همکاریهای همه جانبه بین استانهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان گسترش می یابد

به منظور توسعه همکاری های بین دو استان خراسان جنوبی وسیستان وبلوچستان ،محمد صادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی و احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان ، تفاهم نامه ای امضاء کردند.

به گزارش پایگاه خبری “پیام خاوراندر این تفاهم نامه که در جریان سفر استاندار خراسان جنوبی به سیستان و بلوچستان به امضاء رسیده، بر توسعه همکاریهای دو استان در زمینه های اقتصادی، عمرانی و فرهنگی تأکید شد.

بر اساس این تفاهم نامه دو استان در خصوص محورهایی همچون همکاری در توسعه و تکمیل زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقل در زمینه های جاده ای، ریلی و هوایی با اولویت پروژه های مشترک دو استان از جمله؛ راه آهن شرق(چابهار-زاهدان-بیرجند-مشهد) و جاده ترانزیتی زاهدان-بیرجند به تفاهم رسیدند.

استفاده از ظرفیت و توانمندی فنی و مهندسی و همچنین محصولات و تولیدات دو استان در اجرای پروژه های عمرانی، دولتی و خصوصی همچنین اعلام آمادگی و همکاری درخصوص برقراری پروازهای بین دو استان و تعریف مسیرهای پروازی مشترک از جمله؛ مشهد- بیرجند- زاهدان/ چابهار،  تهران- بیرجند- زاهدان/ چابهار نیز از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

دو استان در جریان این تفاهم نامه درخصوص همکاری لازم در زمینه تأمین انواع دام سبک و سنگین، طیور و شیلات با هدف تأمین مواد پروتئینی مورد نیاز دو طرف و نیز همکاری استانداری سیستان و بلوچستان درخصوص واردات دام سنگین به ویژه شتر از پاکستان و حمل آن به استان خراسان جنوبی به جمع بندی رسیدند.

همکاری دوجانبه در زمینه توسعه کمی و کیفی محصولات باغی،نخیلات، مرکبات، میوه های گرمسیری و… همچنین همکاری استان خراسان جنوبی درخصوص تأمین مرغ مورد نیاز کشتارگاه های استان سیستان و بلوچستان نیز از موارد ذکر شده در این تفاهم نامه است.

استانداران خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان در بخش هایی از این تفاهم نامه بر استفاده هر چه بهتر از ظرفیت مرز تأکید کردند.

بیشتر بخوانید   مراسم محوری 13 آبان در بیرجند برگزار خواهد شد

 تأکید بر تشکیل منظم کمیته های مشترک و برگزاری میزهای کشوری جهت بررسی موانع و فرصتهای توسعه همکاریها با کشورهای افغانستان و پاکستان در راستای افزایش سطح مبادلات تجاری و همچنین اعلام آمادگی دو طرف جهت پذیرش و اعزام هیئت های تجاری و بازاریابی به کشورهای افغانستان و پاکستان و  نیز اعزام هیأتهای مشترک دو استان به سایر کشورها از جمله این موارد است.

در همین راستا دو طرف بر پیاده سازی خوشه های کسب و کار دارای پتانسیل و مزیت در هر دو استان برای توسعه و رونق فعالیت های مورد نظر از جمله؛ فرآورده های شتر، طیور، شیلات، گیاهان دارویی، سنگهای قیمتی، صنایع دستی و ….تأکید کردند.

همکاری و انتقال تجربیات و دانش فنی در خصوص صنایع و معادن دارای ظرفیت و مزیت در هر دو استان و آمادگی دو طرف جهت استفاده از ظرفیت گمرکات مرزی دو استان برای توسعه مبادلات تجاری با کشورهای افغانستان و پاکستان از طریق پذیرش کالاهای صادراتی به صورت متقابل نیز از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

دو استاندار در زمینه پیش بینی تسهیلات و تمهیدات لازم در جهت عرضه محصولات مزیت دار دو استان از طریق واگذاری غرفه با تخفیف در مناطق آزاد، بازارچه ها و مراکز عرضه دو استان (نظیر خرما، محصولات شیلاتی، زعفران، زرشک، عناب) و نیز شناسایی راههای رفع محدودیت عرضه کالاهای قابل ورود توسط مرزنشینان در دو استان در راستای رفع نیازهای طرفین و توسعه اشتغال و معیشت مرزنشینان هم به توافقاتی رسیدند.

برگزاری نمایشگاههای مشترک داخلی و خارجی برای معرفی ظرفیت ها و توانمندیها و عرضه تولیدات و محصولات دو طرف از جمله؛ همکاری لازم برای حضور تولید کنندگان و فعالان اقتصادی در نمایشگاه های افغانستان و پاکستان و نیز آمادگی خراسان جنوبی جهت سرمایه گذاریهای مشترک در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و بازارچه های مرزی استان توسط فعالان اقتصادی سیستان و بلوچستان و همچنین سرمایه گذاران افغانستانی و پاکستانی هم از دیگر مواردی است که در این تفاهم نامه مورد تأکید طرفین است.

بیشتر بخوانید   پروژه سنگ فرش معابر روستای بیهود اجرا شد

بر اساس مفاد این تفاهم نامه دو طرف درمورد اجرای مفاد تفاهمنامه خواهر خواندگی(۹۶/۰۱/۳۱ )فیما بین سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار و منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و نیز همکاری و هماهنگی لازم در خصوص افزایش ارتباط بین منطقه آزاد چابهار و منطقه ویژه اقتصادی بیرجند بعنوان پس کرانه بندر چابهار  و همچنین ترمینال کانتینری در مرکز ثقل محور شرق به جمع بندی رسیدند.

مذاکرات دو استاندار در زمینه توسعه و تسهیل ترانزیت از مرزهای ماهیرود و میلک و استفاده بیشتر از بندر تجاری چابهار باعنایت به موقعیت دو استان در محور ترانزیتی شرق و کریدورهای منطقه ای و بین المللی و همچنین برگزاری نشست های دوره ای اتاق های

بازرگانی دو استان و استفاده از ظرفیتها و پتانسیل های طرفین در راستای افزایش همکاریهای دوطرف و همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای افغانستان و پاکستان نیز به نتیجه نهایی رسید.

همکاری و هماهنگی لازم جهت توسعه روابط و مبادلات فرهنگی و آموزشی بین دانشگاهها و مراکز آموزشی دو استان با هدف تبادل دانش و تجربیات و همچنین همکاری بین صدا و سیمای مراکز دو استان بعلاوه برگزاری نشست های فرهنگی و هنری، در راستای تقویت ایرانگردی و گردشگری به منظور همگرایی و هم افزایی ابعاد اجتماعی دو استان و نیز اعلام آمادگی خراسان جنوبی جهت میزبانی از گردشگران و زوار پاکستانی در مسیر رفت و برگشت به شهرهای مذهبی مشهد مقدس و قم و توسعه و تقویت گردشگری هم از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

اعلام آمادگی دوطرف جهت توسعه و تسهیل توریسم درمانی و پذیرش اتباع کشورهای افغانستان و پاکستان باعنایت به ظرفیتها و امکانات مناسب بهداشتی و درمانی دو استان و  برگزاری جلسات منظم و هدفمند به منظور همفکری و هم افزایی در جهت افزایش روابط و همکاریهای اقتصادی، عمرانی و فرهنگی بین دو استان در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه هم از دیگر تعهدات دو استان است.

بیشتر بخوانید   امام جمعه موقت بیرجند: افزایش قیمت بنزین بهانه ای برای افزایش در بخشهای مختلف نشود

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها