قیمت بنزین از یک بطری آب معدنی کمتر است

 کارشناس مسائل سیاسی گفت: قیمت بنزین در کشور ما از قیمت یک بطری آب معدنی هم کمتر است و این موضوع باعث شده که قاچاق سوخت برای سودجویان صرفه داشته‌ باشد.

به گزارش “پیام خاوران” علی اکبر رائفی پور دوشنبه شب در جمع مردم بیرجند در مسجد امام جعفر صادق(ع) با بیان اینکه من مخالف این هستم که بنزین به ماشین‌ها داده شود بلکه باید به افراد داده می‌شد، افزود: در این طرح کسی که ماشین ندارد از یارانه پنهان انرژی بهره‌ای نمی‌برد.

 

وی با طرح این سوال که شما کدام کشور را سراغ دارید که سرمایه ملی خود را این گونه هدر دهد بیان کرد: یارانه انرژی در کشور ما با دلار ۱۰ هزار تومان، هفتاد هزار میلیارد تومان است در صورتی کل بودجه عمرانی کشور ما ۶۰ هزار میلیارد تومان بوده لذا این مقدار هم سالانه به صورت کامل تحقق پیدا نمی‌کند و از اعتبارات عمرانی زده می‌شود.

 

کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در برخی مرزهای کشور ما شبکه‌های قاچاق بنزین را داریم و به خصوص از راه دریا و از طریق کشتی و لنج بنزین به امارات و دیگر کشورها قاچاق می‌شود که این یارانه مردم فقیر جامعه ما است.

 

وی ادامه داد: راهش این بود که دولت بنزین را به خود مردم می‌داد و بعد از آن مردم دوست داشتند بفروشند یا مصرف کنند اما اگر مردم بفروشند اسمش قاچاق نیست بلکه صادرات است.

 

رائفی پور با تاکید براینکه باید برای مدیریت مصرف سوخت تدبیر داشت و مدبرانه عمل کرد، اضافه کرد: به صورت میانگین روزی پنج میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل در کشور قاچاق می‌شود.

 

کارشناس مسایل سیاسی بیان کرد: ۶۰ درصد مردم ایران، وسیله نقلیه ندارند ولی برخی پولدارها تمام اعضای خانواده‌شان وسیله نقلیه دارند لذا منصفانه بود که سهمیه بنزین به نفر داده می‌شد و یا اینکه به ماشین‌های گران قیمت سهمیه بنزین اختصاص نمی‌یافت چون کسی که ماشین شاسی بلند سوار می‌شود احتیاجی به یارانه سوخت ندارد.

بیشتر بخوانید   ۱۸ هزار عنوان برنامه دهه فجر امسال در خراسان جنوبی برگزار می شود

 

وی اظهار داشت: سال ۸۹ که طرح یارانه اجرا شد ۴۴ هزار تومان یارانه می‌دادند که بر اساس نرخ دلار ۴۴ دلار یارانه مردم می‌شد اما الان مردم با پول یارانه چند گرم گوشت می‌توانند بخرند؟

 

رائفی پور با بیان اینکه سالانه به صورت میانگین ۱۱۰ میلیون لیتر تولید بنزین کشور است، بیان کرد: وقتی سهمیه بنزین را دولت به مردم بدهد خودشان برنامه‌ریزی می‌کنند و از طرفی چون بنزین کالا و جنس است در برابر تورم هرگز بی‌ارزش نمی‌شود.

 

وی افزود: پرداخت بنزین به خود مردم اثر فرهنگی و اجتماعی خوبی هم داشت و مردم در خصوص مدیریت آن سواد اقتصادی پیدا می‌کردند.

 

کارشناس مسایل سیاسی اظهار داشت: حالا که این طرح اجرا شده باید به بهتر اجرا شدن آن کمک کنید و نظارت‌ها نیز باید افزایش یابد تا ثروتمندان هرچه زودتر از یارانه سوخت حذف شوند.

 

وی عنوان کرد: این طرح ایراداتی در اجرا و کارشناسی داشته‌ است چرا که قاچاق سوخت باز هم به دلیل افزایش قیمت سوخت در کشورهای همجوار صرفه اقتصادی دارد و آن کسی که شبکه قاچاق سوخت دارد شبکه خود را نابود نمی‌کند بلکه میزان قاچاق را بیشتر می‌کند که همان سود قبلی را به دست آورد.

 

رائفی‌پور ادامه داد: در این شرایط باید نظارت را بالا ببرند و باید مجلس قوانینی تصویب کند که با قاچاقچیان برخورد جدی صورت گیرد تا سرمایه ملی ما هدر نرود.

 

وی بیان کرد: باید دولتمردان کاری کنند که قاچاق سوخت برای سودجویان صرفه‌ای نداشته‌ باشند و وقتی بنزین دست مردم باشد به گونه‌ای برنامه‌ریزی ‌کنند که قاچاق نشود.

بیشتر بخوانید   اکبریه و رحیم آباد سرگردان شهر و روستا

 

کارشناس مسایل سیاسی عنوان کرد: سهمیه‌بندی بنزین باعث شد که قیمت وانت افزایش یابد و مردم رغبت بیشتری به دوگانه سوز کردن خودروهای خود پیدا کنند، لذا تصمیمات مدبرانه مهم است.

 

وی  گفت: استکبار با شبکه بانکی به دنبال این بود که ارزش پولی کشور را پایین آورد که شبکه بانکی ریال را بی‌ارزش کرد و توان اقتصادی مردم هم پایین آمد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها