شهر مزین به نام علی (ع)

پرچم های سبز به نشانه سبز علوی در جای جای بولوارها خودنمایی می کند. بعضی هم به فکر این هستند تا در عید اکمال دین، سنگ تمام بگذارند؛ اما حرف هایی از جنس دغدغه برای برگزاری پرشورتر مراسم هم دارند؛ این که یک دست صدا ندارد و باید همه پای کار باشند.

به گزارش “پیام خاوران “ مسئول فرهنگی هیئت امنای مسجد باقر العلوم(ع) معتقد است امسال با وجود کرونا و برخی محدودیت ها اما دست پر به استقبال جشن عید غدیر رفته است. «اکبرپور» از برگزاری جشن محوری همزمان با شب عید غدیر در فضای باز مقابل مسجد خبر می دهد و آن را مهم ترین جشن دهه ولایت مطرح و اضافه می کند: طبخ حدود دو هزار غذای گرم در صورت کسب مجوز از ستاد کرونا و اطعام مردمی به ویژه نیازمندان، اهدای جهیزیه به زوج های جوان و … از دیگر برنامه های روز عید غدیر است.

وی برگزاری مسابقه کتاب خوانی و توزیع بسته های فرهنگی به مناسبت عید غدیر و آذین بندی کوچه های اطراف مسجد و محله و تا حد امکان چراغانی مقابل مسجد را هم فهرست می کند و از راه اندازی کاروان شادی و نورافشانی در برخی نقاط شهر مانند غفاری، معلم و … همزمان با شب عید غدیر خبر می دهد هر چند شاید به نظر وی، امسال گستردگی مراسم به دلیل شیوع کرونا مانند سال های قبل نباشد اما اطمینان می دهد که از شور برگزاری جشن عید غدیر کاسته نخواهد شد.

به نظر او، هیئتی ها و مسجدی ها در این باره کار خود را به خوبی انجام و به نوعی خود را با شرایط وفق می دهند اما از نهادهای فرهنگی هم انتظار است که برای تحول بیشتر و پررنگ تر، پای کار باشند.

او به تلاش و پیگیری ستاد مردمی غدیر به نصب پرچم در خیابان ها با همکاری مساجد و هیئت ها اشاره و اضافه می کند: اگر زمینه ای برای برگزاری مراسم به صورت محله محوری و پای کار آمدن همه مردم انجام شود اتفاق خوبی خواهد افتاد؛ البته این موضوع به یک مدیریت آن هم از نوع دولتی نیاز دارد تا زمینه رشد مساجد و محله ها با همکاری اصناف، نهادها به ویژه مردم زیر یک پرچم فراهم شود.

به گفته وی، در صورت تقویت فرهنگ محله محوری می توان از ظرفیت همه افراد، دستگاه ها و … برای برگزاری اعیاد بزرگی مانند غدیر استفاده کرد، البته هر چند قدم هایی در این باره برداشته شده است اما به نظر او، کمی دیر شروع شد و شاید در چند سال آینده نمود بیشتری داشته باشد چرا که برخی نهادها امسال پای کار آمدند و همکاری هایی انجام شد.

بیشتر بخوانید   معرفی ظرفیت‌های علمی و مشاهیر استان از رهگذر یک همایش 

یک دست صدا ندارد 

عضو شورای هیئت ابوالفضلی(ع) بیرجند هم که از یک هفته قبل از عید قربان و به مناسبت عید غدیر و دهه ولایت به فکر تبلیغات محیطی و جمع آوری کمک های مردمی برای اطعام در این ایام افتاده است، از آذین بندی محدوده خیابان جمهوری اسلامی تا میدان امام حسین(ع) بیرجند با همکاری ستاد مردمی غدیر خبر و ادامه می دهد: همچنین با همکاری این ستاد، دو هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی برای توزیع بین نیازمندان، ایتام و ۵۰۰ بسته گوشت به مناسبت روز عید غدیر توزیع خواهد شد.

«علیزاده» به پای کار آمدن خیران برای کمک به نیازمندان و نذورات به مناسبت عید غدیر و همکاری هیئت های مذهبی با ستاد مردمی غدیر برای آذین بندی شهر اشاره و اضافه می کند: همه هیئت ها به نام آقا امیرالمؤمنین(ع) پای کار آمدند.

او هرچند همکاری برخی نهادها برای برگزاری مراسم پرشور عید غدیر را کم رنگ می داند اما به حضور پررنگ اصناف، بازاریان، ستاد مردمی غدیر و … هم اشاره می کند و با این تعبیر که یک دست صدا ندارد، می افزاید: امسال خودروهای صوتی با همکاری هیئت ابوالفضلی، یگان های ویژه و ستاد مردمی غدیر در میدان ابوذر مستقر خواهد شد.

به گفته وی، کاش برخی سازمان ها و نهادها درخصوص آذین بندی مقابل اداره های خود اقدام می کردند تا شهر رنگ و لعاب دیگری به خود می گرفت.

دستگاه ها ورود کنند
مسئول فرهنگی هیئت امنای مسجد امام هادی(ع) نیز با اشاره به فرا رسیدن ولادت امام هادی(ع) در آستانه عید غدیر؛ از تمرکز و محوریت فعالیت ها به مناسبت ولادت این امام معصوم و آذین بندی محدوده بولوار این مسجد خبر می دهد و می گوید: به این مناسبت مراسم جشنی برگزار و کاروان شادی هم راه اندازی شد.

«کاری» به برنامه سال گذشته به مناسبت عید غدیر هم گریزی می زند که غذای گرم طبخ و بسته های غذایی بین نیازمندان توزیع می شد اما امسال به دلیل شرایط به وجود آمده و توزیع غذا در ماه مبارک رمضان امکان این برنامه کمتر است.

او به ماشین نویسی به مناسبت عید غدیر روی خودروها در محدوده مسجد اشاره و اضافه می کند: چند سال قبل، به مناسبت عید غدیر آذین بندی هر خیابان به یک اداره و نهاد واگذار و محدوده های خاصی برای تزیین تعیین و ایستگاه های پذیرایی فعال شد، بنابراین شاهد برنامه های متنوع و جشن های ویژه و رنگ و لعاب خاصی در شهر بودیم.

بیشتر بخوانید   انقلاب اسلامی با هزینه‌های بزرگ توانست تفکر لیبرالی را زمین‌گیر کند

به نظر وی، در صورتی که اداره ها و نهادهای مختلف پای کار باشند و محدوده فعالیت را آذین بندی کنند، شاهد برگزاری مراسم ویژه تر و پشتیبانی قوی تری خواهیم بود. وی با اشاره به برگزاری مسابقه به مناسبت عید غدیر توسط ستاد نماز جمعه، معتقد است که برخی دستگاه ها برای شناساندن غدیر چندان ورود نکردند.


پویش های علوی

مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان جنوبی هم با اشاره به این که بخش بزرگی از برنامه ها توسط بنیاد بین المللی و ستاد مردمی غدیر انجام شده است، از برگزاری جشن های بزرگداشت عید غدیر در برخی مناطق، پارک ها و میادین شهر به دلیل شیوع کرونا خبر و ادامه می دهد: برخی مساجد هم با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اقدام به برگزاری مراسم می کنند.

حجت الاسلام نوری ادامه کمک های مومنانه و بخش بزرگی از هزینه کرد برگزاری جشن برای کمک به این رزمایش بزرگ را از ظرفیت های مساجد در این ایام می داند و می افزاید: هرچند برنامه مساجد در این ایام تغییر کرده اما تعطیل نشده و برخی بخش ها در قالب تولید ماسک، مواد ضد عفونی و … فعال تر شده است.وی با اشاره به ورود بیشتر مساجد به آذین بندی شهر در محدوده قرارگیری با استفاده از ظرفیت های درونی، ضعف این موضوع را از سازمان ها و نهادهای اداری می بیند و با تاکید بر این که توقع از مجموعه اداری بیشتر است، اظهارمی کند: برخی حتی از نصب پرچم مقابل اداره هم دریغ کرده اند.

وی از برگزاری دو پویش به نام های «فقط به عشق علی» و «اطعام علوی» با محوریت مساجد هم خبر می دهد که بخشی به منظور کمک به نیازمندان و بخش دیگر در زمینه های فرهنگی و … هزینه می شود.حجت الاسلام «ملایی» رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به این که این نهاد متولی برگزاری مراسم ملی و انقلابی و سازمان تبلیغات اسلامی متولی اجرای مراسم مذهبی است، بزرگداشت مراسم دهه ولایت و جشن غدیر را برعهده ستاد و بنیاد بین المللی غدیر متشکل از کمیته پشتیبانی، فرهنگی و … می داند.

بیشتر بخوانید   ضرورت اهتمام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) در محرومیت زدایی استان

جشن ها و برنامه های اوقاف

مدیر کل اوقاف و امور خیریه هم اقدامات و برنامه های فرهنگی عید غدیر را تشریح می کند و می گوید که راه اندازی کاروان های شادی و جشن در ۱۳ امامزاده، تجلیل از سادات در ۱۱ امامزاده و جشن در شب و روز عید در ۲۳ امامزاده از جمله این برنامه هاست که با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی عملی خواهد شد.

حجت الاسلام بخشی پور در کنار این موارد، برگزاری مراسم دهه ولایت در ۲۳ امامزاده، پخش مستقیم جشن در صدا و سیما و فضای مجازی، توزیع ۲۲۹بسته تبرکات علوی به ارزش یک میلیارد و ۲۵۰ هزار تومان، پخت و توزیع هفت هزار و ۲۰۰ پرس غذای گرم را هم از دیگر برنامه های ویژه عید غدیر بیان می کند.

کاروان های شادی
دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر استان هم با اشاره به شکل گیری بنیاد غدیر در همه شهرستان ها و بخش ها، به راه اندازی کاروان شادی همزمان با عید قربان اشاره و اضافه می کند: حرکت این کاروان از یک مقصد آغاز و در طول مسیر به اقامه نماز در مساجد دارای فضای باز و مداحی و نورافشانی ختم می شود.

حاجی زاده از مکاتبه و هماهنگی با اداره ها، نهادها، اصناف، مساجد و … برای آذین بندی محدوده و خیابان های منتهی به مکان قرارگیری آن ها خبر و ادامه می دهد: کم رنگ یا پررنگ بودن تبلیغات در هر نقطه به همت و امکانات نهاد و دستگاه مد نظر مربوط است.

وی به راه اندازی پویش ها و مسابقه های مختلف به مناسبت عید غدیر اشاره و اظهار می کند که همزمان با روز عید غدیر یک هیئت ۱۰ نفره در هر شهرستان برای تجلیل از کادر درمانی و پرستاران عازم مراکز درمانی خواهد شد. همچنین پویش خانواده ولایی با محوریت عکاسی از خطبه خوانی کودکان در خانه، تزیین منازل و برپایی جشن های خانگی به مناسبت عید غدیر برگزار و به نفرات برتر جوایزی اهدا می شود.

منبع: خراسان

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها