بازار بیرجند همچنان پر جنب و جوش

با وجود شیوع کرونا و تأیید مثبت بودن تست کرونای یک شهروند بیرجندی اما بازار این شهر هنوز پررونق است و مردم به دنبال خرید شب عید هستند. ‌

به گزارش “پیام خاوران “، تا نوروز تنها ۱۹ روز باقی مانده است. این روزها مردم در حالی به دنبال خرید مایحتاج شب عید هستند که ویروس کرونا هم سر و کله‌اش پیدا شده، ویروسی که بیشتر از آنچه خطرناک باشد رسانه‌های خارجی در تلاش‌اند تا شائیه پراکنی هراس را به جان مردم بیاندازند اما در این بین مردم کاری به حرف‌های دشمن ندارند و مانند گذشته مشغول کارهای روزمره خود هستند.

 

راهی بازار بیرجند می‌شوم تا از کسب و کار اصناف بپرسم، سه راه اسدی بیرجند نرسیده به بازار دستفروشی در حال فروش سبزی است برخی از مردم ماسک و دستکش دارند و خرید و فروش در حال انجام است.

 

بساط خرید و فروش تره بار و پوشاک گرم است. در بازار دستفروشی فریاد می‌زند “بدو بدو بیا این سر بازار” هر کدام تلاششان براین بود تا نظر مردم را به سوی خود جلب کنند.

 

در یک محیطی که هر از گاهی گرد و خاک هم بلند می‌شد مردم آمده بودند تا مایحتاج خود را خریداری کنند لحظه به لحظه بر جمعیت افزوده می‌شد به دنبال تعطیلی چهارشنبه بازار مردمی که هر هفته مایحتاج هفتگی خود را از این بازار تهیه می‌کنند در روزهای بعد به دنبال مکانی می‌گردند تا با قیمت مناسب‌تر اقلام مصرفی را تهیه کنند از این رو طی چند روز گذشته بازار دستفروشان در زمین جنب مصلی (سه راه اسدی) گرم است و شهروندان زیادی هم به این مکان مراجعه می‌کنند.

 

وارد بازار بیرجند می‌شوم حضور مردم قابل تصور نبود راه رفتن به راحتی میسر نیست بازار شلوغ است و مردم مشغول خرید و فروش‌اند. بیشتر مردم ماسک و دستکش بر دست دارند.

 

به سراغ یکی از شهروندان می‌روم خانمی ۲۵ ساله خانه دار است که به گفته خودش به بازار آمده تا برای خود و فرزند خردسالش کفش بخرد.

بیشتر بخوانید   حضور متخصصان طب سنتی در کلنیک تنفسی بیمارستان ولیعصر بیرجند

 

این شهروند بیرجندی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: زندگی‌ام مانند قبل در جریان است اما با این تفاوت که به فرزندانم سفارش کردم روزی چند بار مرتب دست و صورت خود را با آب و صابون بشوییند و بهداشت فردی را رعایت کنند.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا از کرونا نمی‌ترسید که به بازار آمده‌اید اظهار داشت: در برابر کرونا باید بهداشت را رعایت کنیم من هم تمام تلاشم این است علاوه بر حفظ بهداشت فردی و خانوادگی بهداشت عمومی را هم رعایت کنم.

 

به راهم ادامه  می‌دهم دستفروشی در حال فروختن کفش در حاشیه بازار است. جمعیت زیادی دورش حلقه زده‌اند برخی ماسک و دستکش دارند اما اینجا گویا خبری از کرونا نیست چرا که مردم سخت مشغول خرید و فروش عید‌اند.

 

آن سوی بازار پدر خانواده همراه با همسر و فرزنش درحال خرید لباس شب عید است. همه خانواده ماسک و دستکش دارند اما از خرید عید هم غافل نیستند.

 

آری با چرخی در بازار مشاهده می‌کنیم شیوع کرونا در کشور تأثیری در تعطیلی بازار و امور صنفی نداشته است.

 

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی در این باره  گفت: گرچه استاندار خراسان جنوبی از روز شنبه ۱۰ اسفند به مدت یک هفته کاهش ساعت اداری دستگاه‌های اجرایی را لحاظ کرده اما اصناف و کسبه درخواست داشتند تا تعطیلی‌ها در روند بازار تاثیر نداشته باشد چرا که مردم مشغول خریدند.

 

علیزاده افزود: شاید رستوران‌ها و ساندویچی‌های سطح شهر یک دهم مشتری خود را از دست داده باشند اما دیگر اصناف، بازاریان و کسب و کارهای اینترنتی سخت مشغول کار هستند.

 

مدیرکل تعزیزات حکومتی خراسان جنوبی نیز از آغاز طرح نظارتی نوروز ۹۹ از روز شنبه ده اسفند خبر داد و گفت: در راستای ایجاد هماهنگی و خدمت رسانی به مردم و تسهیل بهبود فضای کسب و کار، سالم سازی و ایجاد محیط امن اقتصادی در بازار شب عید، هم افزایی میان دستگاه‌های نظارتی و انجام هماهنگی لازم برای پیشگیری از اخلال در بازار عرضه و تقاضا و برخورد بازدارنده با متخلفان اقتصادی به ویژه توزیع عادلانه و منصفانه ملزومات بهداشتی و درمانی و طرح تسهیل کسب و کار نوروزی ۹۹ همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید   بخش آی سیو ۳ ویژه بیماران کرونا در بیمارستان ولی عصر (عج) راه اندازی شد

 

اشرفی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه در برابر متخلفان اقتصادی، سالم سازی فضای کسب وکار، نظارت بر سیستم توزیع کالا و خدمات پیشگیری حوزه کسب و کار و استفاده از تمام ظرفیت‌های سازمان در برخورد با گرانفروشی و سایر تخلفات احتمالی برگزار می‌شود.

 

وی افزود: این طرح با محوریت اقدامات پیشگیرانه و شبه قضائی برگزار می‌‌شود، مرحله نخست این طرح از ۱۰ تا ۲۹ اسفند برگزار می‌‌شود و مرحله دوم طرح نیز از یکم تا ۱۵ فروردین ماه سال جدید انجام می‌شود.

 

مدیرکل تعزیزات حکومتی خراسان جنوبی عنوان کرد: نقاط تمرکز و جامعه هدف این طرح مراکز تولید، واردات، توزیع و عرضه ملزومات بهداشتی و درمانی مرتبط با بیماری کرونا، مراکز عمده خرید و عرضه کالا و خدمات، شرکــت‌های مسافرتی و دفــاتر فروش بلیط‌های هوایی، زمینی، مراکز عمده تهیه و توزیع مواد غذایی، رستوران‌ها، قنادی‌ها، مراکز تولیدی، توزیعی، پزشکی، بهداشتی، خدماتی، انبارها، سردخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز بهداشتی، درمانی و داروخانه‌ها است.

 

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند نیز اظهار داشت: بازار مسکن طی یک ماه گذشته شرایط متفاوتی را تجربه کرد و پس از رکود رونق به بازار بازگشت و تب خرید و فروش‌ها بالا گرفت.

 

اربابی تصریح کرد: این بار بیشتر خریداران پای کار بودند و فروشندگان با احتیاط بیشتری اقدام کردند اما در کنار افزایش سرسام آور قیمت مسکن خرید و فروش‌ها هم شدت یافت.

 

وی اظهار داشت: اگر از ابتدای تشکیل خراسان‌جنوبی از سوی برخی از نهادها به مردم زمین‌هایی برای ساخت مسکن واگذار می‌شد امروزه شاهد این قیمت‌های روزافزون در مورد مسکن و زمین نبودیم.

بیشتر بخوانید   لزوم استفاده مشتریان از درگاه های غیرحضوری به منظور کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا

 

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند افزود: افزایش قیمت مسکن را باید در مؤلفه‌های دیگری غیر از مصالح ساختمانی جست‌وجو کرد چرا که بیش از هر چیز افزایش قیمت خود زمین، هزینه‌های شهرداری، نظام مهندسی و هزینه‌های مربوط به کارگری قیمت مسکن را افزایش داده است.

 

وی بیان کرد: در مورد اجاره‌بهاء نیز معمولاً فصل زمستان به علت کاهش جابه‌جایی‌ها اجاره‌بهاء چندان افزایشی پیدا نمی‌کند و بیشتر در فصل تابستان مستأجران با این مشکل رو به رو می‌شوند.

 

اربابی افزود: حال با شیوع ویروس کرونا بازار مسکن همچنان رونق دارد اما به نسبت روزهای گذشته خرید و فروش‌ها با آرامش بیشتری انجام می‌شود نمی‌توان وضعیت مشخصی را برای بازار مسکن پیش‌بینی کرد.

 

رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند گفت: برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت بهداشت و ضدعفونی کردن تمام دفاتر مشاوران املاک در دستور کار است.

 

رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی بیرجند نیز گفت: در یک ماه گذشته مصالح ساختمانی تغییر قیمت چندانی نداشته است و  افزایش قیمت مصالح ساختمانی مربوطه به چند ماه قبل بوده است.

 

علوی افزود: در برخی از نقاط چون مهرشهر قیمت مسکن حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است بیان‌کرد: این افزایش قیمت در برخی دیگر از نقاط خراسان‌جنوبی و به ویژه شهر بیرجند حدود ۱۰ درصد بوده است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها