درباره فشار باد و بار تایر بیشتر بدانید

فشار باد تایرها براساس استانداردهای مربوط به حمل و نقل توسط خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو اعلام می‌شود. معمولاً فشار باد تایر برای هر خودرو به صورت برچسبی کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب تعبیه می‌شود.

به گزارش  پایگاه خبری ” پیام خاوران ” برای افزایش عمر مفید تایر و ایمنی در حرکت همواره به نقش تعیین کننده باد مناسب تایر توجه نمایید. اگر باد تایر کمتر از حد مجاز باشد، فشار هوای کم باعث تولید حرارت بیشتر در تایر می گردد که باعث تخریب تدریجی تایر شده و از طرفی به دلیل افزایش سطح تماس با جاده و تماس ناحیه کناره با جاده، باعث سایش غیر یکنواخت و زیاد در ناحیه کناره تایر می‌گردد.

اگر باد تایر بیش از حد مجاز باشد، فرمان پذیری چرخ ضعیف شده و توانایی تایر برای جذب لرزش‌های ناشی از جاده کاهش می‌یابد و بدلیل اینکه مرکز تایر بیشتر از بقیه سطح رویه آن با جاده در تماس است منجر به سایش سریع مرکز سطح آج تایر می گردد و امکان ترکیدگی تایر هنگام برخورد با مانع وجود خواهد داشت. از این روی، باید فشار باد حداقل ماهی دو بار کنترل شود.

 

فشار باد تایرها براساس استانداردهای مربوط به حمل و نقل توسط خودروسازان در دفترچه راهنمای خودرو اعلام می‌شود. معمولاً فشار باد تایر برای هر خودرو به صورت برچسبی کنار در طرف راننده یا در صندوق عقب تعبیه می‌شود.

 

توصیه می‌شود پیش از حرکت و زمانی که تایر خنک است، اقدام به تنظیم فشار باد آن کنید. معمولاً پس از رانندگی طولانی، حرارت و فشار باد افزایش پیدا می کند. بنابراین در این حالت اگر فشار باد تایر از حد توصیه شده بیشتر باشد هیچگاه آن را کم نکنید و پس از خنک شدن، مجددا فشارباد تایر را کنترل نمایید. همچنین تنظیم فشار باد براساس باری که خودرو حمل می کند نیز متفاوت است.

بیشتر بخوانید   رزمایش قطع برق در استان خراسان جنوبی برگزار شد

 

اگر مجبور شدید باری بیش از حد مجاز را روی خودروتان وارد کنید باید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو و مشورت با کارشناسان فنی، میزان فشار باد لاستیک را افزایش دهید.

 

فشار باد تایر در مواقع خاص

جاده گلی: در شرایط کاملاٌ گلی، کم کردن فشار باد باعث افزایش اندازه سطح تماس تایر با جاده شده و قابلیت حرکتی تایر را بالا می‌برد.

جاده برفی: در جاده برفی فشار باد معمولی تایر را تغییر ندهید، فقط در صورتی که ناهمواری جاده برفی زیاد باشد کاهش فشار باد به جلو بردن و غلتیدن تایر کمک می‌کند.

جاده سنگلاخی: در این حالت نباید فشار باد را تغییر داد. کاهش فشار باد موجب صدمه دیدن تایر و حتی ترکیدن آن می‌گردد.

جاده ماسه ای: کاهش فشار باد تایر به غلتیدن و جلو بردن تایر و خودرو در جاده شنی و ماسه ای کمک می‌کند.

جاده خیس: فشار باد را تغییر ندهید.

بطور کلی هیچگاه نباید فشار باد تایر کمتر از حداقل فشار باد توصیه شده توسط سازنده باشدو پس از بازگشت به جاده معمولی فوراٌ باید فشار باد تایر به حالت نرمال رسانده شود.

 

بار تایر

میزان حداکثر تحمل بار هر تایر روی دیواره آن قابل مشاهده است و تحت هیچ شرایطی نباید میزان بار وارده بر تایر از حداکثر تحمل آن بیشتر باشد و تنها هنگامی تایر قادر به تحمل حداکثر بار است که فشار باد آن نیز حداکثر باشد.

کنترل میزان باری که به چرخ ها وارد می‌شود از طریق بارگذاری صحیح خودرو میسر است. در صورتی که بار روی خوردو روی وسط کفی و یا محفظه بار قرار نگیرد، میزان فشار بار در یک طرف بیش از طرف دیگر خواهد بود و این پدیده بخصوص در سر پیچ‌ها می‌تواند بر میزان بار اعمالی به چرخ ها بیفزاید.

بیشتر بخوانید   ۷۹ درصد زائران از عراق بازگشتند

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها