کرونا قیمت جوجه و گوشت مرغ را در خراسان جنوبی کاهش داد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور سبب شد قیمت جوجه یک‌ روزه همچنین گوشت مرغ تا میزان قابل توجهی کاهش یابد.

به گزارش “یپام خاوران “ محمود اشرفی گل اظهار داشت : در حال حاضر ۲ تولیدکننده مرغ مادر در استان وجود دارد که هیچ کدام نسبت به معدوم سازی جوجه‌های یک‌ روزه اقدام نکرده‌اند و یکی از واحدها محموله را به جوجه تبدیل نکرده بلکه به صورت تخم مرغ به بازار عرضه کرده است.

وی گفت: تعطیلی مراکز آموزشی، رستوران‌ها، اماکن عمومی، عزاداری‌ها، مجالس، مراکز دولتی و خصوصی، دانشگاه‌ها و سایر سبب شد میزان مصرف گوشت مرغ به شدت کاهش یابد و بر بازار عرضه تاثیر بگذارد.

وی تصریح کرد: تمامی این مسایل سبب شد قیمت عرضه بیشتر از تقاضا شود در حالیکه قیمت نهاده‌های دامی نیز زیاد بود لذا مرغداری‌ها با مشکلات زیادی مواجه شدند.

اشرفی گل گفت: کرونا همانطور که بر همه بخش‌ها تاثیر گذاشته اما بخش کشاورزی بیشتر دچار ضرر و زیان شده است.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ زنده به حداقل ممکن رسیده است یادآور شد: قیمت مصوب تنظیم بازار هر کیلوگرم مرغ زنده در کشور هشت هزار و ۵۵۰ تومان است که در استان تا هفت هزار تا هفت هزار و ۵۰۰ تومان است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: قیمت کشتارگاه نیز ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان، فروشگاه‌های عرضه مستقیم ۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان و مابقی فروشگاه‌ها ۱۱ هزار و ۸۰۰ تا ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه سالانه هر واحد مرغداری چهار دوره جوجه‌ریزی انجام می‌دهد گفت: هر دوره ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار و در مجموع ظرفیت جوجه‌ریزی استان در طول سال ۴۱ میلیون قطعه است.

بیشتر بخوانید   افتتاح ۱۲ پروژه عمران روستایی در خراسان جنوبی

اشرفی گل افزود: پارسال حدود ۳۳ میلیون جوجه‌ریزی داشتیم که منجر به تولید ۵۴ هزار تن مرغ در ۶۴۰ واحد مرغداری صنعتی استان شد.

وی بیان کرد: سرانه مصرف گوشت مرغ به ازای هر نفر در سال ۲۸ کیلوگرم است که مصرف استان در طول ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن است و مابقی مازاد به صورت گرم، منجمد یا زنده از استان خارج می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ارتباط با قیمت دان گفت: قیمت دان مصوب و بر اساس ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد و در استان توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از شیوع کرونا توسط بخش خصوصی دان در حد بسیار کم توزیع می‌شود اما شرکت پشتیبانی امور دام ۲۵ درصد نیاز استان را تامین کرده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها