قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ تشویق کننده تخلف است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی گفت: قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ دارای نواقصی است و این قانون تشویق کننده تخلف است.

به گزارش “پیام خاوران “ ، در راستای پیگیری روند اجرای صحیح قانون پیش فروش ساختمان مصوب سال ۱۳۸۹ و بررسی موانع قانونی و عملیاتی اجرای قانون صبح امروز‌ جلسه ای با حضور مسئولان ذیربط در محل دادگستری خراسان جنوبی برگزار شد.

در این جلسه ارائه گزارش از سوی نماینده شهرداری مرکز استان در خصوص اجرای ماده ۲۲ قانون پیش فروش ساختمان و دستورالعمل صدور شناسنامه فنی ساختمان و بررسی موانع اجرائی قانون و پیگیری اجرای مصوبات اولین و دومین جلسه کارگروه اجرایی قانون پیش فروش ساختمان مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام یدالله وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان ‌جنوبی در این جلسه اظهار داشت: در حوزه پیش‌فروش و پیش‌خرید ساختمان خلأ قانونی وجود ندارد و قانون پیش‌فروش ساختمان در سال ۱۳۸۹ تصویب و آیین نامه اجرایی آن نیز در سال ۱۳۹۳برای اجرا ابلاغ شد.

وی به اهداف تصویب این قانون اشاره کرد و افزود: یکی از اهداف تصویب این قانون تامین امنیت و عدالت در حوزه مسکن است.

وحدانی نیا با بیان اینکه در این قانون ظرفیت‌هایی وجود دارد که از برخی از تخلفات جلوگیری می شود یادآور شد: بر اساس قانون جدید، پروانه کسب مشاوران املاکی که اقدام به تنظیم چنین قراردادی کنند، بار اول تا یک سال، بار دوم تا دو سال و بار سوم برای همیشه باطل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۲۳ این قانون، اشخاصی که بدون تنظیم سند رسمی اقدام به پیش فروش ساختمان یا بدون اخذ مجوز اقدام به درج یا انتشار آگهی کنند، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی به میزان دو تا چهار برابر وجوه و اموال دریافتی محکوم خواهند شد.

بیشتر بخوانید   تعداد کاندیداها در 31 شهر و 912 روستای خراسان جنوبی به حد نصاب رسیده است

وی با تاکید بر اینکه با تصویب و اجرای این قانون دیگر شاهد کلاهبرداری و فروش ملک به چند نفر نخواهیم بود خاطرنشان کرد: زیرا از انجام معاملات معارض و تشکیل پرونده های متعدد در محاکم قضایی جلوگیری می شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌ جنوبی یادآور شد: یکی از مهم ترین معضلات در عرصه معاملات املاک، فروش یک ملک به چند نفر در قراردادهای پیش فروش ساختمان است.

وحدانی نیا با اشاره به اینکه قانون کمیسیون ماده ۱۰۰ دارای نواقصی است بیان کرد: این قانون تشویق کننده تخلف است و مالک ساختمان سودی که از تخلف به دست می‌آورد بیشتر از جریمه‌ای است که در کمیسون ماده ۱۰۰ پرداخت می‌کند و به همین دلیل رغبت به تخلف زیاد است.

در این جلسه حسین عباسی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌جنوبی از فعالیت بیش از یک هزار و ۷۰۰ مهندس ناظر در خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: از این تعداد یک هزار ۲۰۰ نفر در بیرجند حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌فروشنده از این قانون فراری است و همچنین این شناسنامه فنی کلی است و با محدودیت‌هایی مواجه است.

حسن‌ علیزاده، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در این جلسه افزود: پیش‌فروشنده برای اینکه بتواند واحدهای ساختمانی خود را پیش فروش کند باید مجوز آن را از راه و شهرسازی دریافت کنند اما به دلیل پرداخت مالیات های فراوان از این قضیه فرار می‌کند.

علیرضا اربابی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان ‌جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه قانون پیش‌فروش نقص دارد چراکه برای هر ملک یک پلاک صادر می‌شود بیان کرد: در خراسان‌جنوبی ۵۵۰ واحد مشاور املاک وجود دارد و در کشور برای هر ۷۵ خانوار یک پروانه ساختمانی که این عدد در خراسان‌جنوبی به ۲۵ خانوار می‌رسد.

بیشتر بخوانید   بسیج سازندگی خراسان جنوبی، ۳۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی پرداخت کرد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که در سال تنها ۱۲ درصد واحدهای ساختمانی پیش فروش می‌شود اظهار داشت: در راستای اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان ابلاغیه‌ای به تمام دفاتر مشاورین املاک ارسال شده است و در این راستا دفاتر مشاورین املاک موظف به تنظیم مبایعه‌نامه معامله در سه نسخه هستند و پیش‌فروشنده نیز موظف به ارائه شناسنامه فنی ساختمانی در هنگام تنظیم سند هستند.

همچنین در این جلسه حمید فخیم زاده، معاون شهرسازی معماری شهرداری بیرجند اظهار داشت: شناسنامه فنی ساختمان که در آن ویژگی‌های عمومی ساختمان درج شده است از سوی شهرداری در زمان صدور پروانه ساختمان صادر می‌شود.

فهیم زاده بیان کرد: شناسنامه فنی ساختمان این حق را برای پیش خریدار ایجاد می‌کند که نتواند در نقشه ساختمان تغییراتی ایجاد کند.

فخیم‌زاده با اشاره به این‌که در حال حاضر دغدغه پیش‌فروش یک واحد به چند نفر وجود دارد بیان کرد: اگر شناسنامه فنی توسط ناظر امضا و در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت برسد جلوی بسیاری از این تخلفات گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها