مدرسه شاداب|چگونه می توان محیطی شاداب تر،دلپذیرتر و امن تردرمدرسه ایجادنمود؟

اساس وجودی همه موجودات عالم بر تحول و تغییر نهاده شده ، انسان نیز در تمام دوران زندگی خود دست خوش تغییرات مداوم است و دورۀ نوجوانی از مهم ترین این دوران به شمار می رود.

به گزارش “پیام خاوران”اساس وجودی همه ی موجودات عالم بر تحول و تغییر نهاده شده ، انسان نیز در تمام دوران زندگی خود دست خوش تغییرات مداوم است و دورۀ نوجوانی از مهم ترین این دوران به شمار می رود.

 

مدیریت آموزش و پرورش عبارت است از ایجاد زمینه و فراهم ساختن وسیله به منظور بروز و به کارگیری استعدادهای دانش آموزان ، تحکیم بخشیدن به روابط انسانی و اتخاذ روش و تعیین خط مشی اصولی درکلیه امور برای بارور ساختن هدف های تربیتی .

 

از آنجایی که تحولات اجتماعی جدید تغییراتی را در ابعاد مختلف جامعه از جمله در زمینه های مختلف فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی ایجاد کرده خود به خود نیازهای جدیدی را هم به وجود آورده لذا برای پاسخگویی به نیازهای جدید ، افراد جامعه تغییر و دگرگونی در روش های مدیریت مدارس و تلاش برای بهبود بخشیدن به کیفیت مدارس ضروری است.

 

دانش ‌آموزان مهم ‌ترین رکن نظام آموزش و پرورش هر کشوری محسوب می ‌شوند. شاد زیستن برای دانش آموزان به همان اندازه مهم است که تغدیه خوب، محبت کردن و حفاظت از او اهمیت دارد، زیرا سلامت روحی و روانی و فیزیکی و جسمانی او را تامین می‌ کند. عواملی که می ‌تواند این سرمایه ملی را برای رشد بهینه و کیفی آماده سازد، مهارت ‌های رفتاری است که در محیط آموخته می ‌شود نه فقط محفوظات علمی. نشاط و شادابی در مدرسه باعث رشد و تکامل همه ابعاد وجودی یک دانش ‌آموز در بعد جسمانی، شناختی، عاطفی، اخلاقی و معنوی می‌شود. چنانچه یک بعد از این ابعاد دچار صدمه شود و یا مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد، دانش ‌آموز به توانایی ‌ها و شایستگی‌ های کامل دست نخواهد یافت

با توجه به اینکه ايجاد نشاط و شادابي يکي از مؤثرترين راه ها براي افزايش بهداشت رواني در جامعه است، مدرسه بعنوان يک نهاد مي تواند با بوجود آوردن زمينه ها و برنامه هايي باعث هر چه شاداب کردن جامعه شود. اگر در مدرسه شوق زندگي کردن بوجود آيد خود به خود اثرگذار بر جامعه خواهد بود. انسان هاي شاد زندگي خود را تحت کنترل دارند، مسئوليت پذيرند، هدفمند هستند، ديد مثبت به زندگي دارند. آينده نگر و اميدوارند و در مقابل مشکلات و سختي ها از پاي نمي نشينند. برای دست یابی به تحقق آرمان های مربوط به شاداب سازی مدارس باید تحولات جدی در نگرش مدیران و مسئولان نظام آموزش و پرورش ایجاد نمود. در واقع شاداب سازی مدارس را باید در ابعاد ظاهری و ابعاد معنوی جستجو کرد.

 

بنابراین باید با تجدید نظر در روش ها و برنامه های گذشته نظریه ها و روش های نوینی را جایگزین کنیم که در حال حاضر مدریت آموزشی رویکرد جدید فرایند محور را برای اثر بخش کردن مدارس آغاز نموده است.

 

بیان اهداف پژوهش:

 

مهم ترین وظیفه مدیران آموزشی تسهیل جریان رشد و پرورش دانش آموزان است پس باید برنامه های طراحی شده را با روشن بینی اجرا نمایند و هدف های خود را به صورت قابل فهم و عملی طرح کنند در این صورت می توان بازده آموزشی مدارس را بهبود بخشند.

 

اولیاء و مربیان غمگین نمى توانند فرزندان و دانش آموزانى شاد تربیت کنند، از این رو با ارائه نظام اعتقادى درست براى دستیابى به شادى، مى توان به افزایش شادى در میان افراد جامعه کمک کرد.

 

هنگامی که مدرسه مکانی برای آموختن مهارت های کاربردی زندگی باشد برای دانش آموزان شوق انگیز و نشاط آور خواهد بود. دانش آموزان در این مدارس با حوصله و اشتیاق به عمق مطالب پی می برند، آنها را می فهمند، تجربه می کنند و به زندگی خود مرتبط می سازند.

 

از این رو با ذوق و شوق به مدرسه آمده و امید به موفقیت و زندگی در آنها تقویت می گردد. زیرا نشاط و انبساط موجب شکوفایی استعدادها شده و انسان شاداب، پویا و پر تحرک به زندگی امیدوار گردیده و برای رسیدن به اهداف خود سرسختانه تلاش می کند.

 

مهمترین مولفه شاد بودن امید به زندگی است. به عبارت دیگر بین شاد بودن و امید به زندگی یک رابطه مستقیم وجود دارد. به امید روزی که در مدارس ما تمامی مولفه های شاد به کار گرفته شود.

 

لذا هدف های کلی نظام آموزشی به صورت معنی دار تقسیم هدف های کلی به هدف های فرعی ، تبدیل هدف ها به هدف های عملی می تواند تغییرات چشم گیری را در میزان اثر بخشی فعالیت ها افزایش دهد.

 

هدف کلی:

چگونه می توان محیطی شاداب تر ، دلپذیر تر و امن تر در مدرسه ایجاد نمود؟

هدف های جزئی:

آیا برنامه های بیش بینی شده بر اساس توانایی ها و علایق و نیاز های دانش آموزان طراحی شده اند؟

بیشتر بخوانید   اعلام فروش فوری «کوییک‌ آر» برای نخستین‌ بار

چگونه می توان روحیه مشارکت جویی و پرسشگری را در دانش آموزان به وجود آورد؟

چگونه می توان با ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خودباوری محیطی شاد در مدرسه را به وجود آورد؟

چه ارتباطی بین شادی دانش آموزان و برنامه های طراحی مدرسه وجود دارد؟

بررسی پیشینه تحقیق:

 

مشارکت که از آن به عنوان دخالت در فرآیند تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها یاد شده استموجب افزایش بهره وری در کار،یگانگی و افزایشاعتماد افراد به یکدیگر می شود .

 

شايد در اولين نگاه احساس کنيم که انجام همه امور فوق در مدارس مستلزم پرداخت هزينه هاي سنگين باشد و مسلماً در مدارس دولتي چنين امکاني وجود ندارد، ليکن با کمي تأمل به اين نتيجه مي رسيم که انجام بسياري از اين پيشنهادات فوق مي تواند با درايت و مديريت صحيح با حداقل بودجه و امکانات انجام شدني باشد. و به اشکال مختلف مي توان شادابي و طراوت را به دانش آموزان اين مرز و بوم هديه دهيم و در نهايت جامعه اي شاد داشته باشيم که اين خود باعث بروز رشد استعدادها و خلاقيت ها در جوانان ما خواهد شد.

شاداب سازي و ايجاد روحيه شاد در دانش آموزان و جلوگيري از افسردگي آن ها باعث مي شود افرادي هدفمند، کارآمد و مسئوليت پذير در جامعه داشته باشيم. در اين ميان عوامل متعددي دست به دست هم داده تا اين هدف محقق شود.

مدیریت یک محیط آموزشی فقط نمی تواند به قابلیت و توانایی مدیران متکی باشد بلکه به مشارکت افراد و کارگروهی ،استفاده از قابلیت های دانش آموزان برای بهینه سازی فرهنگ سازمانی مدرسه ،حس مناسبات و ارتباطات بین نیروهای انسانی، تربیت و پرورش نسلی هماهنگ بانیازهای جامعه می تواند زمینه ساز و فراهم آورندۀ آموزش وپرورش بانشاط و مؤثر در مدرسه باشد.

آنچه که در دانستن آن راهگشا باشد روشهای فعال شدن کارگروهی در مدرسه است .عدم شتاب در رسیدن به نتیجه ،برداشتن گام های آهسته ولی پیوسته ،اداره و انجام درست مسئولیت های پذیرفته شده از سوی دانش آموزان در مدرسه حائز اهمیت است.

در راستای توسعه فعالیت های پژوهشی و کار آفرینی در مدرسه و مشارکت دانش آموزان جهت داشتن محیطی شاد در خانه دوم دانش آموزان، تحقیقات فراوانی تا به حال انجام شده است وکتاب هایی به طور مستقیم یا غیر مستقیم به این مسئله پرداخته اند برخی از آثار مهم در این زمینه به شرح ذیل می باشد.

 

بررسی عملکرد شورای دانش آموزی در مشارکت دهی دانش آموزان دورۀ متوسطه در فعالیت های مدارس نوشته رضا داوودی

رکمان، پری منظر. مدرسه، مدرسه است، رشد مشاور مدرسه، دوره یکم، شماره۳، ۱۳۸۵٫

کاکیا، لیدا. ۱۳۸۵، آرامش و نقش آن در زندگی، ارتباط پیوند، همدلی و آرامش، ماهنامه تربیت، سال۲۱، شماره۸، ۱۳۸۵٫

محمودیان، طاهره. شادابی و نشاط خانواده و تأثیر آن بر فرزندان، ماهنامه تربیت، سال۲۰، شماره ۱،۱۳۸۳ .

مرآتی، کیانوش. به شادی همی دار تن را جوان، ماهنامه پیوند، شماره ۲۸۹،۱۳۸۲٫
صباغیان، زهرا. مدرسه وتقویت نشاط و امید به زندگی، ماهنامه پیوند، انجمن اولیا و مربیان، شماره ۳۰۹، ۳۱۰، ۳۱۱، ۱۳۸

گردآوری و سازماندهی ایده

روندمشارکت دانش آموزان دراداره و شاداب سازی محیط مدرسه

الف: اجرای طرح مدام

ب: تشکیل گروه مشاورین مدیر

ج: تشکیل شورای دانش آموزی

د:اتحادیه های فروش برای بازارچه

و :طرح فرهنگ سازی و آشنایی با فرهنگ پیشینیان

ه : اجرای طرح روزی با یک ماده درسی

ی :نقاشی دیواری جهت شاداب سازی محیط آموزشی با مشارکت دبیر و دانش آموزان علاقه مند

تشکیل گروه مشاورین مدیر:

مشاوره به معنی همکاری کردن ، اخذرأی و نظر برای انجام کار ، تدوین راهکار و راهبرد و…می باشد .

نیاز به مشاور در تصور عام زمانی مطرح می شود که فرد دچار بحران می شود در حالی که فرآیندی دائمی است که در شراط مطلوب نیز نیاز به آناحساس می شود در آموزش های جدید تأکید برآزادی بیان اندیشه و افکار و عقاید است.

از آن جایی که بر مشورت در امورمهم دراسلام تأکیدفراوان شده و در جامعۀ کنونی به دلایل مشغله های زیاد والدین شاید آن طور که باید از نوجوانان ایده و نظری را طلب نمی کنند برآن شدیم تا گروه مشاورین مدیر از بین دانش آموزان به طوری که از هرکلاس دونفر بانظر و تأیید دانش آموزان انتخاب گردند تا در هرماه در طی جلسه ای با مدیر مدرسه از دانش آموزان که ممکن است کمتر از طرف مسئولین امر مورد پیگیری قرار گیرد بحث و تبادل نظر شود و راهکارهایی همراه مشاورین مدیر اندیشیده شود په بسا می توان از رأی و نظر آن ها در مواردی از جمله برنامه امتحانی ، یا برنامه کلاسی و…با رأی و نظر آنان تأمین گردد تا مدرسه را محلی امن برای خود بدانند و افکار و اندیشه های آنان هدایت گردد در این راستا به مسائل به دید منطقی خواهند نگریست و نظام ارزشی جداگانه ای را در سازمان مدرسه برای خود در نظر خواهند گرفت و در کنار احساس استقلال حس اعتماد آنان نیز تقویت خواهد شد و این بسترسازی مناسب په خوب است در محیط آموزشی و اجتماعی به ارتباط کلاسی که خود مقدمه ارتباط عاطفی است منجر خواهد شد.با توجه به این که دانش آموزان به این مهارت ها در عرصه حیاط خود سخت نیازمندند.

بیشتر بخوانید   توجه ویژه مدیران استان به اجرایی شدن سندتوسعه نهبندان

 

 

طرح اجرای روزی با یک ماده درسی:

باتوجه به جهانی شدن تحولات اساسی و ساختاری درزندگی بشر ،آموزش نیز به تبع آن دچارتحولات زیربنایی و بنیادین شده است به طوری که دیگر نمی توان تعلیم وتربیت را مختص کلاس های درس دانست .یکی از مصادیقی که در این هزاره به عنوان یک زمان مناسب برای آموزش از آن یاد می شود زنگ تفریح در مدارس است درحقیقت زنگ تفریح زمانی برای اتلاف یاصرفاً رفع خستگی نیست بلکه اگر به واقع مفهوم و ماهیت زنگ های تفریح در مدارس توجه شود می توان با در نظر گرفتن استراحت فکری ،روحی و جسمی آموزش را که به دو صورت پنهان و آشکار می شود ارائه داد .

اگر دبیران همراه دانش آموزان و بالخصوص نوجوانان در زنگ تفریح در بازی و نشاط آنان مشارکت نمایند علاوه براینکه آموزش به شکل ریشه ای تداوم می یابد ؛ کار گروهی و تیمی را تجربه می کنند دیوارهای بلند بین آنان ازبین خواهد رفت ضمن این که حیاط مدرسه به فضایی از شادی و سرور مبدل خواهد شد؛لذا بهتر دیدیم این انگیزه را در دانش آموزان به کمک خودشان و دبیران مربوطه در مدرسه ایجاد نماییم تا به این وسیله در این روز از برنامه صبحگاه تا زنگ های تفریح با برنامه های متفاوت که خود تدارک دیده اند از یاد گرفتن این درس در کنار دروس دیگر لذت ببرند و روزی خاطره انگیز را تجربه نمایند.

مثلا روزی با زبان: دانش آموزان روز قبل به وسیله دبیران خود توجیه می شوند ودر این روز برنامه صبحگاه (قرآن ، نیایش ، نمایش، نرمش صبحگاهی) به زبان انگلیسی برگزار می شود .

شخصی از مؤسسه زبان درزنگ تفریح بین دانش آموزان با نام و لباس محلی حرکت می کند و با زبان انگلیسی به سؤالات دانش آموزان پاسخ می دهد که بااین جواب ها رزومه ای برای این شخص می نویسد وسپس به دبیر زبان انگلیسی خود تحویل می دهد و در قرعه کشی شرکت می نماید .

در حیاط مدرسه ایستگاههای متفاوتی با نظارت دانش آموزان ازجمله نقاشی ، بازی با توپ ،بازی با حروف ، بازی با کلمات ،مسابقه و …..طراحی شد که همه به زبان انگلیسی بود و دانش آموزان با کارت های امتیازی که در زنگ تفریح از مسئولین ایستگاهها دریافت می نمودند نشان دهنده میزان مشارکت آنان در این طرح است.

روزی با ادبیات

یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصاٌ در کشور ما، به کار نگرفتن روش های تدریس نوین در آموزش است. به همین سبب کیفیت آموزشی از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش آموزان علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. یکی از دلائل آن عدم آشنایی معلمان با روش های نوین تدریس در ادبیات فارسی است.

پیشرفت روز افزون علوم و تحقیقات گوناگون در حیطه های مختلف حاکی از آن است که اطلاعات بشر روز به روز افزایش می یابد و مطالب جدیدی به دست می آید.امروزه هر فرد بشر ناچار از استفاده یافته های جدید است .

باتوجه به علوم و فنون و فناوری های روز همچنین تحول دیدگاه دانش آموزان در باره زبان و ادبیات فارسی و نظرسنجی دبیران ادبیات و همت مدیر دبیرستان و کادر مدرسه تصمیم به طراحی روزی با ادبیات در آموزشگاه شکل گرفت .

در این راستا برنامه های متنوعی از جمله سخنرانی و کارکاه قصه گویی داستان هایی از شاهنامه با حضور خانم دکتر نوروزی و عضو هیأت علمی دانشگاه بیرجند ،اجرای موسیقی توسط دانش آموزان هنرمند این آموزشگاه ، اجرای نقالی توسط دانش آموز هنر مند ، برگزاری مسابقات در سطح آموزشگاه (انتخاب عنوان مناسب ، نقاشی با ضرب المثل ، مشاعره ، کتابخوانی و قصه گویی و در پایان تقدیر از دانش آموزان فعال و مهمانان عزیز به عمل آمد .

روزی با مطالعات

در درس مطالعات اجتماعی باید دانش آموزان را در شرایط نوآوری و خلاقیت قرار داد تا آنها از طریق تخیل و کنجکاوی مطالب و کار هایی را ارائه دهند . و در بعضی از درسهای کتاب با استفاده از شیوه خلاق درس را ارائه دهیم.

شاداب و دلپذیر بودن کلاس به شدت بر خلاقیت های حسی ، حرکتی، شنیداری و… تاثیر می گذارد.استفاده از خلاقیت ها و نمونه ی کار های دانش آموزان در فضا سازی کلاس درس باعث نوآوری آن ها می شود.

بیشتر بخوانید   پایش مصرف گاز 11 هزار و 306 دستگاه اجرایی در خراسان جنوبی

از آنجایی که فرهنگ سازی و آشنایی دانش آموزان با میراث فرهنگی می تواند در آینده ظرفیت های مناسبی در زمینه حفظ آثار با ارزش تاریخی و فرهنگی ایجاد کند،

در این راستا مدارس بهترین گزینه در فرهنگ سازی است و  نقش محوری در آموزش دانش آموزان و معرفی و فرهنگ سازی در زمینه حفظ آثار تاریخی بر عهده دارند.

نسل جوان با شناخت گذشته و میراث فرهنگی خود می توانند فرهنگ و تمدن دوره های گذشته را بشناسند و ذهنیت و شخصیت خویش را شکل دهند و از سوی دیگر با اطلاع از ارزش آثار و ابنیه تاریخی، نقش مهمی را در جلوگیری از آسیب رساندن و تخریب بناهای تاریخی توسط برخی افراد ایفا کنند

در این راستا دانش آموزان دبیرستان دخترانه علامه حلی در روزی با مطالعات برنامه کلاسی خود را در بنای تاریخی شوکتیه با اجرای نمایشنامه ای آداب و رسوم کهن ایرانی در عید نوروز را برای دانش آموزان به تصویر کشیدند و از زبان کارشناس میراث فرهنگی با این بنا آشنا شدند در کنار این برنامه ها غرفه هایی با عنوان های ایران شناسی، بازی، محیط زیست و غرفه بناهای تاریخی در قالب ماکت آشنا شدند و به این ترتیب روزی به یاد ماندنی و شاد به همراه دبیران رقم خورد.

رویداد یک روزه کارآفرینی

 

این رویداد با هدف آشنایی و تجربه عملی فرآیند ایده‌پردازی صحیح‌، توسعه ایده، تبدیل ایده به مدل کسب و کار و ارائه آن در حوزه کارآفرینی و کسب و کار برای دانش آموزان ترویج فرهنگی کارآفرینی، آماده سازی بستر توسعه کارآفرینی و راه اندازی گروه ها، تیم ها و شرکت های فعال در حوزه کسب و کار مبتنی بر کارآفرینی اقدام به طراحی رویداد کارآفرینی با همکاری پارک علم و فناوری به پیشنهاد خانم رضایی نمود.

پس از کارگاه های آموزشی بوم مدل کسب و کار و خلاقیت و ایده پردازی، دانش آموزان ایده های خود را به صورت ارائه آسانسوری (یک دقیقه) برای شرکت کنندگان ارائه دادند.

بعد از اتمام ارائه ایده ها، سی دقیقه زمان تبلیغات برای ایده پردازان و اخذ آراء شرکت کنندگان در نظر گرفته شد. در این سی دقیقه ایده پردازان، ایده های خود را برای شرکت کنندگان توضیح میدادند تا بتواندبه عنوان ایده های برگزیده و تیم بندی انتخاب شوند.

پس از شمارش اراء ۹ ایده به  انتخاب شرکت کنندگان برگزیده شدند و ایده پردازان آنان اقدام به تیم بندی نمودند. پس از آن تیم های در جای خود مستقر شده و با کمک منتورهای رویداد ، بوم های مدل کسب و کار خود را بر اساس ایده ارائه شده تکمیل کردند.پس از اتمام بوم های مدل کسب و کار، کارگاه ارائه نهایی توسط پیمان حاجی رضایی تسهیلگر این رویداد جهت آموزش ارائه موثر ایده های استارتاپی برگزار گردید و پس از آن تیم ها جهت حضور داوران و ارائه نهایی آماده گردیدند.

 

برگزاری خطبه زینبیه در ماه محرم:

از آنجایی که تعزیه، هنری است که می تواند در قالب نمایش برای مخاطبان اجرا شود و قطعا نسل های امروزی با مشاهده چنین نمایش هنری می توانند واقعه عاشورا را به درستی درک کرد هنرنمایشی تاثیرزیادی در انتقال مفاهیم و پیام های دینی می تواند ایفا کند و می توان با اتکاء به تعزیه خوانی که از سال های دراز در کشورمان برگزار می شده است، فرهنگ عاشورا را در میان نسل های جوان ترویج داد.

آموزشگاه در صدد برآمد تا خطبه زینبیه را به صورت نمادین با همکاری گروه معارف دبیرستان برگزارنماید.

فضاسازی و شاداب سازی محیط آموزشگاه :

 

نقاشی دیواری توسط دانش آموزان در محیط کارگاه و سالن آموزشگاه:

مشارکت دادن دانش‌آموزان در نظم و انضباط مدرسه نظير: انتظامات مدرسه، انتظامات سالن‌ها و راهرو، انتظامات مراسم‌ها و جشن‌ها و سایر

زنگ تفریح جزئی از برنامه روز مره هر مدرسه براساس نظر اکثردانش آموزان بهترین زمان مدرسه است دراین فرصت کوتاه و پرهیجان دانش آموزان از محیط خشک و جدی کلاس ها به حیاط مدرسه می روند و چه خوب است که با انجام فعالیت های پرهیجان و برنامه ریزی شده از سوی اولیای مدرسه و مشارکت گروههای درسی دبیران ،و با نظارت و اجرای مستقیم دانش آموزان انجام شودتا به این وسیله انرژی خود را تخلیه نمایند وبا استفاده از لحظات ناب و مفید از تهدیدها فرصت ساخته شود به طوری که فرصتی برای آموختن باشد نه بستری نامناسب برای آموزش غلط و ردوبدل نمودن بی مورد مسائلی که تهدید به شمار می رود.

 

مریم رضایی    مدیر دبیرستان دخترانه علامه حلی

 

انتهای پیام/

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها