خراسان جنوبی یک گام تا جشن پایان گازرسانی

خراسان جنوبی در شرقی‌ترین نقطه کشور با اجرای طرح‌های مختلف گازرسانی از هفت سال گذشته به میانگین کشوری ضریب برخورداری از این نعمت خدادادی نزدیک شده و امید است امسال جشن پایان گازرسانی در شهرها و روستاهای استان برگزار شود.

به گزارش  پایگاه خبری ” پیام خاوران ”  اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی رییس جمهوری و اجرای طرح گازرسانی به خراسان جنوبی، شعله‌های فروزان مشعل تدبیر و امید را در این استان پهناور و مرزی برافروخت و برگ زرین دیگری در کارنامه درخشان دولت‌های یازدهم و دوازدهم رقم خورد.

دولت یازدهم و دوازدهم برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌زدایی و گسترش عدالت اجتماعی، زیرساخت‌های لازم برای توسعه گازرسانی در داخل کشور به ویژه گازرسانی به روستاها را فراهم کرده است.

گازکشی منازل و استفاده واحدهای صنعتی از گاز طبیعی یکی از آرزوهای مردم خراسان جنوبی بود که تحقق این آرزو با همت دولت بر دغدغه و رنج همیشگی مردم برای تهیه نفت به ویژه در فصل زمستان پایان داد و هم‌اکنون به طور میانگین حدود ۹۰ درصد جمعیت شهری و روستایی از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

با آغاز دولت یازدهم و در جهت ایجاد بنیان‌ها و زیرساخت‌های توسعه‌ای و خدماتی به مناطق محروم و روستایی کشور در زمینه گازرسانی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که وزارت نفت در این زمینه با سرعت مسیر خدمت‌رسانی را طی می‌کند.

فعالیت‌های گازرسانی وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران در حرکت پرشتاب خود توانسته است بخش مهمی از مناطق را پوشش داده یا مقدمات عملیات پوشش را فراهم سازد.

گازرسانی به روستاها علاوه بر افزایش رفاه در این مناطق، منجر به ایجاد امید به زندگی و اشتغالزایی در روستاها شده و یکی از عوامل مهاجرت معکوس به حساب می‌آید.

عملکرد دولت تدبیر و امید و برنامه‌های پیش‌بینی شده در لایحه‌های بودجه از هفت سال گذشته تاکنون برای گازرسانی به خراسان جنوبی منجر به اجرای ۴۷۸ کیلومتر خطوط انتقال گاز شده است.

بیشتر بخوانید   درآمد ۱۲۰ میلیون تومانی موقوفه شوکت آباد بیرجند

اتصال ۴۰۰ روستا به شبکه سراسری گاز تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اجرای هزار و ۲۲۳ شبکه تغذیه و توزیع شهری در هفت سال گذشته گفت: پنج هزار و ۵۵۷ کیلومتر اجرای شبکه تغذیه و توزیع روستایی نیز از دستاوردهای عملکرد هفت ساله دولت تدبیر و امید در خراسان جنوبی است.

سید محمود هاشمی  با اشاره به نصب ۲۸ هزار و ۹۷۱ انشعاب شهری و ۵۶ هزار و ۹۲۵ انشعاب روستایی اظهار داشت: در هفت سال اخیر ۱۶ شهر و ۷۲۵ روستا از نعمت گاز برخوردار شدند.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های سال جاری این شرکت اتصال ۴۰۰ روستای استان به شبکه سراسری گاز است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی افزود: شعار امسال ما اتصال «۳۹۹ + یک» روستا به شبکه گاز است که تلاش تمامی عوامل شرکت گاز استان بر تحقق این برنامه خواهد بود.

وی اظهار داشت: اتصال ۴۰۰ روستا به شبکه گازرسانی در خراسان جنوبی بالاترین تعهدی است که به شرکت ملی گاز ایران در سطح کشور اعلام شده و امیدواریم به خوبی محقق شود.

هاشمی با اشاره به قدمت گازرسانی در این استان گفت: خراسان جنوبی از استان‌هایی است که عمر گازرسانی در آن زیاد طولانی نشده اما عزم جدی بر این است که در بخش روستایی به متوسط کشوری نزدیک شویم.

وی برخورداری ۱۰۰ درصدی شهرهای استان از گاز را یادآور شد و گفت: نرخ برخورداری در روستاها ۷۷ درصد بوده که به نرم کشوری (۸۰ درصد) نزدیک است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی عنوان کرد: امیدواریم در پایان سال نرخ برخورداری جمعیت روستایی زیر پوشش گاز در استان به بیش از ۹۰ درصد برسد.

بیشتر بخوانید   تکنولوژی سایت‌های همراه اول در روستاهای خراسان جنوبی ارتقاء می‌یابد

وی از گازرسانی به ۷۷۱ روستا در استان تاکنون خبر داد و گفت: با اتمام ۴۰۰ روستا در سال جاری آمار روستاهای گازدار به حدود هزار و ۲۰۰ مورد می‌رسد.

هاشمی با بیان اینکه خط انتقال گاز به شهر دیهوک نیز در حال اجرا است افزود: پروژه‌هایی که امسال در بخش روستایی و شهری اجرایی می‌شود بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از محل اعتبارات داخلی شرکت ملی گاز تامین خواهد شد.

وی همچنین از اجرای پروژه گازرسانی برای ۴۵۰ واحد صنعتی در سال گذشته خبر داد و گفت: خراسان جنوبی در حوزه گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی، استان برتر شناخته شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی اظهار داشت: در بخش روستایی نیز استان دوم از لحاظ تعداد روستاهای گازدار بودیم که مرهون تلاش زحمات نیروهای خدوم شرکت گاز خراسان جنوبی هستیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان امسال گازرسانی می‌شود گفت: امسال در بخش شهری هم توسعه شبکه در دستور کار است که در منطقه زعفرانیه بیرجند شرکت گاز به عنوان اولین شرکت خدمات‌رسان در حال ارایه زیرساخت است.

هاشمی بیان کرد: یکی از برنامه‌های مهم امسال گازرسانی به ۱۰ هزار واحد مسکن محرومان در سراسر استان است که بعد از تحویل این واحدها توسط بنیاد مسکن و کمیته امداد اجرایی خواهد شد.

اقدام جهادی در گازرسانی به روستاها

استاندار خراسان جنوبی هم گفت: سال ۱۳۹۶ فقط ۴۱ درصد روستاهای استان گاز داشتند که اکنون این عدد به بیش از ۷۰ رسیده است و امیدواریم تا پایان امسال جشن پایان گازرسانی به روستاهای استان را برگزار کنیم.

بیشتر بخوانید   اجرای پویش "مهر سرخ" دهه اول محرم در خراسان جنوبی

محمدصادق معتمدیان افزود: در استان نهضتی با همت مدیران شرکت گاز و مدیران استانی در بخش‌های مختلف ایجاد شده و ۷۷ درصد روستاهای استان از نعمت گاز برخوردار شده‌اند که اوج این نهضت در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

وی با بیان اینکه نهضت گازرسانی در استان تداوم دارد گفت: هدف‌گذاری این است که تا پایان امسال همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از این نعمت برخوردار شوند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی ادامه داد: انجام بیش از ۵۰ درصد پوشش گاز در کمتر از ۲.۵ سال کاری جهادی و نشان از عشق به خدمت‌رسانی به مردم استان دارد و هیچ عاملی نمی‌تواند در سرعت‌بخشی به این پروژه مانع شود.

استان مرزی خراسان جنوبی با جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، ۱۱ شهرستان، ۳۰ شهر و هزار و ۷۵۰ روستا دارد.

تاکنون گاز به تمامی شهرهای استان رسیده و دیهوک در شهرستان طبس آخرین شهر بدون گاز خراسان جنوبی بود که گازرسانی به آن نیز با مصوبه سفر استاندار به شهرستان طبس از اوایل امسال شروع شد.

تامین زیرساخت‌ها در خراسان جنوبی نقش مهمی در جذب سرمایه‌گذاری و ماندگاری جمعیت به ویژه در روستاها و مناطق مرزی دارد که با توجه ویژه دولت و اختصاص اعتبارات لازم در اولویت برنامه‌های استان است.

شرکت گاز خراسان جنوبی در سال جاری با تعهد گازرسانی به ۴۰۰ روستا بزرگترین برنامه گازرسانی به روستاها را در کشور متعهد شده است.

انتهای پیام
چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها