بزرگترین مرتع دستکاشت خارشتر در کشور افتتاح شد

نماینده شرکت گسترش توسعه گری پردیس در خراسان جنوبی از راه اندازی بزرگترین مرتع دست کاشت خارشتر با وسعت ۴۰۰ هکتار درشهرستان نهبندان خبرداد .

به گزارش “پیام خاوران “ ، ایستگاه نگهداری و پایش دام حیدرآباد به عنوان بزرگترین مرکز پایش و نگهداری تخصصی شتر در کشور با وسعت ۷ هکتار سازه دامداری و ۴۰۰ هکتار مرتع دست کاشت خارشتر در روستای حیدرآباد شهرستان نهبندان با تخصیص ۱۵ میلیارد ریال منابع در اسفند ماه ۱۳۹۸ تکمیل و آماده افتتاح در سال جدید است.

دکتر سید احمد حسینی، نماینده شرکت گسترش توسعه گری پردیس در خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار پیام خاوران با اشاره به تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و  استانداری خراسان جنوبی افزود: این گام به عنوان اولین قدم در پروژه هاب منطقه ای شتر با سرمایه گذاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مهر ماه ۹۸ آغاز شده و هم اکنون تکمیل و آماده افتتاح است.

وی هدف از اجرای این پروژه را تمرکز بر تامین شتر پر بازده شیری با پایش دقیق سلامتی دام و هویت گذاری شتر عنوان کرد و اظهار داشت: در پروژه هاب شتر بنا است تا پایان سال ۱۴۰۰ بیش از نه هزار نفر شتر شیری به منظور اشتغال زایی ۳۰۰۰ نفر از جوانان روستایی استان تامین شود.

نماینده شرکت گسترش توسعه گری پردیس در خراسان جنوبی گفت: همچنین با توجه به اهمیت کشت گونه های مرتعی برای بیابان زدایی و تامین علوفه مرتعی شتر به صورت الگویی در روستای حیدرآباد، بزرگترین مرتع دست کاشت خارشتر با وسعت ۴۰۰ هکتار توسط شرکت گسترش توسعه گری پردیس ایجاد شده است.

حسینی بیان کرد: علاوه بر این مزرعه الگویی، هر متقاضی روستایی پرورش شتر پس از تحویل شتر، ۱۰۰ کیلو بذر خارشتر تحویل گرفته و برای واگذاری ۱۰ هکتار زمین مرتع به سازمان منابع طبیعی معرفی می گردد. یک نمونه از مراتع الگویی مردمی نیز در منطقه مرزی کبوده-یزدان شهرستان زیرکوه به وسعت ۱۰۰ هکتار زیر کشت خارشتر رفته است.

بیشتر بخوانید   نصب کوره 140 تنی فولادسازی مجتمع قائنات

حسینی بیان کرد: علوفه خارشتر با ۱۰ درصد پروتئین و عملکرد ۳ تن در هکتار افزون بر تامین علوفه دام و توسعه مراتع می تواند در بیابان زدایی، جلوگیری از ریزگردها، تولید فرآورده های جانبی عرق خارشتر، ترنگبین و عسل خارشتر نقش اساسی در توانمندسازی مردمی شهرستان نهیندان و مناطق کم برخوردار بیابانی داشته باشد.

وی افزود: قابل توجه است که کشت این علوفه کمتر از ۵ درصد یونجه به آب نیاز دارد و با کمترین آبیاری می تواند نقش اساسی در تامین خوراک دام داشته باشد.

نماینده شرکت گسترش توسعه گری پردیس در خراسان جنوبی گفت: شرکت پردیس با کمک متخصصین زراعی باغی دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند آقای مهندس بینا و همکاری شرکت پیوند خاوران تا کنون ۴۰ تن پلیت غنی شده خارشتر کم نیاز به آب تولید و در اختیار متقاضیان روستایی قرارداده است.

حسینی اظهار داشت: در حوزه شیر شتر نیز از اواخر خرداد ماه سال جهش تولید، خرید تضمینی شیر شتر انجام خواهد شد که نیاز است شترداران صنعتی استان برای تامین حداقل شیر قابل حمل جهت تولید شیر خشک کمک کنند.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی با ۳۰ هزار نفر شتر دومین استان در عرصه پرورش شتر بوده و رسته مزیت دار بسیاری از شهرستان های کم برخوردار این استان می باشد. خرید تضمینی و فرآوری شیر شتر یک از نقاط مداخله اساسی در زنجیره ارزش شتر این استان بوده و شرکت پردیس توجه ویژه ای به این مقوله دارد.

حسینی در ادامه افزود: امید است مجموعه دستگاه های اجرایی استان نیز با توجه به تفاهم نامه و پیگیری های مجدانه استاندار محترم در جذب سرمایه گذاری به استان،  با تامین آب و برق، در اجرای پروژه های هاب منطقه ای شتر سرعت اجرایی آن ها را افزایش دهند.

بیشتر بخوانید   شهرستان نهبندان 28 میلیارد ریال اعتبار گرفت

نماینده شرکت گسترش توسعه گری پردیس در خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر با مدیریت جهادی استاندار محترم انتقال برق به این مجموعه در حیدرآباد در حال اجرا است.

پرداخت تسهیلات خرد اشتغال زایی برای ۵۳۰ متقاضی روستایی

سید مجتبی موسوی رئیس نمایندگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار پیام خاوران  با اشاره روند اجرایی تفاهم نامه خراسان جنوبی افزود: تا کنون برای ۵۳۰ متقاضی روستایی دام سبک بیش از ۱۲ هزار راس دام سبک در قالب تسهیلات خرد اشتغال زایی بنیاد برکت پرداخت شده است.

وی یادآور شد: همچنین در حوزه پرورش شتر نیز برای ۱۷۰ متقاضی روستایی ۳۵۰ نفر شتر در قالب تسهیلات خرد اشتغال زایی بنیاد برکت پس از شناسایی روستائیان شبکه سازی و آموزش تامین شده است.

رئیس نمایندگی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در خراسان جنوبی گفت: همچنین در بخش زیربنایی ایستگاه پایش دام حیدرآباد و مزرعه الگویی ۴۰۰ هکتاری خارشتر تکمیل و آماده افتتاح است.

موسوی بیان کرد: با همت شرکت گسترش توسعه گری پردیس تا شهریور ماه  ۹۹ پروژه های مختف هاب منطقه ای شتر تکمیل و اجرا خواهد شد که از آن جمله می توان به جشنواره شتر نهبندان، کارگاه ریسندگی و پارچه بافی پشم شتر، میدان عرضه دام نهبندان، ایستگاه تحقیقات کاربردی شتر و گونه های مرتعی اشاره کرد.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها