هم بخش خصوصی از اشتغال خراسان جنوبی چقدر است؟

 رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: به صورت کلی نیز می‌توان گفت بخش خصوصی بیشترین سهم را در اشتغال استان داشته و بعد از آن بخش خدمات و سپس صنعت و بعد نیز کشاورزی بیشترین سهم را در حوزه اشتغال استان داشته‌اند.

به گزارش “پیام خاوران “ مجید پورعیسی اظهار داشت : بازنگری سند توسعه اشتغال استان پس از طرح در کارگروه تخصصی اشتغال استان در خرداد ماه سال ۹۸ در دستور کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این کارگروه مقرر شد بر پایه شرایط و مقتضیات روز و با استفاده از ظرفیت تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد، سند توسعه اشتغال استان مورد بازنگری قرار گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: از جمله ضرورت‌های بازنگری سند توسعه اشتغال استان، تغییر قوانین و برنامه‌ها (ابلاغ برنامه ششم توسعه- اقتصاد مقاومتی)، استفاده از تجارب گذشته و روش‌های برنامه‌ریزی جدید، تغییر رویکردها در ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری،  تهیه اسناد بالادستی  در استان مانند طرح آمایش  سرزمین، اسناد توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی و حتی  تغییر شرایط اقتصادی بین‌المللی بود.

پورعیسی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین و ثمربخش‌ترین اقداماتی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خراسان جنوبی انجام شد انجام مراحل پژوهشی و تدوین نهایی سند توسعه اشتغال خراسان جنوبی است که در آینده نزدیک به صورت رسمی ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: در این سند ضمن بررسی جامع تمامی حوزه‌های مرتبط با اشتغال استان، آمار و اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری شده و ضمن تحلیل مناسب و منطقی آن، راهکارها و پیشنهادات بسیار مفیدی گردآوری و گنجانده شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این سند جامع و کامل که با تلاش‌های حوزه‌های مختلف دخیل در امر اشتغال استان تدوین و به مرحله نهایی رسیده است، در آینده اشتغال استان به صورت ویژه سهم ایفا خواهد کرد و به عنوان نقشه راه اشتغال استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید   خوسف| شهرداری ماژان مجوز فعالیت گرفت

پورعیسی اظهار کرد: سهم اشتغال، هر کدام از بخش‌های سه گانه کشاورزی، صنعت و خدمات در اشتغال و  همچنین سهم بخش خصوصی در اشتغال استان مقوله مهمی است.

وی افزود: سهم اشتغال بخش خصوصی از کل اشتغال استان حدود ۸۲ درصد، سهم بخش صنعت در حوزه اشتغال استان در زمستان سال ۹۷ و برای جمعیت ۱۰ ساله و بالاتر به میزان ۲۹٫۸ درصد بوده و در زمستان سال ۹۸ و در همین طیف جمعیتی به ۳۱٫۹ درصد رسیده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی بیان کرد: در جمعیت بالای ۱۵ سال نیز آمار دقیقاً در زمستان‌ سال‌های ۹۷ و ۹۸ به همین منوال بوده و در اشتغال بخش خصوص سهم این بخش در جمعیت‌های بالای ۱۰، بالای ۱۵ سال و بیشتر در زمستان  ۹۷ میزان ۷۹٫۷ درصد بوده که در زمستان سال ۹۸ به ۸۱٫۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

پورعیسی اظهار کرد: به صورت کلی نیز می‌توان گفت بخش خصوصی بیشترین سهم را در اشتغال استان داشته و بعد از آن بخش خدمات و سپس صنعت و بعد نیز کشاورزی بیشترین سهم را در حوزه اشتغال استان داشته‌اند.

وی ادامه داد: برنامه‌های مختلفی برای ارتقاء این بخش وجود دارد که می‌تواند به جهش‌های تولیدی خوب در این حوزه منجر شود، از جمله اینکه می‌توان با تکمیل و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل، گسترش شهرک‌های صنعتی، توسعه دانش بنیان‌ها در استان و حمایت از آنان و توسعه ارتباطات الکترونیک در استان، به ارتقاء و توان‌افزایی این بخش کمک ویژه‌ای کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی یادآور شد: مبارزه با قاچاق کالا، توسعه صنایع‌دستی، برقراری و تکمیل زنجیره‌های تولید، توسعه کسب و کارهای کوچک خانگی، افزایش تعداد بنگاه‌های اقتصادی، توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، گسترش فعالیت‌ها در حوزه گردشگری، توجه ویژه‌تر به حوزه کشاورزی، توسعه بخش معادن و توسعه بخش فرش نیز می‌تواند از عوامل توسعه و ارتقاء حوزه اقتصاد باشد.

بیشتر بخوانید   قوانین بازدارنده و نظارت بر تولید باید به فضای سوداگری منتقل شود

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

 

 

 

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها