مبارزه با آفت در ۶۵۰ هکتار از اراضی خراسان جنوبی انجام شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: مبارزه به آفت های شپشک سفید تاغ، ملخ کوهان دار و ملخ صحرایی در سطح ۶۵۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی خراسان جنوبی انجام شد.

به گزارش “پیام خاوران “ علیرضا نصرآبادی اظهار کرد: خشکسالی های شدید و متوالی چند سال اخیر سبب شد تا قدرت و شادابی درختان و درختچه های مرتعی از جمله گونه تاغ به شدت تحت تاثیر قرار گیرد.

وی گفت: کاهش توان درختچه تاغ و دشمنان طبیعی آفات طی چند سال اخیر باعث شد که شپشک سفید تاغ در مراتع استان فعال شود، بر اساس پایش های این اداره کل، اولین بار در سال ۱۳۹۱ شپشک سفید تاغ در مراتع استان مشاهده شد که با توجه به افزایش سطح آلوده در سال ۱۳۹۳ اقدامات مناسب حسب تخصیص اعتبار و شرایط محلی مرتع انجام گردید.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: برای مبارزه با آفت شپشک سفید تاغ، ۱۰۰ هکتار از مراتع شهرستان درمیان و سربیشه برای کنترل این آفت با روغن ولک محلول پاشی شده است.

نطر آبادی  افزود: از دیگر آفات مهم عرصه های منابع طبیعی استان ملخ کوهان دار است که به دلیل شرایط آب و هوایی دو سال اخیر در مراتع استان حالت طغیانی پیدا کرده است و مهاجرت ملخ صحرایی از سایر کشورها نیز شرایط و تنش های وارده به مراتع را به شدت افزایش داده است.

وی ادامه داد: با وجود اقدامات بسیار مناسب و موثری که با همکاری سازمان جهاد کشاورزی استان در مبارزه با ملخ در سال جاری در مراتع شهرستانهای نهبندان، سرایان و فردوس انجام شده باز هم به دلیل وسعت زیاد عرصه، شرایط توپوگرافی، وجود دام در عرصه، موانع تردد ماشین آلات و محدودیت زمانی این اقدامات کافی نبوده و با توجه به تخم ریزی ملخ باید آمادگی لازم برای طغیان این آفت در سال آینده بسته به شرایط آب و هوایی را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید   ۵۴۱ پرونده برای متخلفان منابع طبیعی در خراسان جنوبی تشکیل شد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: در مجموع با توجه به وسعت مراتع و محدودیت امکانات و اعتبارات دولتی، همکاری و همیاری بهره برداران در مبارزه با آفات، شرط اصلی و اساسی کنترل آفات است که در این راستا اقدامات بسیار مناسبی در جهت کنترل ملخ کوهان دار تاغ و صحرایی در سطح ۴۵۰ هکتار از مراتع چاه تریخی، چاه غیاث و چاه پنیری شهرستان سرایان با کمک بهره برداران(دامداران) انجام شده است.

نصرآبادی از هجوم ملخ کوهان دار و صحرایی به شهرستان فردوس خبر داد و گفت: برای مبارزه با این ملخ ها با همکاری جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان فردوس ۱۰۰ هکتار مبارزه انجام شده است.

منبع:شبستان

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها