تکلیف دانش آموزان خراسان جنوبی در سال تحصیلی جدید

با آغاز سال تحصیلی جدید، آغاز آموزش براساس وضعیت مناطق و میزان شیوع کرونا در آن‌ها، از سر گرفته می‌شود.

به گزارش ” پیام خاوران “ پس از آنکه شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی دانشگاه‌ها و مدارس کشور شد، دولت برای جلوگیری از عقب‌ماندگی تحصیلی دانش‌آموزان و دانشجویان سازوکارهایی را با محوریت آموزش از راه دور و آموزش مجازی در پیش گرفت.

با وجود تمام معایب و مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است یکی از مزایای آن، افزایش آگاهی و ظرفیت استفاده از آموزش مجازی در ایران است؛ به عبارت دیگر شیوع ویروس کرونا و عدم امکان تشکیل کلاس‌های حضوری در مراکز آموزشی باعث شد تحولی در سیستم آموزشی ایران ایجاد شود و بتوانیم در آینده در کنار آموزش‌های حضوری از ظرفیت‌های آموزش مجازی نیز به صورت همزمان استفاده کنیم.

در این مدت، معلمان و مربیان و تمام دست اندرکاران آموزش و پرورش تمام تلاش خود را کردند تا آموزش تعطیل نشود، حال با آغاز آموزش مجازی برای اولین‌بار در نظام آموزشی ایران تا بهره‌گیری از توان معلمان حتی در منزل.

آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا راهکاری است که برای توقف آموزش در کشور اتخاذ شد، این راهکار می‌تواند در ادامه مسیر تعلیم و تربیت به کمک معلمان و آموزش و پرورش برای ارتقای آموزش‌ها آید.

حال با آغاز دوباره سال تحصیلی در یک ماه آینده، برنامه‌ریزی‌ها از اکنون آغاز شده تا آموزش دچار اختلال نشود. از اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات تا برنامه‌ریزی برای استفاده دانش‌آموزان دورست‌ترین مناطق از آموزش مجازی.

بازگشایی مدارس با ۳ روش

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: سه روش برای بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید تعریف و تدوین شده است و در صورت اعلام وضعیت سفید از سوی ستاد مقابله با کرونا، مدارس طبق روال معمول بازگشایی می‌شود.

بیشتر بخوانید   پیام مدیرعامل شرکت برق خراسان جنوبی به مناسبت روزجهانی کارگر: خودکفایی کشور در عرصه های مختلف مرهون همت بلند کارگران است

وی افزود: در صورت وضعیت سفید جشن بازگشایی مدارس به میزبانی یکی از شهرستان‌های خوسف، نهبندان، سرایان، زیرکوه و سربیشه با حضور استاندار و اعضای شورای آموزش و پرورش استان برگزار می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در صورت اعلام وضعیت زرد از سوی ستاد مقابله با کرونا، از دو روش حضوری و مجازی استفاده می‌شود به این صورت که کلاس‌های درس با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و با نصف جمعیت کلاس‌ها تشکیل می‌شود و فعالیت مدارس به دلیل افزایش تعداد کلاس‌ها به صورت زوج و فرد خواهد بود و همزمان نیز خدمات از طریق فضای مجازی ارائه خواهد شد.

واقعی ادامه داد: همچنین در صورت اعلام وضعیت قرمز ارائه خدمات و فعالیت‌های آموزشی و پرورشی از طریق فضای مجازی است و در مناطق روستایی و عشایری محروم از اینترنت و فضای مجازی به صورت توزیع درسنامه و بسته‌های غیر برخط انجام می‌شود.

وی، آموزش در خانه، فعالیت در مدرسه، تقویت آموزش مجازی و سواد رسانه‌ای را مهم‌ترین سرفصل‌های آموزش و پرورش خراسان جنوبی در سال تحصیلی جدید برشمرد و با اشاره به تشکیل ستاد بازگشایی مدارس گفت: آموزش و پرورش استان از آمادگی کامل برای بازگشایی مدارس از ابتدا یا نیمه شهریورماه سال جاری برخوردار است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: مدت زمان تدریس در فضای مجازی برای هر کلاس در دوره ابتدایی ۳۰ دقیقه و برای متوسطه ۳۵ دقیقه خواهد بود.

۱۲۵۰ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند

واقعی بیان کرد: با توجه به اهمیت هوشمندسازی مدارس و ارتقای وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان، ۱۲۵۰ مدرسه استان تا پایان شهریور امسال به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شود.

بیشتر بخوانید   سایه سنگین کرونا بر گردشگری خراسان‌جنوبی

وی خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۰۰ مدرسه به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شده و اتصال بقیه مدارس در حال انجام است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی یادآور شد: برنامه داریم تا از ظرفیت شبکه شاد حتی در صورت بازگشایی مدارس بهره ببریم تا آموزش مجازی و حضوری تداوم داشته باشد.

سال تحصیلی جدید از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود

محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان جنوبی به دو موضوع روند برگزاری آزمون سراسری و الزامات شروع سال تحصیلی جدید در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: براساس مصوبه روز گذشته ستاد ملی کرونا، سال تحصیلی، با تمهیدات خاص، از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود.

وی افزود: طبق این مصوبه، کلاس‌ها در مناطق سفید به صورت حضوری برگزار می‌شود، در مناطق کم‌خطر، موضوع کاهش تعداد دانش‌آموزان، دو نوبته کردن مدارس، حذف تعطیلی روزهای پنجشنبه و رعایت پروتکل‌ها مورد تأکید است و در مناطق پرخطر، کلاس‌ها به صورت غیرحضوری و به تشخیص ستاد استانی مدیریت کرونا برگزار می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه کادر آموزشی و اداری ملزم به حضور در محل کار خود هستند، یادآور شد: بنا به مصوبه ستاد ملی کرونا، آموزش‌های غیرحضوری نیز در ساعت رسمی و با استفاده از تجهیزات مدارس خواهد بود.

سیستم آموزشی کشور در این چند ماه اخیر مسیر جدیدی را پیش گرفته، مسیری که می‌تواند راهکار مفیدی برای ادامه راه تعلیم و تربیت باشد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها