افزایش دبی بیش از ۱۰۰ قنات متاثر از سازه های آبخیزداری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرایان گفت :دبی بیش از ۱۰۰ قنات در شهرستان سرایان متاثر از آبگیری سازه های آبخیزداری بالادست افزایش یافته است.

به گزارش “پیام خاوران” صادقی با اشاره به وجود ۲۳۰ سازه آبخیزداری در این شهرستان اظهار داشت : در پی بارندگی های اخیر ظرفیت و حجم آبگیری تمامی این سازه ها تکمیل شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرایان افزود؛ از آنجایی که بیشتر این سازه ها در حوزه هایی احداث شده که قنات ها و چاه های کشاورزی زیادی از آنها متاثر می شود.امسال تعداد زیادی از قنات های این شهرستان با افزایش دبی آب مواجه شد.

وی خرسندی کشاورزان و روستاییان از نتیجه ی استحصال آب در این سازه ها و افزایش دبی قنات ها را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: در بین این قنات ها چند قنات شاخص دادیم که میزان آب دهی آنها سه برابر و یا از صفر به آبدهی رسیده اند.

صادقی ادامه داد: قنات کلاته مومن در روستای سراب مربوط به حوزه ی آبخیزداری سد شهید پارسا یکی از قنات هایی است که بعد از استحصال آب در بندخاکی بالا دست دبی آن از ۵ لیتر بر ثانیه به ۲۵ لیتر در ثانیه رسیده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزدادی شهرستان سرایان درباره سایر قنات های شاخص که افزایش دبی چشمگیری داشته گفت: قنات زابر در فاصله ۵ کیلومتری سرایان که در حوزه ابریز زابری در بالادست آن از اعتبارات صندوق توسعه دو سازه ی آبخیزداری احداث شده است. هم اکنون سه برابر بیشتر از قبل آبدهی دارد.

وی اظهار داشت : در حوزه ی کریمو مصعبی دو قنات الله آباد کریمو و قنات روشن آباد مصعبی وجود دارد،که از قنات های مهم این حوزه به شمار می آیند.

بیشتر بخوانید   بازدید استاندار خراسان جنوبی از پروژه اجرای باند دوم فردوس- سرایان

صادقی  با اشاره به بندخاکی با حجم آبگیری ۲۰۰ هزار متر مکعب در این حوزه و بالا دست این قنات ها اعلام کرد: هم اکنون دبی قنات الله آباد کریمو از ۳۰ لیتر بر ثانیه به ۵۰ لیتر بر ثانیه رسیده است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سرایان درباره قنات روشن آباد نیز گفت: این قنات در زمستان کاملا بایر است اما هم اکنون ۲۰ لیتر بر ثانیه آبدهی دارد.

وی با تاکید بر نیاز شهرستان به اجرای پروژه های آبخیزداری افزود: در حال حاضر باید برای انجام مطالعات آبخیزداری سرمایه گذاری بیشتری انجام شود که در این خصوص علاوه بر اعتبارات ملی نیازمند اعتبارات استانی هستیم.

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها