برداشت طلای سرخ درخراسان جنوبی آغازشد/فعالیت ۳۸هزار بهره‌بردار زعفران در استان

رئیس شورای ملی زعفران از آغاز برداشت زعفران در مزارع خراسان جنوبی خبر داد و گفت: با توجه به درجه بندی استانداردهای جهانی، زعفران قاینات همچنان مرغوب‌ترین زعفران جهان است.

به گزارش “پیام خاوران “، زعفران گیاهی ارزشمند و ارغوانی که از دل زمین خشک و کم باران بیرون می‌آید و قبل از آفتاب به صورت کامل خودنمایی می‌کند تا با مهارتی خاص چیده شود. تارهای سرخش از گل برگ‌های آن جدا می‌شوند تا بعد از خشک شدن در مصارف غذایی، صنعتی و دارویی استفاده شود.

صبح زود قبل از طلوع آفتاب بهترین زمان برای برداشت گل زعفران از زمین‌ است، زمین‌های ارغوانی رنگی که جلوه و زیبایی خاصی به دشت‌ها و مزارع استان می‌دهد.

بهره‌برداران خراسان جنوبی یک سال است برای به ثمر نشستن این گل‌ها لحظه شماری می‌کنند و این روزها آواز خوش برداشت این طلای بی نظیر در استان آغاز شده است.

این روزها می‌توان برای دیدن مزارع ارغوانی رنگ به شهرستان‌های خراسان جنوبی به ویژه زیرکوه و قاینات سفر کرد. زیبایی گل‌های ارغوانی لذت خوردن چای زعفرانی را در کنار مزارع دو چندان می‌کند و دیدن این تصاویر چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

زغفران قاینات از نظر قدرت رنگ دهی، عطر و طعم در جهان بی‌نظیر است

رئیس شورای ملی زعفران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار داشت: با توجه به درجه بندی استانداردهای جهانی، زعفران قاینات همچنان مرغوب‌ترین زعفران جهان است.

وی گفت: زعفران قاینات به ویژه آنهایی که در مناطق کوهستانی تولید می‌شود چه از نظر قدرت رنگ دهی و چه از نظر عطر و طعم در جهان بی‌نظیر است.

محسن احتشام افزود: استفاده از آب شیرین برای آبیاری، استفاده نکردن از کود شیمیایی، مهارت تجربه کشاورزان، برداشت زعفران در صبح زود و نگهداری مناسب از دلایل مرغوب بودن این محصول در قاینات است.

بیشتر بخوانید   اشتغال 600 هزار نفردرصنعت زعفران ایران /خراسان جنوبی مقام دوم تولید زعفران در کشور

امسال ۶۷ تن زعفران در استان برداشت می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: برداشت مرغوب‌ترین زعفران جهان در مزارع خراسان جنوبی آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال ۶۷ تن زعفران در استان برداشت شود.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه برداشت زعفران تا آذرماه ادامه دارد افزود: زعفران تولید شده در خراسان جنوبی به دلیل برداشت گل قبل از طلوع آفتاب و به صورت غنچه کیفیت، عطر و قدرت رنگ‌دهی بالایی دارد.

فعالیت ۳۸ هزار بهره‌بردار زعفران در استان

وی گفت: زعفران خراسان جنوبی مشتریان زیادی از کشورهای اسپانیا، آمریکا، آلمان و حاشیه خلیج فارس دارد و سال گذشته ۶۳ تن زعفران از اراضی زیرکشت در خراسان جنوبی برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: تعداد بهره‌برداران زعفران در خراسان جنوبی ۳۸ هزار نفر است و بیشترین سطح زیرکشت زعفران استان متعلق به قاینات است.

قوسی عنوان کرد: پیش بینی می‌شود امسال تولید زعفران در خراسان جنوبی ۶ درصد رشد داشته باشد.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها