جنگ کرونا و کادر درمان خراسان جنوبی به اوج رسیده؟

رعایت موارد بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا در روزهای اول شیوع بسیار خوب پیش می‌رفت، اما کم کم این رعایت‌ها جای خود را به بی‌خیالی داد و اکنون به جایی رسیده‌ایم که با افزایش آمار مبتلایان و خستگی کادر درمان مواجه هستیم .

به گزارش “پیام خاوران “ ابتلا به کرونا ویروس در نخستین روزهای ورود به کشور ضمن ایجاد وحشت و دلهره موجب شد تا پروتکل‌های بهداشتی با دقت بالایی از سوی مردم رعایت شود، همچنین قرنطینه سبب شد تا طغیان ابتلا کاهش یابد.

حتی در روزهای عید نوروز نیز همه شرایط به خوبی پیش می‌رفت تا اینکه شیب نزولی کرونا و موفقیت در رمان و کنترل این بیماری حتی در سطح کشورهای جهان، موجب خیال راحت مردم شد؛ به گونه‌ای که در خردادماه اکثر مردم با بی خیالی و بدون رعایت موارد بهداشتی در کوچه و خیابان‌ها قدم می‌زدند.

این وضعیت و حضور در دورهمی‌ها و مراسم خانوادگی بدون رعایت موارد بهداشتی باعث شد تا خانواده‌ها آلوده شوند به گونه‌ای که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خبر داد که آمار مشخص‌کننده این است که ۶۰ درصد از کل مبتلایان جدید استان در نشست‌های خانوادگی مبتلا شده‌اند.

افزایش آمار بیماران کرونا در خراسان جنوبی

مسعود ضیایی، مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به رسانه‌های گروهی گفت: میزان مراجعات مردمی و موارد مثبت بیماری کرونا در خراسان جنوبی به ویژه بیرجند بسیار افزایش یافته است.

وی افزود: تاکنون دو بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیرجند پر شده است و درصدد راه‌اندازی و تجهیز بخش سوم هستیم.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: دو روز قبل بخش جدید مراقبت‌های ویژه (ICU)  برای بیماران مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند راه‌اندازی شد که اکنون این بخش نیز پر شده است.

رییس بخش عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند گفت: از نیمه خرداد به بعد حجم زیادی از مراجعه‌کنندگانی که برای تست کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند، جواب آزمایش آنان مثبت شد.

ضیایی تصریح کرد: این موارد در حدی بود که در بخش عفونی به طور میانگین روزانه بیش از ۵۰ نفر بستری داریم؛ همچنین یک بخش عفونی برای بیماران کرونایی به بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند اضافه کردیم.

بیشتر بخوانید   روز‌های سیاه کرونایی با افزایش ۲ برابری بیماران بستری در بیمارستان‌های خراسان جنوبی

وی گفت: این افزایش موارد به ویژه بیماران بدحال که اکثرا نیز مسن هستند؛ متوسط سن ۷۰ سال که به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی توسط جوانان و نوجوانان و اعضای خانواده با تماس آن‌ها آلوده شده‌اند و وضعیت خوبی ندارند.

موجب قفل شدن سیستم درمان نشویم

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: همه روزه تعداد زیادی از بیماران نیازمند بستری وارد بیمارستان می‌شوند که نیاز به خدمات دارند از طرفی چندین ماه است پرسنل درگیر بیماران هستند.

ضیایی گفت: افزایش بیماران برای پرسنل خستگی می‌آورد و از سویی حجم کار زیاد حساسیت، مواظبت و مراقبت کادر درمان از خود و بیمار را کاهش می‌دهد، مراقبت نکردن و خستگی نیز سبب آلودگی پرسنل شده و موجب خواهد شد فرد حداقل به مدت دو هفته غیبت داشته باشد.

وی بیان کرد: در این صورت بیمارستان با کمبود پرسنل مواجه خواهد شد و از طرفی نیاز به دارو، خدمات و تجهیزات داریم و وقتی بار بیماران زیاد شود در تامین آن با مشکل مواجه می‌شویم؛ لذا همه این مشکلات در کنار نیز سبب قفل شدن سیستم درمان شده و در نتیجه خدمات مناسبی در اختیار بیماران قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: مردم خراسان جنوبی در تعطیلات نوروز تا نیمه خرداد بسیار خوب مراقبت کردند و توانستیم این بیماری را کنترل کنیم، اما پس از بازگشایی‌ها خیال مردم راحت شد و مراقبت‌ها را کنار گذاشتند که اکنون نیز درخواست داریم با کادر درمان همکاری کنند.

خستگی و جولان کرونا

ضیایی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل شیوع بالای بیماری، جدی نگرفتن مسائل بهداشتی توسط مردم است؛ همچنین به نظر می‌رسد مردم خسته شده‌اند و اطلاع رسانی به مردم نیز کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی جزو ۵ استان حادثه‌خیز کشور شناخته شد

وی گفت: اگر مردم خسته شده‌اند باید بدانند پرسنل درمان نیز خسته‌تر شده‌اند، همانطور که در زمان جنگ نمی‌توان به خاطر خستگی مبارزه را کنار گذاشت، اکنون نیز نباید مراقبت‌های بهداشتی را کنار بگذاریم.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: در حال حاضر که شرایط عادی شده و مردم مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و خسته شده‌اند، بهترین زمان جولان کرونا است به همین خاطر شیوع بیماری افزایش یافته است.

افزایش آمار کرونا با برگزاری مراسم عزا و عروسی

وی یکی از مسائل مهمی که توسط مردم جدی گرفته نمی‌شود را حضور در مراسم ترحیم دانست و گفت: یک بانوی۹۰ ساله در یکی از روستاهای استان فوت کرد که افراد زیادی از شهر و روستاهای مجاور در این مراسم شرکت کردند و منجر به ابتلای بیش از ۳۵ نفر تاکنون شده که حال چند نفر آنها وخیم است.

وی افزود: از طرفی مراسم عروسی نیز با مجوز یا بدون مجوز در خانه‌ها و باغ‌های روستایی و شهری برگزار می‌شود که در نتیجه آن با حجم زیادی از ابتلای موارد خانوادگی مواجه شده‌ایم.

ضیایی بیان کرد: برگزاری جشن‌های تولد، مسافرت‌های غیرضروری و دورهمی‌های خانوادگی، از دیگر دلایل شیوع بیماری کرونا در استان است که باید مردم از حضور و برگزاری این مراسم جلوگیری کنند.

وی گفت: اگر مردم همت کنند و مانند تعطیلات نوروز بیماری کرونا را با رعایت مسایل بهداشتی، استفاده از ماسک و شستن و ضد عفونی کردن دست‌ها جدی بگیرند، بار بیمارستان کم و امکانات و خدمات به بیماران بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در غیر این صورت بسیار سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنیم تعداد بیماران روز به روز افزایش می‌یابد و دچار مشکلات زیادی خواهیم شد.

نوع رفتار با بیماری را یاد بگیریم

رضا دستجردی، مدیر گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص مدیریت رفتار در مواجهه با بیمار مبتلا به ویروس کرونا، گفت: نحوه برخورد اطرافیان با بیمار و همینطور نحوه برخورد خود بیمار با خود بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید   تأمین اجتماعی خراسان جنوبی برای تداوم خدمات و تعهدات به بیمه شدگان تمهیدات ویژه اتخاذ کرد

وی افزود: اینکه فردی که به بیماری کرونا مبتلا شده خودش را نباخته، دچار استرس خیلی شدید نشود، بیماری خود را پنهان نکند و در مکان‌هایی که در ارتباط با دیگران و امکان توسعه و گسترش بیماری وجود دارد حضور پیدا نکند.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص اهمیت شیوه برخورد صحیح اطرافیان با فرد بیمار، گفت: بروز واکنش ترس، طرد، تحقیر، نگرانی زیاد سبب استرس بسیار شدید در فرد بیمار و انزوای وی شده و در نتیجه سیستم ایمنی او دچار مشکل می‌شود.

دستجردی ادامه داد: توصیه می‌شود با رعایت نکات بهداشتی همدلی و همراهی با بیمار برخورد شده که در این راستا باید آموزش‌های کافی به افراد و خانواده‌ها داده شود تا در فضایی که زندگی می‌کنند به توسعه و گسترش این بیماری کمکی نشود.

وی بیان کرد: مردم سعی کنند اطلاعات پزشکی را از متخصصان علوم پزشکی دریافت کنند که بتوان به عنوان یک مرجع به آن مراجعه کرد؛ همچنین هر اطلاعاتی که ممکن است افراد در فضای مجازی منتشر کنند نباید منبع تصمیم‌گیری و رفتار ما شود.

مدیر گروه روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: امیدواریم با به کارگیری این نکات در زندگی و با هم فکری، همدلی و همراهی بتوانیم بر گسترش و شیوع بیشتر ویروس کرونا غلبه و باعث تحقق شعار “ما کرونا ویروس را شکست می‌دهیم”، شویم.

کمی تامل کنیم؛ اگر ما از این محدودیت‌ها خسته شده‌ایم، انرژی کادر درمان نیز در این ماه‌ها کاهش پیدا کرده و این به معنای کاهش توان کادر درمان به عنوان نوشداروی این بیماری است، کمی بیشتر به فکر خود و دیگران باشیم.

منبع:ایسنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها