزینه شده ۱۹۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی، ۱۲۳ میلیارد ریال سهم خودیاری و مشارکت بهره‌برداران و ۳۲۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و تملک تامین شده است.

 

وی با بیان اینکه ۱۷ هزار خانوار معادل ۶۹ هزار نفر از مزایای این طرح‌ها برخوردار می‌شوند اظهار داشت: همچنین برای ۲۳۴ نفر به صورت مستقیم و ۱۵۲ نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به تثبیت اشتغال ۶ هزار و ۴۹۸ نفر با بهره‌برداری از پروژه‌های مذکور عنوان کرد: بیشترین طرح‌ها به ترتیب با  ۹۰ و ۸۹ طرح مربوط به حوزه باغبانی و آب و خاک است.

 

وی بیان اینکه ۱۷ درصد اراضی کشاورزی استان مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده است ادامه داد: تاکنون آبیاری نوین در سطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان اجرا شده است.

 

قوسی اضافه کرد: با اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان ۷۰ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

 

وی با اشاره به اجرای ۲ هزار و ۷۶۰ کیلومتر پروژه انتقال آب در بخش کشاورزی استان عنوان کرد: با اجرای این پروژه ۲.۴ میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: اجرای عملیات آب و خاک در تشکل‌های بخش کشاورزی در سطح ۷۱۸ هکتار و صرفه‌جویی ۱.۶ میلیون مترمکعب آب در این زمینه از دیگر اقدامات است.

بیشتر بخوانید   1000 هکتار گلخانه در استان خراسان جنوبی ایجاد می شود

 

وی ادامه داد: همچنین با اجرای هشت هزار و ۸۷۰ هکتار یکپارچه سازی اراضی بخش کشاورزی استان شاهد صرفه‌جویی به میزان ۱۲.۵ میلیون مترمکعب آب در این بخش هستیم.

 

قوسی تاکید کرد: اجرای این پروژه‌ها سبب شده است که راندمان آبیاری از ۳۰ درصد ابتدای تاسیس استان اکنون به ۴۶ درصد برسد.

 

وی با تاکید بر اینکه در سال رونق تولید همه وظیفه داریم از تولیدکنندگان حمایت کنیم عنوان کرد: با هماهنگی سازمان نظام مهندسی کشاورزی، تعیین کارشناس فنی برای واحدهای تولیدی دام و طیور در دستور کار قرار گرفت.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به نهضت کشت‌های گلخانه‌ای در استان ادامه داد: تفاهم‌نامه توسعه کشت‌ گلخانه‌ای در خراسان جنوبی بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی همزمان با سفر معاون اول رییس جمهوری و برگزاری همایش ملی روز روستا و عشایر در ۱۵ مهر امسال امضا شد.

 

وی با بیان اینکه تاکنون ۵۴۳ هکتار اراضی برای احداث گلخانه در استان شناسایی شده است افزود: از این میزان حدود ۴۰۰ هکتار موفق به اخذ مجوزهای لازم شد و برای ایجاد زیرساخت‌ها و اجرا به شرکت شهرک‌های کشاورزی اعلام شده است.

 

قوسی تاکید کرد: بدون شک روند صدور مجوز گلخانه، شناسایی اراضی و مکان یابی طولانی است اما برای توسعه نهضت گلخانه‌ای در استان تمامی این روند تسهیل شده است.

 

وی در پاسخ خبرنگاران در خصوص ورود ذرت‌های آلوده به استان گفت: تاکنون هیچگونه گزارشی مبنی بر ورود ذرت آلوده به استان ارائه نشده است و در این زمینه بدون شک استان پاک است و جای هیچگونه نگرانی نیست.

بیشتر بخوانید   ایجاد ۶۰ هکتار گلخانه در نهبندان

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها