کنترل ۲۰۰ هزار متر مکعب رسوب با سازه های آبخیزداری خوسف

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوسف در این خصوص از کنترل بالغ بر ۲۰۰ هزار مترمکعب رسوب در عملیات آبخیزداری این شهرستان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران ”  کرباسچی اظهار داشت : اقدامات انجام شده آبخیزداری طی دو سال گذشته در حوزه ی آبخیز سیوجان و آرک و بین آباد توانسته حدود ۲۰۰ هزار مترمکعب رسوب را کنترل و از خسارت‌های احتمالی سیلاب‌ها به مناطق پایین دست جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها با اعتباری حدود ۳۰ میلیارد ریال و از محل صندوق توسعه ملی به مرحله اجرا درآمده است اعلام کرد: با اجرای پروژه‌های آبخیزداری علاوه بر کنترل سیل و رسوب که از اهداف اصلی این پروژه‌ها است، شاهد تغذیه آبخوان‌ها، افزایش سفره‌های آب زیرزمینی، آبدهی قنوات و بهبود پوشش گیاهی در منطقه نیز هستیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوسف در ادامه افزود: پروژه‌های اجرا شده در قالب اقدامات مکانیکی شامل احداث یک بند خاکی،احداث ۷ سازه سنگی-ملاتی و یک سازه گابیونی به حجم عملیات مجموعا حدود ۹۵ هزار مترمکعب بوده است.

کرباسچی میزان کنترل رسوب توسط سازه‌های احداثی را بسیار با اهمیت دانست و تأکید کرد: از آنجایی که این اقدامات در مناطق مرتفع و دارای شیب‌های تند اجرایی شده است، از این رو این اقدامات توانسته با توجه به توپوگرافی منطقه از حرکت رسوبات به مناطق پایین دست و ایجاد خطرات و خسارت‌ها برای اراضی کشاورزی، تأسیسات و ساکنین جلوگیری کند.

وی یادآور شد: بسیاری از این پروژه‌ها بنا به درخواست اهالی منطقه و آبخیز نشینان و پس از بررسی کارشناسی و فنی اجرایی شده است.

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در ۹۰ نقطه خراسان جنوبی

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها