گلایه‌ها و پاسخ مسئولان خراسان جنوبی از افزایش قیمت نان؛ باز هم کیفیت نان سوخت

روزهای منتهی به پایان سال قیمت نان در خراسان جنوبی در حالی افزایش یافت که مردم از بی‌کیفیتی نان در برخی نانوایی‌های آزادپز گلایه دارند.

داوود شهرکی رئیس سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی اعلام کرد: از ۱۴ اردیبهشت ماه قیمت‌ها ابلاغ و توسط نانوایان قابل اجرا است بر این اساس هر قرص نان سنگک ماشینی با وزن چانه ۴۰۰ گرمی ۶۶۰ تومان، سنگک سنتی با همین وزن ۷۱۵ تومان، لواش تنوری عراقی و سنتی با وزن چانه ۲۰۰ گرم ۲۷۵ تومان، لواش ماشینی بالشتی با وزن چانه ۲۲۰ گرم و لواش ماشینی با وزن جانه ۲۳۰ گرم ۲۷۵ تومان است.

 

نان مهم‌ترین غذای مصرفی مردم در کشور بوده و بیشترین سهم را در هر وعده غذایی و بیشترین سهم را در سفر و سبد خانوارها دارد و میتوان گفت قوت قالب بیشتر مردم نان است.

 

حال برخی از شهروندان در تماس با خبرنگارما در بیرجند از افزایش قیمت نان در استان گلایه دارند.

 

یکی از همشهریان بیرجندی با بیان اینکه در این اوضاع با وجود کرونا وقتی برای تهیه نان مجبوری مراجعه کنی علاوه بر افزایش قیمت نان با کیفیت نامناسب روبه‌رو هستیم گفت: مگر قرار نبود قیمت نان افزایش پیدا نکند، دلیل این افزایش قیمت چیست؟

 

اکبری افزود: مگر مردم چقدر توان و قدرت خرید دارند که هر سال باید شاهد افزایش قیمت نان در استان باشیم، چرا کسی به مشکلات رسیدگی نمی‌کند؟

 

یکی دیگر از همشهریان بیرجندی هم با گلایه از افزایش قیمت نان گفت: گندم در استان کشت و برداشت می‌شود و هر ساله شاهد خرید تضمینی گندم از کشاورزان هستیم حال دلیل افزایش قیمت نان آن هم در بازده زمانی پایانی سال و نوروز چرا باید رقم خورد؟

بیشتر بخوانید   با پیگیری استاندارخراسان جنوبی رقم خورد:اعلام آمادگی شرکت چادرملو برای سرمایه گذاری در استان

 

حال با توجه به دغدغه شهروندان بیرجندی خبرنگار ما به سراغ مدیران مربوطه رفته  تا پاسخ آنان را به اطلاع مردم برساند.

 

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: مهرماه امسال قیمت آرد  مصرفی نانواها افزایش یافت که در پی آن مقرر شد در تمامی استان‌ها نرخ نان را بر این اساس تعیین کنند اما در خراسان جنوبی به‌دلایل مختلف قیمت را ثابت نگه داشتند در حالی که هزینه‌های نانوا زیاد است.

 

مرادی بیان داشت: در همان سال ۹۸ این مصوبه در بسیاری از استان‌ها در مهرماه اجرا شد اما در خراسان جنوبی و بیرجند با توجه به وضعیت اقتصادی استان و مصادف شدن حوادث آبان‌ماه و گرانی بنزین مقرر شد بعد از اینکه استان‌های همجوار قیمت نان را افزایش دهند خراسان جنوبی هم آن را اجرا کند.

 

وی  با بیان اینکه اسفندماه ۹۸ سیستان و بلوچستان هم قیمت نان را افزایش داد و در بیرجند هم در  اسفندماه ۲۵ درصد برای  نانوایی‌های یارانه‌ای و ۲۰ درصد در آزادپزها افزایش یافت افزود: این افزایش قیمت نان در همه استان اجرا شد و در واقع خراسان جنوبی از دیگر استان‌ها دیرتر این مصوبه را اجرا کرد.

 

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند  گفت: همه نانوایان در استان باید نرخ‌نامه را نصب کنند و این نرخ‌نامه براساس قیمت سازمان حمایت است و طبق مصوبه به‌دلیل اینکه به‌جای پرداخت پول خورد مقداری چانه هم افزایش یافت.

 

 

سهمیه آرد تغییری ندارد 

مرادی با اشاره به اینکه بیشتر نانوایی‌های ما طبق روال عادی باز و مانند قبل نوروز به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند افزود: با توجه به کرونا ویروس توصیه شده نکات بهداشتی را رعایت کنند و در این راستا دستکش، مواد ضدعفونی از طریق اتاق اصناف تهیه و در اختیار نانوایی ها قرار دادیم.

بیشتر بخوانید   سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده خراسان جنوبی رونمایی شد

 

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند با بیان اینکه کمبود آرد نداریم  بیان داشت: سهمیه‌های آرد تغییری نداشته است.

 

وی با اشاره به اینکه استفاده بیش از حد از نمک در نانوایی ها تخلف است و منجر به پلمپ می شود بیان داشت:استفاده از نمک استاندارد خاصی دارد که اگر بیشتر از آن حد مجاز باشد تخلف است.

 

مرادی با اشاره به مشکل موجود در نانوایی‌های  آزادپز افزود: سهمیه آرد برای آزادپزها  آرد ۱۸ بود که این سهمیه در استان قطع و سهمیه آرد ۱۵ جایگزین شد و این سبب شد تا از کیفیت نان آزادپز کاسته شود و در حال حاضر ما در حال پیگیری برای رفع این مشکل هستیم.

 

رئیس اتحادیه نانوایان بیرجند افزود: همه متصدیان نانوایی ها در خراسان جنوبی تلاش می‌کنند تا حد امکان بهداشت را رعایت کنند و در حال حاضر ۷۵۰ نانوایی در استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۲۵۵ مورد در مرکز استان است.

 

مرادی با بیان اینکه با توجه به افزایش قیمت آرد در کشور که آرد یارانه‌ای کیسه‌ای ۸۰۰ تومان و  آزاد کیسه‌ای دو هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافته است افزود: اضافه شدن هزینه‌های جدید بهداشتی که سربار نانوایی‌ها است قیمت را افزایش داد.

 

وی با اشاره به قیمت انواع نان افزود: قیمت نان لواش دستی چانه ۲۸۵ گرم ۴۵۰ تومان، لواش بالشتی چانه  ۲۷۵ گرمی ۴۵۰ تومان، تافتون انبوه پز یک کیلو و ۲۵۰ گرمی دو هزار تومان، تافتون کوچک ۸۰۰ گرمی هزار و ۲۵۹ تومان، تافتون کوچک ۶۰۰ گرم یک هزار تومان، لواش اتومات با وزن ۱۸۰ گرم ۳۲۰ تومان، سنگک با وزن یک میلو گرم دو هزار و ۲۵۰ تومان است.

بیشتر بخوانید   همزمان بااعیاد قربان و غدیربرگزار می‌شود:جشنواره دوعیدانه بیمه کوثر

 

سنگک ماشینی یک کیلویی ۲۵۰۰ تومان

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی با تایید افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان در استان خبر داد و گفت: مصوبه کشوری افزایش قیمت نان از آبان‌ماه ۹۸ ابلاغ شده اما تاکنون در خراسان جنوبی اجرایی نشده است اما با توجه به موضوعات پیش آمده (کرونا)  و پایین آمدن سطح خرید برای کمک به نانوایان این مصوبه اجرایی شد.

 

شهرکی افزود: شرایطی ایجاد کرده‌ایم که نه نانوایی‌ها ضرر کنند و نه مردم، نسبت به دیگر نقاط کشور تحت فشار قرار گیرند و قیمت مصوب نان بر دیوار نانوایی ها نصب شده است.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها