نيروگاه زغال سنگ سوزطبس؛ایجادتحول شگرف درصنایع معدنی کشور|علیرضانصرالهی

  • کدخبر: 16699
  • سه شنبه ۱۴ مرداد ۹۹ - ۱۰:۳۶

ایجاد تحول شگرف در صنایع معدنی کشور و بهره‌برداری از بزرگترین معدن زغال‌سنگ حرارتی کشور در شهر طبس استان خراسان‌جنوبی با ظرفيت ۶۵۰ مگاوات شامل دو واحد ۳۲۵ مگاواتي در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

به گزارش ” پیام خاوران ” نيروگاه زغال سنگ سوز طبس با اهداف توسعه سبد انرژي كشور و ورود زغال به عنوان يك حامل جدید به اين سبد در راستای بهره‌گيري از منابع غنی زغال‌سنگ در منطقه، ايجاد اشتغال و تحولات اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و صنعتي در يكي از مناطق بسيار محروم كشور، صرفه‌جويي در مصرف گاز طبيعي و امكان صادرات آن، پايداري شبكه، تأمين برق منطقه شرق و جنوب شرق کشور، ایجاد تحول شگرف در صنایع معدنی کشور و بهره‌برداری از بزرگترین معدن زغال‌سنگ حرارتی کشور در شهر طبس استان خراسان‌جنوبی با ظرفيت ۶۵۰ مگاوات شامل دو واحد ۳۲۵ مگاواتي در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

در قانون حمایت از صنعت برق کشور احداث و توسعه نیروگاه حرارتی زغال سوز بمنظور کاهش وابستگی به نفت و گاز مشمول بند پ ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور گردید و در سند راهبردی انرژی کشور نیز بر استفاده بهینه از زغال‌سنگ حرارتی در تولید برق کشور با عنوان راهبردهای بخش انرژی تاکید شده است.

از جمله ویژگی‌های این طرح ” احداث نیروگاه در منطقه مرکزی کشور با لحاظ تمهیدات پدافند غیرعامل و قابليت اطمينان بالا در تولید انرژی”، “هزينة تأمين پایین و دسترسي بالا نسبت به ساير سوخت‌ها”، “ذخاير فراوان و مقرون به صرفه جهت استخراج” و “صرفه‌جويي در مصرف گاز طبيعي” بوده است.

 

مطالعات آب و زغال:

در دوره مطالعاتي تمامی بررسي‌ها و پیش نیازهای لازم شامل: انجام مطالعات جامع امكان سنجي و مكان‌يابي نیروگاه، بررسي ميزان ذخيره زغال سنگ منطقه جهت استفاده نيروگاه، شناسایي منشأ آب و عملیات اكتشاف آب، تهیه گزارش ارزیابی اثرات زيست‌محيطي، مطالعات ژئوتكنيك، لرزه خيزي، ژئوالكتريك و… به عمل آمده و گزارش‌هاي هر كدام به مراجع ذيربط ارسال شده و تمامی مجوزات لازم اخذ شده است.

بیشتر بخوانید   سوگنامه‌ای برای جوهره خبر| به یاد مرد ارتباطات ایران

بر همین اساس مجوز برداشت سالیانه پنج میلیون مترمکعب آب از  آب منطقه‌ای یزد نیز اخذ شده و قراردادی با شرکت آب منطقه‌ای منعقد شده است. همچنین با توجه به تکنولوژی‌های جدید در تغییر سیستم بویلر نیروگاه زغال‌سنگ سوز طبس در مصارف آب این نیروگاه نیز صرفه‌جویی شده است.

در خصوص زغال‌سنگ مطالعات جامعی در خصوص میزان ذخایر زغال حرارتی با بهره‌گیری از مشاور روسی شرکت تکنوپروم اکسپورت در ناحیه مزینوی طبس انجام گرفته است که  قطعیت وجود زغال‌سنگ در منطقه مزینو جهت احداث نیروگاه زغال‌سوز طبس اثبات گردید.

پروانه بهره‌برداری از معدن نیز با ذخیره قطعی ۲۰۹ میلیون تن زغال‌سنگ آنتراسیت با درصد خاکستر ۳۲٫۵ درصد به مدت پنج سال و نه ماه تا ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ تمدید شده است.

 

سهم زغال در تولید انرژی الکتریکی در دنیا:

سهم زغال در تولید انرژی الکتریسیته ۲۴ درصد از کل میزان انرژی الکتریسیته در دنیا می‌باشد. البته چنانچه هزینه سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه‌‎های مختلف بویژه تجدیدپذیر کاهش نیابد در اینصورت در سال‌های آتی، سوخت زغال همچنان سهم بالاتری را در تولید برق دنیا خواهد داشت.

در صورت کاهش هزینه سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر جهت تولید انرژی الکتریسیته همانطور که از نتایج پیش‌بینی منابع معتبر بین‌المللی حاصل می‌شود در ۳۰ سال آینده سوخت زغال ۱۳ درصد از سهم تولید انرژی الکتریسیته را در دنیا خواهد داشت و در کشور ما در حال حاضر در صورت به مدار آمدن نیروگاه زغال‌سوز طبس، سهم بخش زغال در تولید انرژی الکتریسیته تنها ۰٫۸ درصد است که با افزایش ظرفیت شبکه برق کشور در سال‌‎های آتی و در صورت عدم ساخت نیروگاه‌های زغال‌سوز جدید این سهم بسیار ناچیز خواهد شد.

 

سهم زغال در تولید برق در برخی کشورهای جهان:

طبق گزارش منابع معتبر در سال‌های اخیر سهم سوخت زغال در تامین انرژی الکتریکی در برخی کشورهای جهان از جمله آمریکا ۳۳درصد، چین  ۶۳ درصد، روسیه ۲۰ درصد، استرالیا بیش از ۵۰ درصد، ترکیه ۳۳ درصد و ژاپن ۳۰ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید   سازوکارهای مهار رشد بی‌رویه مصرف برق| عباس خالدنژاد

 

قیمت زغال حرارتی در چین طی سال ۲۰۱۹:

قیمت زغال حرارتی در چین  برابر ۶۰ دلار  بر تن برای زغال با ارزش حرارتی ۴۷۰۰ کیلوکالری بر کیلوگرم می‌باشد. این درحالیست که قیمت زغال‌سنگ در منطقه طبس ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر تن با ارزش حرارتی پنج هزار کیلوکالری بر کیلوگرم می‌باشد.

 

اقتصاد زغال در مقایسه با قیمت گاز جهانی

با توجه به ارزش حرارتی زغال‌سنگ مزینو طبس به میزان پنج هزار کیلوکالری بر کیلوگرم و heat rate سیکل‌حرارتی نیروگاه طبس به میزان دو هزار و ۱۱۳ کیلوکالری بر کیلوگرم، با مصرف هر کیلوگرم زغال‌سنگ ۲٫۳۶ کیلووات ساعت برق تولید می‌شود که با توجه به قیمت زغال‌سنگ در منطقه طبس ۱۲۰ هزار تومان به ازای هر تن قیمت برق استحصال شده به ازای هر کیلوگرم ۰.۲۵ سنت دلار خواهد شد این در حالیست که چنانچه در نیروگاه‌های سیکل ترکیبی راندمان بالای ۵۸ درصد با سوخت گاز طبیعی با ارزش حرارتی هشت هزار و ۷۶۰ کیلوکالری بر مترمکعب برق تولید کنیم، برق تولیدی به ازای هر مترمکعب گاز طبیعی ۳٫۲۲ سنت دلار به ازای هر کیلووات ساعت خواهد بود.

 

اقدامات صورت گرفته در نیروگاه:

در بخش تامين تجهيزات و تاسیسات جانبي نيروگاه و عمليات اجرايي آن قراردادی با مشارکت شرکت‌های رشد صنعت و عمران آذرستان با نظارت شرکت قدس نیرو منعقد شده است و اقدامات صورت گرفته در این بخش هم اکنون حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جهت تامين تجهيزات اصلي و مهندسي نيروگاه قراردادي با شركت ايراني مپنا منعقد و اين شركت متعهد شده است تا ضمن تامين تجهيزات اصلي اين نيروگاه، نسبت به بومي کردن فناوری نيروگاه‌هاي زغال سنگ سوز اقدام کند. بدین منظور اين مجموعه با شركت چيني شانگهاي الكتريك قراردادي منعقد و همچنین مقرر شده است فاینانسور چین (China EXIM Bank) طرح را با وام ممتاز کم بهره تامین مالی نماید که در این مرحله کماکان پیگیر گشایش اعتبار اسنادی و قرارگرفتن طرح در لیست پروژه‌های دارای اولویت و استفاده از منابع بسته اول چین(سایناشور) می‌باشیم.

بیشتر بخوانید   خبرنگاران قاصدان امین وراویان صدیق اخبار| محمد قربانی

در ادامه با توجه به محدودیت منابع در این برهه تصمیم بر آن گردید تا مهندسی و اجرای واحد اول نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز طبس در قالب الحاقیه بر قرارداد موجود ۵۰۵۰ مگاوات با گروه مپنا راسا توسط آن شرکت و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در دستور کار قرار گیرد که الحاقیه مبادله و بخش اول تجهیزات توربین به کارگاه طبس حمل شده است.

تاکنون در بخش جانبی و آماده‌سازی ساختگاه مبلغ پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده است و بودجه مورد نیاز برای بخش نصب تجهیزات نیز حدود پنج هزار میلیارد ریال می‌باشد. در بخش اصلی نیز مبلغ قرارداد با شرکت مپنا در قالب قرارداد مهندسی و تامین تجهیزات ۴۳۵ میلیون یورو می‌باشد.

همچنین تفاهم نامه‌ای با یک مجموعه صنعتی جهت استحصال فروسیلیس آلومینیوم از خاکستر زغال مصرفی نیروگاه مبادله شده است و این موضوع سبب ایجاد ارزش افزوده دیگری برای این طرح خواهد شد که قرارداد فی‌مابین در مرحله مذاکره و مقدمات تشکیل شرکت مشترک در مرحله انجام می‌باشد.

تمدید پروانه بهره‌برداری از معدن نیروگاه تا سال ۱۴۰۳ توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت، آغاز فرایند انتخاب پیمانکار بهره‌برداری معدن به روش مناقصه از طریق سامانه ستاد با حضور سه شرکت در فراخوان و مطالعات اجرای خط ۴۰۰ کیلوولت به نیروگاه توسط شرکت مشاور منیران از دیگر اقدامات صورت گرفته در طی این مدت بوده است.

 

 مجری طرح های نیروگاهی سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها