پژوهشکده عناب و زرشک در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود/ اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در استان

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از راه اندازی پژوهشکده عناب و زرشک در استان خبر داد و گفت: اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی نیز از جمله اقدامات پژوهشی انجام شده در این مرکز است.

به گزارش “پیام خاوران “ ، جلال الدین صادقی، به مناسبت ۱۶ مردادماه سالروز تاسیس جهاددانشگاهی ضمن تبریک روز خبرنگار به جامعه خبرنگاران و اهل رسانه، اظهار کرد: جامعه رسانه‌ای کشور، صادقانه و با کمترین پشتوانه مالی، فضای ایران اسلامی را با انتشار به موقع و دقیق اخبار در سطح جامعه، پویا و فعال نگاه می‌دارند.

وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد مولود انقلاب که به گفته مقام معظم رهبری عطرش فضای جامعه را پر کرده، در حال حاضر بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی بزرگترین شبکه پژوهش‌های کاربردی است.

صادقی بیان کرد: جهاد دانشگاهی دارای ۴۲ واحد استانی، سه پژوهشگاه، ۳۰ پژوهشکده، ۱۳۰ مرکز خدمات تخصصی، ۲۵ مرکز رشد، ۱۴۰ گروه پژوهشی، دو پارک علم و فناوری، ۳۰ موسسه آموزش عالی ، دو پایگاه علمی، دو مجتمع تحقیقاتی، ۱۵ شرکت دانش بنیان، یک خبرگزاری بین المللی، دو خبرگزاری ملی، سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، سازمان دانشجویان، سازمان انتشارات، سازمان فعالیت‌های قرآنی و سازمان گردشگری دانشجویان است که بخش هایی از بدنه بزرگ جهاددانشگاهی را شامل می شوند.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از یک میلیون فراگیر در سال در دوره‌های تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی در کشور آموزش می‌بینند، تصریح کرد: ۱۰۰ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکتری در مراکز و موسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی در حال تحصیل هستند.

صادقی اظهار کرد: جهاددانشگاهی، آموزش و پژوهش را ذیل نوآوری تعریف کرده و در پژوهش و آموزش و فعالیت‌های فرهنگی به دنبال پاسخگویی به نیازهای جامعه و بخش‌های صنعت و خدمات بوده است.

بیشتر بخوانید   صدور بیش از هزار مجوز مشاغل خانگی از ابتدای سال

وی افزود: جهاددانشگاهی همواره سعی کرده وابستگی خود را به بودجه دولتی کمتر کند و هم اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که وابستگی جهاددانشگاهی به بودجه دولتی حدود ۲۰ درصد است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: جهاددانشگاهی خراسان جنوبی به عنوان بخشی از پیکره بزرگ و درخت تناور این نهاد توانسته است درحوزه‌های پژوهش، آموزش و فرهنگ متناسب با نیاز جامعه و مبتنی بر نیازهای منطقه، اقدامات شاخصی را انجام دهد.

صادقی ادامه داد: جهاد دانشگاهی به رغم این که در هر استان متناسب با مزیت‌های آن استان، اقداماتی را برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری می‌کند، در مقیاس کلان نیز یک سیستم یکپارچه پژوهشی، آموزشی و فرهنگی است و همواره آمادگی داشته است در صورت اعلام نیاز، خدمات خود را در راستای رفع نیازها و بهره‌گیری از پتانسیل‌ها در جای جای کشور ارائه کند.

وی افزود: جهاددانشگاهی واحد خراسان جنوبی در سال‌های اخیر در حوزه پژوهشی، بر گیاهان دارویی و به ویژه محصولات استراتژیک عناب، زرشک و زعفران و همچنین آسیب‌های اجتماعی با تأکید بر بانوان خانه‌دار و پژوهش‌های مرتبط با برنامه‌ریزی و توسعه شهری و روستایی متمرکز کرده و طی سال‌های آینده قصد دارد در گرایشی خاص از معدن متناسب با پتانسیل منطقه و گردشگری کویر و ژئوتوریسم ورود کند.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تالیف هشت عنوان کتاب در حوزه های فوق، چهار ثبت اختراع(شکلات فراسودمند عناب- آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون‌سازی، کلوچه فراسودمند عناب و چیپس فراسودمند عناب)، ۱۱ اختراع در مرحله ثبت، چاپ ۳۱ عنوان مقاله، عضویت در شش مجمع علمی تصمیم‌گیرنده استان، اجرای فاز اول توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی برای ۱۰۹ روستا و آغاز فاز دوم همین طرح برای ۱۲۷ روستای دیگر به کارفرمایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همچنین اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی به کارفرمایی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از جمله اقدامات پژوهشی این واحد است.

بیشتر بخوانید   110 درصد سهم اشتغال شهرستان سربیشه محقق شد

صادقی ادامه داد: برگزاری بیش از ۴۰ طرح، دوره، کارگاه و همایش در دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی و ذخیره ۵۵۰ نمونه خون بند ناف نیز از دیگر اقدامات حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی است.

وی افزود: برگزاری ۳۵ عنوان برنامه، اجرای بیش از ۶۰ طرح نظرسنجی توسط ایسپا، تولید بیش از ۸ میلیون خبر در ایسنا و ایکنا و برگزاری هشت عنوان جشنواره ملی- منطقه‌ای، از فعالیت‌های معاونت فرهنگی بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: آموزش ۲۰ هزار فراگیر دوره‌های آموزشی کوتاه مدت، تدوین ۳۰ دوره آموزشی، ۲۰۰ دوره آموزش ضمن خدمت کارکنان دولت، فعالیت چهار مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه‌مدت در استان، برگزاری چهار آزمون استخدامی توسط مرکز آزمون جهاددانشگاهی و دبیری کمیته آموزش استان از سال ۹۸، از دیگر فعالیت‌های حوزه آموزشی است.

صادقی ادامه داد: معرفی شش برند تولیدات طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، ایجاد سه شبکه تولیدات مشاغل خانگی و اجرای طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از فعالیت‌های حوزه تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاددانشگاهی استان است.

وی با اشاره به چشم‌انداز آینده این نهاد، یادآور شد: ایجاد پژوهشکده عناب و زرشک، ایجاد مراکز خدمات پزشکی با تکیه بر توان پژوهشگاه رویان و پژوهشگاه ابن سینا، توسعه شعب شهرستان‌ها به ویژه شهرهای طبس و فردوس و عرضه گسترده محصولات استراتژیک استان و فرآورده‌های آن در سطح ملی و بین‌المللی، برخی از اقدامات پیش روی جهاددانشگاهی در خراسان جنوبی است.

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها