افزایش ۵ برابری اعتبارات پیشگیری از سیلاب در خراسان جنوبی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی، نابودی پوشش گیاهی و کاهش نفوذپذیری خاک اعتبارات دولت در بخش پیشگیری از سیلاب استان در ۲ سال گذشته پنج برابر شده است.

به گزارش “پیام خاوران “ سید ابوالحسن میرجلیلی اظهار داشت : اعتبارات قابل توجه در این حوزه با پیگیری استاندار خراسان جنوبی، ساخت سازه‌های مختلف آبخیزداری و آبخوان‌داری را به همراه داشت که در نوع خود در چند سال گذشته بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: ساخت سازه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری نه تنها خسارات مربوط به سیلاب را کاهش چشمگیر داده بلکه در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و احیای قنوات موثر بوده است.

میرجلیلی اظهار داشت: در کنار اعتبارات قابل توجه، اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های ذیربط قبل از وقوع سیلاب و سه ماه قبل از بارندگی‌ها مورد توجه قرار گرفت و از سویی همکاری مردمی را هم در این زمینه به دنبال داشتیم.

وی یادآور شد: همراهی و هم‌افزایی موجود بین دستگاه‌ها و مردم و بررسی نقاط سیل‌خیز باعث شد در سال ۹۸ و ۹۹ با اینکه بیشتر از میانگین بلند مدت ۲۰ سال گذشته بارندگی داشتیم اما خسارات مالی و جانی به شدت کاهش داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: بارندگی در سال ۹۸ و ۹۹ به ۱۴۰ میلی‌متر رسید در حالی که میانگین بلند مدت ۲۰ ساله ۱۰۹ میلی‌متر و آمار نشان دهنده کاهش خسارات است.

وی گفت: خشکسالی‌های مکرر در خراسان جنوبی باعث شده که بارندگی‌های ۲۰ میلی‌متری هم وقوع روان‌آب و بعضا سیلاب را در پی داشته باشد و این در حالی است که رابطه سیلاب با خشکسالی کاملا مستقیم است.

میرجلیلی اظهار داشت: با تدابیر صورت گرفته و حمایت دولت از این بخش سیلاب در خراسان جنوبی در بسیاری از بخش‌ها به فرصت تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید   آیت‌الله عبادی با خانواده‌های شهدای نیروی انتظامی خراسان جنوبی دیدار کرد

وی یادآور شد: ۲ هزار پروژه آبخیرداری و آبخوان‌داری در استان نویدبخش حوزه کشاورزی با احیا قنوات و آب آشامیدنی با آبگیری سدها است که امیدواریم با استمرار این روند هر ساله ضمن کاهش خسارات شاهد فرصت‌سازی از روان آب‌ و سیلاب‌ها باشیم.

خراسان جنوبی با ۱۵۱ هزار کیلومتر مربع به عنوان سومین استان پهناور کشور از ۲۰ سال گذشته تاکنون درگیر خشکسالی است.

نابودی پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری سطح خاک علت اصلی وقوع سیلاب در این استان است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها