مدیریت کلان مهاجرت معکوس، مهمترین برنامه راهبردی در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر استفاده حداکثری از توان دستگاه های اجرایی در تحقق برنامه های توسعه ای استان، گفت: به منظور سرعت بخشیدن به پروژه محرومیت زدایی استان، ستاد محرومیت زدایی را با حضور همه دستگاه ها تشکیل دادیم

به گزارش” پیام خاوران”؛  محمد صادق معتمدیان شامگاه شنبه در نشست در جلسه کارگروه هماهنگی، پشتیبانی و نظارت بر برنامه های بسیج سازندگی در استان با اشاره به این که با راه اندازی این ستاد، نقشه راهی تعیین شد و سیاستگزاری های لازم برای تحقق برنامه ها صورت گرفت، اظهار داشت: در این زمینه از اولین استان هایی هستیم که به این گستردگی وارد عمل شده ایم.

وی با بیان اینکه مهمترین طرح ها و برنامه های راهبردی در استان، مدیریت کلان مهاجرت معکوس است تصریح کرد: بر همین اساس در بخش‌های مختلف برنامه‌های اجرایی فراوانی تدوین شده و در راستای عملیاتی کردن آنها، تکالیفی هم برای دستگاه ها معین شده است.

استاندار خراسان جنوبی هدف از اجرای برنامه یک ساله در این زمینه را رسیدن شاخص های مختلف به میانگین کشوری و خروج استان از محرومیت عنوان کرد.

وی به تشریح اقدامات انجام شده برای تحقق اهداف مرتبط با این موضوع پرداخت و تصریح کرد:در بحث بهره مندی روستاها از زیرساخت های ارتباطی، اینترنت، تلفن و شبکه ملی اطلاعات، اقدامات خوبی به سرعت در حال انجام است.

معتمدیان افزود: بر مبنای برنامه‌های تعریف شده، تا یکی دو سال آینده، همه روستاهای استان به فیبر نوری مجهز می شوند تا  از خدمات ارتباطی مناسب بهره مند گردند.

وی از اجرای هزار کیلومتر فیبر نوری در سطح استان گفت و اظهار داشت: این پروژه امسال شروع شده و تا پایان دولت به نتیجه می رسد.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: اجرای این برنامه، هم در تأمین امکانات و رفاهیات مردم مؤثر است، هم زیرساخت مناسبی برای کسب و کار و معیشت خانواده ها می باشد.

بیشتر بخوانید   تصویب انتقال آب ازدریای عمان به خراسان جنوبی به زودی

وی به نهضت گازرسانی و برنامه استان برای بهره مندی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از گاز طبیعی هم به عنوان یکی دیگر از اقدامات پایه ای یاد کرد.

معتمدیان احداث ۱۰  هزار واحد مسکونی روستایی در کمتر از یک سال را از جمله تجربه های موفق استان برشمرد که فرصت های بسیار خوبی را هم ایجاد کرده است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: اختصاص ۸۵۰ میلیارد تومان اعتبار به استان و پرداخت ۲۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به مردم از پیامدهای خوب این برنامه است.

وی با اشاره به مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در اجرای این پروژه عظیم گفت: این همکاری ها نشان می دهد ریل گذاری ها در استان به درستی انجام شده، همه مدیران علاقمند به خدمت گزاری هستند و عزم جدی دستگاه‌ها بر رفع نیازهای مردم است.

معتمدیان، توجه به مناطق مرزی را از دیگر اقدامات استان در راستای مهاجرت معکوس برشمرد و گفت: افزایش سهمیه مرزنشینان استان از عواید حاصل از فروش سوخت، احیای قنوات، پرداخت تسهیلات به کشاورزان، ایجاد بندهای خاکی و توجه به دامداری و دامپروری از جمله کارهایی است که در مناطق مرزی انجام شد و امید را در مناطق روستایی زنده کرد و مهاجرت معکوس به همراه داشت.

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: در مجموع در راستای راهبرد کلان تثبيت جمعیت روستایی، اقدامات خوبی در استان در دست انجام است و امیدواریم با برنامه هایی که تدوین شده این مسیر به خوبی ادامه پیدا کند.

وی افزود: علت اصلی تقویت این رویکرد در استان، تخلیه شدن بخش عمده ای از روستاها به علت خشکسالی های چندین ساله است بنابراین هدف این است که با ایجاد شغل پایدار و تأمین شرایط زندگی،مانع ادامه این روند باشیم.

بیشتر بخوانید   پویش "شهر بدون گرسنه" در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

معتمدیان با تأکید بر استفاده حداکثری از توان دستگاه های اجرایی در تحقق برنامه های توسعه ای استان، بیان کرد: به منظور سرعت بخشیدن به پروژه محرومیت زدایی استان، ستاد محرومیت زدایی را با حضور همه دستگاه ها تشکیل دادیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به این که با راه اندازی این ستاد، نقشه راهی تعیین شد و سیاستگزاری های لازم برای تحقق برنامه ها صورت گرفت، یادآور شد: در این زمینه از اولین استان هایی هستیم که به این گستردگی وارد عمل شده ایم.

وی به استفاده از ظرفیت نهادهای کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و بسیج سارندگی در محرومیت زدایی از ۴ شهرستان مرزی استان اشاره کرد وگفت: این اولین بار است که این دستگاه ها به این شکل پای کار آمده اند و به صورت جغرافیایی کار می کنند وبه هیچ عنوان بنا نداریم وظایف خود را به دستگاه های معین محول کنیم.

معتمدیان تأکید کرد: با وجود مشارکت گرفتن از این نهادها، همچنان اجرای پروژه های کلان و زیرساختی را از وظایف خود می دانیم و برای انجام آنها برنامه ریزی داریم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: بر مبنای تقسیم کار انجام شده، به طور عمده برای اجرای پروژه هایی که زیرساخت اشتغال محسوب می شوند به دستگاه های معین تکیه کرده ایم.

وی از اعلام آمادگی استان برای استفاده از ظرفیت بسیج سازندگی در اجرای برنامه های توسعه محور در شهرستان زیرکوه گفت و خاطر نشان کرد : زیرکوه از مناطق مرزی و کمتر برخوردار استان است که نیاز به توجه ویژه دارد.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی: استان نیاز به معرفی دارد

معتمدیان با بیان اینکه تمام تلاش ما بر این است که در حداقل زمان ممکن خدمات بیشتری به این منطقه ارائه کنیم تأکید کرد: از حقوق مسلم مردم، بهره مندی از امکانات اولیه است که باید تأمین شود.

در جریان برگزاری مراسم روز روستا و عشایر (۱۵ مهر ۹۸) و با حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در استان، تفاهم نامه محرومیت زدایی از شهرستان های زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان با ۴ حوزه بسیج سازندگی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) منعقد شد که با شروع به کار بسیج سازندگی در زیرکوه،  تمام این تفاهم نامه ها وارد فاز اجرایی شده است.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها