بیماران نیازمندان چشم انتظارند / هزینه های برات را با کمک به نیازمندان بیماران برای اموات چراغی روشن کنیم 

مردم خراسان جنوبی هر ساله در روز چهاردهم شعبان با حضور در آرامستان‌ها و صرف هزینه های گزاف برای اموات خیرات میکردند اما امسال با توجه به محدودیتها، با کمک به نیازمندان. بیماران، دانش آموزان بی بضاعت، چراغی را برای اموات روشن کنیم.

به گزارش” پیام خاوران ” ،رنگ بر چهره ندارد،دیگر با تخت،سرم،دستگاه دیالیز خو گرفته است،گاهی زیر دستگاه دیالیز از شدت ناله و درد آرزوی رفتن را میکند،پزشکان پیوند کلیه را برایش تجویز کردند،اما از پس هزینه های این عمل بر نمی آید،نميداند سرنوشت زندگانیش چه میشود،ملحفه بیمارستان را بر روی سرش کشید،.او یکی از بیماران صعب العلاج است که این روزها نیازمند توجه کمک خیران است.
آن سوی دیگر شهر هم پیر و جوان در این روزهای کرونایی کنار جوب خیابان نشسته اند،کاری ندارند،دو ماه است سر کار نرفته اند و شرمنده زن و بچه خویش اند.
آقا رضا یکی از آن کارگران سر گذر است که این روزها حال دلش حوب نیست،او میگوید،من اگر مجبور نبودم،الان به جای حضور در سر گذر،در خانه بودم،اما پول درآمدی ندارم مجبورم هر روز از صبح تا شب در سر گذر حضور پیدا کنم، هرچند کاری هم نیست وقتی کار نباشد، سفره خانه ام هم نان ندارد.
ودر آن سوی آسمان شهر هم کودکان دانش آموزی زندگی میکنند که نیاز به همت خيران و نیکوکاران اند همتی که میتواند با مشارکت در امر مدرسه سازی، کودکان زیادی در زیر سقفی امن و مناسب درس بخوانند.
آری امسال که قرار نیست روز برات،همراه با صرف هزینه های گراف و اصراف برگزار شد،اگر میخواهیم چراغی برای اموات خپد روشن کنیم، با کمک به نیازمندان چراغی روشن کنیم.
چراغ برات آیین دیرینه‌ای است که میان مردم استان خراسان جنوبی مرسوم بوده و همچنان نیز ادامه دارد. برای اجرای این آیین مردم شهرها و روستاهای استان خراسان جنوبی روز چهارده شعبان را در محل آرامستان ها گردهم می آیند و با توزیع نذورات یاد و خاطره رفتگان خود را گرامی می‌دارند. اما امسال به علت شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود که مردم از حضور در آرامستان‌ها و توزیع هر نوع نذری خودداری کنند.
مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا امکان حضور در قبرستان‌ها و آرامستان‌ها نیست لذا توصیه می‌شود مردم به نیت سلامتی امام زمان(عج) آنچه قصد دارند صدقه بدهند برای ایتام و نیازمندان اهدا کنند.
سلم آبادی با بیان اینکه کمک‌های جمع‌آوری شده با سرعت توزیع می‌شود این کمک‌ها در قالب بسته‌های معیشت، سبدهای غذایی یا سبد بهداشتی بین نیازمندان و مددجویان زیر پوشش توزیع خواهد شد. افزود: منظور افراد برای حفظ سلامتی خود و دیگران می‌توانند با استفاده از تلفن همراه کد # ۳ * ۰۵۶*۸۸۷۷*  را شماره گیری کنند.
وی ادامه داد: روش‌های پرداخت الکترونیک را بهترین راه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در شرایط پیش آمده  است
با شماره گیری ۰۹۶۸۸۷۷ نیز امکان پرداخت کمک‌های نقدی وجود دارد اپلیکیشن‌های ثنا، بام، بله و سکه هم قابلیت پرداخت کمک‌های مردمی برای نیازمندان را دارند که اپلیکشن ثنا مختص کمیته امداد است.
میرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه چراغ برات امسال باید متفاوت برگزار شود و به همین منظور ۱۸ تشکل مذهبی آماده جمع آوری نذورات مردم هستند. افزود: هر چند در روایات و فرهنگ دینی به یاد کردن درگذشتگان و تقدیم خیرات به یاد آنان تأکید شده است، اما در سال‌های اخیر مراسم روز برات گرفتار آسیب‌هایی چون اسراف و چشم و هم چشمی شده است،
حجت الاسلام رضایی  افزود: امسال شرایط به گونه ای دیگر و بهتر است نه تنها از حضور در آرامستان ها پرهیز شود بلکه می توان هزینه خریدهای چراغ برات را به امور خیر اختصاص داد واین از نظر دین هم اشکالی ندارد بدلیل شیوع کرونا بسیاری از مراسم‌های دینی، مذهبی و برنامه‌های سنتی تغییر کرده است، در برات امسال بهترین صدقه برای درگذشتگان حضور نیافتن در آرامستان‌هاست.
هشدار دادستان زیرکوه: برگزاری مراسم چراغ برات، ممنوع
 دادستان شهرستان زیرکوه گفت: با عنایت به نزدیک شدن به ایام نیمه شعبان و رسم دیرینه مردم منطقه (چراغ برات و حضور در قبرستان) ، توجها به اعلام قبلی ممنوعیت برگزاری هر گونه تجمع و یا مراسم تا اطلاع ثانوی ممنوع است.
خسروی افزود: با بیان  اینکه در حال حاضر در مرحله اول مدیریت بیماری کرونا هستیم و در صورت برگزاری مراسم در قبرستان ها در ایام پیش رو با ازدحام جمعیت و توزیع نذورات روبرو خواهیم بود ، به صراحت اعلام می گردد که در راستای حفظ سلامت جامعه و جلوگیری از تهدید علیه بهداشت عمومی ، هر گونه تجمع و یا برگزاری مراسم در قبرستان ها و یا سایر اماکن تحت عنوان چراغ برات در سطح شهرستان اعم از شهرها و روستاها ممنوع خواهد بود .
 دادستان زیرکوه ادامه داد: توصیه می شود مردم متدین شهرستان به گونه دیگری خیرات خود را به نیت شادی ارواح رفتگان و در صورت تمایل در قالب کمک‌های مردمی به مؤسسات خیریه معتبر توزیع نمایند که امری بسیار ارزشمند خواهد بود.
درخواست امام جمعه شهرستان از مردم به عدم تجمع در روز برات و صرف هزینه در کمک به موکب حضرت علی اصغر علیه السلام
حجت الاسلام غلامرضا مرتضائی نیا امام جمعه شهرستان زیرکوه ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: کم کم داریم به روز برات نزدیک می شویم، با توجه به شیوع بیماری کرونا پیشنهاد می شود از تجمع و حضور در آرامستان ها خودداری گردد.
وی افزود: موکب حضرت علی اصغر( ع)شهرستان زیرکوه از لحظه شیوع کرونا ویروس جهت حفظ جان شما عزیزان اقدام به تهیه،تولید و توزیع بطری مایع ضد عفونی کننده دست و سطوح و تولید و توزیع ماسک نموده. و در حال حاضر خط تولید دستکش و ماسک N 95 راه اندازی شده و به تولید ماسک خواهند داشت
وی بیان داشت : با توجه به ادامه حضور این ویروس  و فرا رسیدن شب های برات، حال که از حضور در کنار قبور عزیزانمان محرومیم بیاییم با کمکهای نقدی خود به نیت اموات و در گذشتگان خود موکب حضرت علی اصغر «ع»را جهت ادامه این راه یاری کنیم.
شماره کارت:۶۰۳۷۹۹۷۵۸۵۲۹۰۹۴۴
شماره حساب:۰۳۵۹۶۰۳۰۱۳۰۰۱بانک ملی
خداوند به همگی عزیزانی که در این کار شرکت می نمایند، خیر عنایت فرماید و امواتشان را مورد آمرزش و عفو خویش قرار دهد که قطعا با اهدای خیرات، علاوه بر کمک به نیازمندان، باعث شادی روح اموات مان خواهیم شد
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی هم گفت: با توجه به تدابیر اتخاذ شده، برای ممنوعیت ورود وسایل نقلیه به ارامستان ها،و جلوگیری از پیشگیری این ویروس، از تردد ورود تمامی وسایل نقلیه به آرامستان‌ها جلوگیری میشود.
عباسی افزود: در صورت رعایت نکردن رانندگان، پليس مکلف به اعمال قانون به مبلغ ۵ میلیون ریال،توقیف یک ماهه خودرو به علت تردد غیر ضروری،در مکان از قبل تعیین شده برابر مصوبات ستاد مدیریت کرونا میشود.
وی ادامه داد: از همه هم استانی ها درخواست میشود برای حفظ سلامت عمومی،امسال از عزیمت به ارامستان ها خودداری کنند.
بیشتر بخوانید   افتتاح طرح آبرسانی به محلات عشایری نهبندان با حضور استاندار خراسان‌جنوبی
چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها