وی افزود: به‌واسطه زمانبر و سنتی بودن قوانین، شخص متقاضی دریافت کارت بازرگانی به‌طور کامل احراز صلاحیت نمی‌شد؛ اما هم‌اکنون با سامانه اعتبارسنجی و استعلامات تاثیر و تسریع را در روند کار شاهد خواهیم بود. در این فرآیند اسناد کم می‌شود و زمان صدور نیز کاهش خواهد یافت.

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این خصوص گفت: شیوه صدور کارت موضوعی است که براساس مصوبه هیات وزیران تعیین می‌شود. در گذشته برای دریافت کارت بازرگانی، داشتن دفتر تجاری و سواد مطرح نبود و براساس قوانین، هر شخصی می‌توانست برای دریافت کارت بازرگانی اقدام کند و همین امر امکان سوءاستفاده را بیشتر می‌کرد. حال با توجه به ضوابط جدید، افراد متقاضی دریافت کارت بازرگانی باید دارای سواد باشند؛ همچنین آنها در سال‌های اول محدودیت خرید یعنی واردات خواهند داشت.

علاوه بر این مالیات علی‌الحساب در ابتدای فرآیند صدور کارت بازرگانی از آنها اخذ می‌شود که این موضوع فرار مالیاتی را به صفر می‌رساند. وی افزود: پیش از این فرد بعد از بارگذاری مدارک به اتاق ارجاع می‌شد و بعد از راستی آزمایی کارت او صادر می‌شد؛ در بستر جدید سامانه، بررسی‌ها به‌صورت یکپارچه انجام می‌شود. متقاضیان صدور و تمدید کارت بازرگانی با مراجعه به سامانه صدور کارت بازرگانی درخواست خود را ثبت می‌کنند و بعد از استعلامات کارت جدید صادر می‌شود. با اصلاحات جدید شاهد کاهش تخلفات و فساد خواهیم بود.

بیشتر بخوانید   25 کارگروه ستاد بزرگداشت دهه فجر در خراسان جنوبی تشکیل شد

نایب‌رئیس اتاق ایران افزود: با توجه به اعتبار یک‌ساله کارت‌های بازرگانی در فرآیند تمدید کارت نیز مفاصاحساب و تمهیدات گمرکی به شکل سیستمی در سامانه جدید انجام می‌شود. سلاح‌ورزی گفت: سرعت پاسخ به استعلامات در بهبود فضای کسب‌وکار تاثیرگذار خواهد بود و تجمیع کل فرآیندها نیز تاثیر قابل‌توجهی در تسهیل و بهبود فعالیت‌های تجاری خواهد داشت.

محمدجواد ‌هادی، مدیر سامانه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری وزارت صمت نیز در این برنامه گفت: با توافق انجام شده از امروز شاهد اصلاح در صدور کارت بازرگانی خواهیم بود. وی افزود: تاکنون سامانه مستقلی برای اعتبارسنجی وجود نداشت و تمام امور در اتاق بازرگانی انجام می‌شد و مدارک تحصیلی و گواهی سوءپیشینه به‌صورت چشمی رصد می‌شد؛ اما در سامانه جدید، اتاق بازرگانی تایید مدارک را در سامانه خود انجام می‌دهد.

برای تحقق پنجره واحد اکنون درگاه یکپارچه صدور کارت تشکیل شده است و درخواست کارت و صدور کارت در سامانه جامع تجارت انجام می‌شود. سامانه یکپارچه از سال ۹۷ عملیاتی شد اما به‌دلیل اختلاف نظرهایی که بین اتاق بازرگانی و ستاد قاچاق کالا و ارز وجود داشت، اجرایی شدن آن به طول انجامید و اکنون بعد از برطرف شدن اختلافات، این سامانه راه‌اندازی شده است.

وی افزود: فرآیند جدید صدور کارت بازرگانی از ابتدای هفته آینده شروع می‌شود و ظرف چند هفته تمام مفاد آن عملیاتی خواهد شد. در اصلاح رویه صدور و تمدید کارت بازرگانی از سوءاستفاده‌ها جلوگیری می‌شود و در کاهش مفاسد و تخلفات تاثیر بسزایی خواهد داشت.

براین اساس با انتقال فرآیند در سامانه جامع تجارت اسناد فیزیکی از جمله گواهی حساب جاری حذف می‌شود و با استعلام از بانک‌مرکزی این کار انجام خواهد شد. همچنین استعلام سابقه محکومیت نیز با همکاری قوه‌قضائیه به‌صورت سیستمی انجام خواهد شد و نیاز به مراجعه فرد به مراکز برای دریافت استعلامات نخواهد بود.

بیشتر بخوانید   ۲ میلیون تن کالا از خراسان جنوبی صادر شد

منبع : دنیای اقتصاد

انتهای پیام/