ضربه مهلک کرونا بر صنعت طیور/مازاد تولید را صادر کنیم

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به ضربه مهلک کرونا بر صنعت طیور گفت: مازاد تولیدات این صنعت در خراسان جنوبی باید صادر شود.

به گزارش“ییام خاوران “ ، حسین خیریه یکشنبه شب در نشستی با موضوع تأثیر ویروس کرونا بر صنعت دام و طیور خراسان‌جنوبی اظهار کرد: تولیدات صنعت دام و طیور استان ۷۰ درصد مازاد بر مصرف داخل است و از این جهت می‌تواند به استان‌های دیگر و عراق و افغانستان نیز صادر شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: طبق خواست ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت صنایع مرغ مادر و طیور در اواخر سال ۹۸ مجبور شدند به جای ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی متداول بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشته باشد.

خیریه با اشاره به اینکه این تصمیم به واسطه تنظیم بازار برای ایام نوروز و ماه رمضان صورت گرفت، ادامه‌داد: برعکس پیش‌بینی‌ها به واسطه شیوع کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، عروسی‌ها، تعزیه‌ها و … مصرف گوشت مرغ، تخم مرغ و صنایع لبنی به شدت کاهش یافت.

گوشت مرغ را زیر قیمت تمام شده عرضه کردیم

وی گفت: این کاهش مصرف به علت شیوع کرونا در کنار افزایش تولید گوشت مرغ و جوجه‌ریزی زیاد موجب زیان‌دهی بسیار فراوان صنعت طیور شد و مرغدار هر کیلو گوشت را سه هزار تومان زیر قیمت تمام شده در بازار به فروش می‌رساند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: حتی در مراحلی مجبور به حذف ۲۰ میلیون قطعه تخم مرغ نطفه‌دار و تبدیل آن به تخم مرغ خوراکی و در نهایت تحویل به سردخانه شدیم ولی باز هم منجر به تنظیم بازار نشد.

خیریه بیان‌کرد: در کنار همه این ضررها ما با افزایش ۳۱ درصدی دستمزد پرسنل، افزایش کرایه حمل و نقل و افزایش هزینه تولید بابت استفاده از اقلام بهداشتی به واسطه پیشگیری از شیوع کرونا در محیط کار رو به رو شدیم.

بیشتر بخوانید   گلایه مردم خراسان جنوبی از آشفته بازار قیمت گذاری‌ها

ضرر هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی صنعت طیور از کرونا

وی ادامه‌داد: طبق بسیاری از بررسی‌ها صنایع دام و طیور به علت شیوع کرونا در ماه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ضرر و زیان کردند.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: با همه این ضررها در ابتدای امر صنایع دام و طیور از جمله مشاغل آسیب دیده مستقیم از شیوع کرونا قرار نگرفته بود در این حالی که این صنعت بیشترین آسیب را متحمل شد.

خیریه اظهار کرد: یک اقدام بسیار مثبت در حوزه صنایع دام و طیور در استان تسهیل صادرات تولیدات این صنعت به افغانستان بود در حالی که در گذشته در زمینه صادرات با محدودیت‌هایی رو به رو بودیم.

وی با اشاره به مشکل تأمین نهاده‌ها در صنعت دام و طیور یادآور شد: در ایام کرونا خیلی از کشتی‌های حامل نهادها در بنادر لنگر انداخته بودند ولی ترخیص نمی‌شدند که این امر نیز مشکلاتی برای ما به وجود آورد.

منبع:مهر

انتهای پیام

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها