۱۴ اقامتگاه بومگردی خراسان جنوبی دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد

این روزها اقامتگاه‎هایی با عنوان “اقامتگاه‎های بومگردی” در صنعت گردشگری کشور و به ویژه در خراسان جنوبی بر سر زبان‎ها افتاده که تعداد این اقامتگاه‌ها نیز روز به روز در حال افزایش است.

به گزارش “پیام خاوران “، از حدود سال ۱۹۹۰ میلادی اقامتگاه بومگردی در جهان به اقامتگاه‎هایی اطلاق می‎شد که بر پایه حفظ فرهنگ، معماری و صنایع‌دستی بومی هر منطقه ساخته می‎شدند و نسبت به توسعه پایدار متعهد بودند.

 

وجود این اقامتگاه‎ها با فرض بر اینکه جامعه محلی در چرخه درآمد از حضور گردشگران منتفع می‎شود بسیار ارزشمند است و برپا شدن این گونه اقامتگاه‎ها علاوه بر جلوگیری از مهاجرت افراد به دلیل نبود کار و امکانات به شهرهای بزرگ از آداب و رسوم بومی هر منطقه نیز پاسداری می‎کند.

 

با توجه به کمبود زیرساخت‎های گردشگری در ایران وجود این اقامتگاه‎ها به گردشگران این فرصت را می‎دهد تا بتوانند به مناطق متفاوتی سفر کنند.

 

هر اقامتگاه بومگردی به طور متوسط ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی اظهار داشت: ۱۴ اقامتگاه بومگردی در استان تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

 

حسن رمضانی با بیان اینکه از این تعداد ۶ اقامتگاه در شهرستان سرایان و ۴ اقامتگاه در شهرستان طبس است بیان کرد: ۳ اقامتگاه در شهرستان بیرجند و یک اقامتگاه در شهر خوسف با سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی تکمیل شده که دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

 

وی از افزایش اقامتگاه‌های بومگردی از ۲۵ اقامتگاه به ۷۰ اقامتگاه خبر داد و تصریح کرد: ۱۳ اقامتگاه نیز در سفر اخیر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استان افتتاح شد که هر اقامتگاه به طور متوسط ۱۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

 

۲ سفره خانه سنتی در استان آماده بهره برداری است

بیشتر بخوانید   روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمزروایت کرد: پشت‌پرده ترور سردارسلیمانی

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: ۲ واحد سفره خانه سنتی در بیرجند و ۲ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در سرایان و نهبندان نیز در ایام الله دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود.

 

رمضانی افتتاح حمام کاروانسرای سرایان، افتتاح تاسیسات گردشگری و چندین کارگاه تولیدی آموزش صنایع دستی را نیز از دیگر پروژه‌های دهه مبارک فجر در استان اعلام کرد.

 

وی هزینه اجرای این طرح‌ها را بالغ بر ۸ میلیارد تومان دانست و گفت: با بهره برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال بیش از ۴۰ نفر فراهم خواهد شد.

اشتغال حوزه گردشگری پایدار است

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشتغال آفرین است اظهار داشت: سال گذشته در مرمت بناهای تاریخی ۱۸۰ نفر مشغول به کار شدند و امسال نیز با وجود تمام کمبودهای اعتباری ۱۲۰ نفر در این پروژه‌ها فعالیت داشتند.

 

وی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی نیز به صورت انفرادی، کارگاهی و پشتیبانی تسهیلات اشتغال پرداخت می‌شود ادامه داد: در این راستا از ابتدای امسال ۷۰ مجوز انفرادی به میزان ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات صادر شده است.

 

صدور ۲۲۰ کارت صنعتگری برای فعالان صنایع دستی در استان

 

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی از صدور مجوز ۷ فقره اشتغال پشتیبان در حوزه صنایع دستی استان از ابتدای امسال خبر داد و گفت: ۲۵۰ نفر زیرپوشش این طرح هستند که ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات برای آن پرداخت شده است.

بیشتر بخوانید   ۶۰ نوبت شیر رایگان در مدارس خراسان جنوبی توزیع می‌شود

 

رمضانی با بیان اینکه امسال ۴ پروانه تولید صنایع دستی به صورت کارگاهی صادر شده که تعهد اشتغال این کارگاه‌ها ۴۰ نفر است ادامه داد: در این مدت ۲۲۰ کارت صنعتگری برای فعالان صنایع دستی صادر شده است.

 

وی از پرداخت ۱۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان تسهیلات در بخش گردشگری و صنایع دستی استان در سال جاری خبر داد و یادآور شد: امسال ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات صرف تجهیز زیرساخت‌ها شده است.

منیع:تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها