استخراج ۵/ ۱ میلیون تن زغال سنگ از معدن پروده طبس

معادن زغالی طبس در ایران در صورت توجه کافی، می‌توانند برای ۵۰ سال آینده در منطقه اشتغالزایی پایدار ایجاد کنند و سبب توسعه اجتماعی و اقتصادی در منطقه ‌شوند.

به گزارش “پیام خاوران “  بدون شک اگر پشتیبانی مناسب از سوی دولت در این معادن انجام گیرد و تسهیلات مالی و اقتصادی ارائه شود، زغال‌سنگ می‌تواند محرک مهمی در رشد اقتصادی کشور به‌شمار آید و در سایه همکاری و همراهی همه‌جانبه در سال جهش تولید، حرکت چرخ‌های تولید در معادن کشور و صنایع مرتبط را سرعت بخشد.

شهرستان طبس در غرب استان خراسان‌جنوبی واقع شده و حوضه زغال‌دار طبس با وسعتی افزون بر ۳۰هزار کیلومتر مربع و ذخیره اکتشافی ۷۵/ ۲ میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو و حرارتی، غنی‌ترین و بزرگ‌ترین ناحیه زغالی ایران محسوب می‌شود. ناحیه پروده با وسعت ۱۲۰۰ کیلومتر مربع و ذخیره زمین‌شناسی ۱/ ۱میلیارد تن زغال‌سنگ کک شو، یکی از چهار ناحیه زغالی طبس و بزرگ‌ترین حوزه زغال‌سنگ کک شو ایران به‌شمار می‌رود. «شرکت زغال‌سنگ پروده طبس» از شرکت‌های فعال در زمینه تولید زغال‌سنگ در منطقه طبس است؛ شرکتی که به‌عنوان نخستین بهره‌بردار معادن مکانیزه زغال‌سنگ ایران از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را در منطقه پروده طبس آغاز کرده و با فناوری‌های جدید استخراج و اداره بزرگ‌ترین کارخانه زغالشویی کشور برای فرآوری محصول خام، تولیدکننده عمده زغال‌سنگ ایران برای مصارف صنایع کک‌سازی و فولادی است.

 معدنی تمام مکانیزه

رمضان کریتی‌ثانی به تشریح عملکرد شرکت پرداخت و گفت: فعالیت‌های اکتشافی منطقه از دهه ۵۰ آغاز و در دهه ۷۰ طرح تجهیز معادن زغال‌سنگ طبس تعریف و با سرمایه‌گذاری مشترک داخلی و خارجی آغاز به کار کرد. هدف این طرح دستیابی به ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ خام و ۷۵۰ هزار تن کنسانتره محصول بود. عملیات اجرایی معدن اوایل دهه۸۰ در معادن شماره یک و مرکزی پروده یک آغاز شد و در سال ۱۳۸۶ به اتمام رسید.این شرکت در سال ۱۳۸۷ با هدف بهره‌برداری از ذخایر محدوده طرح مذکور، به‌عنوان نخستین بهره‌بردار معادن تمام مکانیزه زیرزمینی زغال‌سنگ کشور آغاز به کار کرد.

وی در ادامه به تشریح وضعیت ذخایر زغالی ایران پرداخت و گفت: عمده این ذخایر در نواحی البرز، کرمان و طبس قرار گرفته‌اند و مجموع ذخایر اکتشاف‌شده کشور در این نواحی افزون بر ۳ میلیارد و ۶۱۷ میلیون تن است.

بیشتر بخوانید   درآمدزایی ۸۰۰ میلیارد تومانی از تولید کنسانتره زغال‌سنگ در خراسان‌جنویی

منطقه پروده بزرگ‌ترین حوزه زغال کک‌شوی ایران است که ذخیره اکتشافی آن افزون بر ۱/ ۱ میلیارد تن بوده و دارای ۵ لایه زغالیB۱، B۲، C۱، C۲ و D است که در حال حاضر تمرکز کار استخراج روی لایه C۱ در حال انجام است. این منطقه بر اساس گسل‌های موجود، به بخش‌های پروده یک، دو، سه، چهار و پروده شرقی تقسیم‌بندی شده و شرکت‌های مختلفی در این بخش‌ها فعالیت دارند. شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با ظرفیت اسمی استخراج سالانه ۵/ ۱میلیون تن زغال‌سنگ خام و تولید ۷۵۰ هزار تن کنسانتره، در یک گستره ۷۰ کیلومترمربعی از پروده یک فعالیت داشته و استخراج زغال‌سنگ را در معادن مرکزی و شماره یک این بخش انجام می‌دهد. ذخایر اکتشافی در حیطه معادن تحت اختیار این شرکت حدود ۶۴ میلیون تن است که مجوز بهره‌برداری برای برداشت ۵/ ۲۶ میلیون تن از ذخایر در یک دوره ۵/ ۱۶ ساله برای شرکت زغال‌سنگ پروده طبس صادر شده است.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با تاکید بر اینکه ما نخستین و تنها معدن تمام مکانیزه استخراج زیرزمینی و تولیدکننده عمده زغال‌سنگ کشور هستیم، افزود: به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده زغال‌سنگ کشور برای ششمین سال متوالی، در سال ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن زغال‌سنگ خام و حدود ۵۷۰هزار تن کنسانتره تولید کرده‌ایم. این شرکت در سال ۱۳۹۸ علاوه بر تولید زغال‌سنگ خام و کنسانتره، موفق به اجرای ۶۶۳۲ متر حفر زیرزمینی در معادن نیز شده است.

کریتی‌ثانی افزود: هرچند زغال‌سنگ طبس در بازار جهانی نیز تقاضا دارد با این حال نیاز داخلی و ضرورت حمایت از صنایع ملی باعث شد تولید سال ۹۸ را در بازار داخل از جمله شرکت ذوب آهن اصفهان و واحدهای کک‌سازی طبس و کرمان عرضه کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: با در اختیار داشتن منابع تجهیزاتی مانند ماشین‌آلات حفر، استخراج و بهره‌گیری از بزرگ‌ترین کارخانه زغالشویی ایران و نیز وجود سرمایه‌های انسانی جوان و متخصص در بخش‌های مختلف، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس توانایی لازم برای ایجاد جهش در تولید زغال‌سنگ کشور را دارد؛ با این حال، تحقق این مهم منوط به حمایت دولت در تامین منابع مالی و تسهیلات حمایتی و همچنین همکاری متولیان بخش معدن برای در اختیار گذاشتن ذخایر و منابع جدید زغالی است و بر این اساس، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس آمادگی دارد به توسعه معدنکاری مکانیزه در کشور برای افزایش تولید و تامین خوراک صنایع کشور کمک کند.

بیشتر بخوانید   بزرگترین تولیدکننده زغال سنگ کشور در آستانه ورود به فرابورس

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس درباره وضعیت تولید و اشتغال این شرکت عنوان کرد: تاکنون حدود ۲۵۰۰ فرصت اشتغال پایدار در این شرکت ایجاد شده است؛ این شرکت در ۱۱ سال فعالیت خود موفق به استخراج حدود ۹ میلیون تن زغال‌سنگ خام از مسیرهای پیشروی، ۷ کارگاه مکانیزه لانگوال و کارگاه‌های نیمه‌مکانیزه و سنتی و بیش از ۴ میلیون تن کنسانتره شده و بر اساس برنامه، تولید کنسانتره زغال‌سنگ کک‌شوی این شرکت در پایان استخراج هشتمین کارگاه مکانیزه لانگوال که هم‌اکنون در حال کار است، به حدود ۵ میلیون تن خواهد رسید. ضمن اینکه با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، دستیابی به ظرفیت‌های تولید زغال‌سنگ خام و کنسانتره، تا افق ۱۴۰۰ محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس با اعلام این نکته که ظرفیت زغالی منطقه طبس هنوز هم به‌درستی شناخته نشده و نیازمند اکتشافات بیشتر است، افزود: وجود این معادن در کنار سایر مواد و کانی‌های منطقه طبس، یک موهبت خدادادی است که در صورت سرمایه‌گذاری اساسی و برنامه‌ریزی اصولی، محور توسعه همه‌جانبه شهرستان و استان بوده و در رشد معدنی، صنعتی و اقتصادی کشور نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری با مضمون ضرورت جایگزینی اقتصادی نفتی، معدن بدون شک یکی از این جایگزین‌ها است.

 برنامه سال ۱۳۹۹ و ورود به بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت زغال‌سنگ پروده طبس در تشریح اهداف و برنامه‌های شرکت در سال ۱۳۹۹ گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، شرکت زغال‌سنگ پروده طبس استخراج بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن زغال‌سنگ خام، تولید ۶۱۵ هزار تن کنسانتره و اجرای بیش از ۷۸۰۰ متر حفریات زیرزمینی در معادن را هدف‌گذاری کرده است که با تحقق این برنامه، دستیابی به ظرفیت و توان اسمی تعریف شده برای پروژه فاز اول توسعه معادن زغال‌سنگ طبس در موضوع استخراج زغال‌سنگ خام تحقق خواهد یافت.

بیشتر بخوانید   جای خالی معماری در ساخت مساجد

کریتی‌ثانی درباره ورود به بازار سرمایه گفت: بر اساس سیاست‌های صدر تامین و شستا به‌عنوان سهامدار اصلی این شرکت، برنامه‌ریزی برای ورود به فرابورس را از سال گذشته در دستور کار قرار داده‌ایم؛ در این راستا مجوز هیات پذیرش نیز دریافت شده و انتظار می‌رود این فرآیند ظرف ماه‌های آتی محقق شود.وی همچنین ضمن اشاره به معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده، عنوان کرد: ورود به فرابورس بدون شک گام بزرگ دیگری در مسیر اعتلای شرکت است که در نهایت منجر به افزایش شفافیت، کارآیی و همچنین بهبود عملکرد جاری خواهد شد. همچنین ورود شرکت به این بازار به دلیل تمرکز سرمایه با هدف مشارکت در حقوق شرکت‌های پذیرش شده صورت گرفته و یک بازار هدفمند ایجاد می‌کند که امکان جذب منابع و افزایش سرمایه را در مقایسه با شرکت‌های خارج از بورس، بسیار تسهیل کرده و هزینه‌های مرتبط با توسعه را کاهش می‌دهد، ضمن اینکه به‌روزرسانی ارزش واقعی شرکت می‌تواند نگاه و نگرش یک بازار متخصص را به آینده شرکت معطوف کند.

وی با اعلام اینکه برای افزایش استخراج زغال‌سنگ خام و بهبود راندمان تولید کنسانتره برنامه‌هایی در دست اقدام داریم، افزود: به منظور افزایش سطح استخراج معادن، پروژه خرید سری دوم تجهیزات مکانیزه استخراج لانگوال در دستور کار قرار دارد که گزارش‌های فنی و اقتصادی طرح تهیه شده و در حال حاضر پیگیری برای استفاده از خدمات مشاوران متخصص در این حوزه برای نهایی کردن موضوع، در حال پیگیری است.

برای افزایش میزان و کیفیت تولید کنسانتره نیز پروژه اسپیرال در کارخانه زغالشویی این شرکت در حال اجراست که هدف این طرح، افزایش راندمان فرآوری زغال‌سنگ و افزایش میزان تولید است.

منبع:دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها