چالش ثبت‌نام در مدارس خراسان جنوبی

مهاجرت از سایر مناطق استان به بیرجند مرکز خراسان جنوبی تا حد قابل توجهی فضای آموزشی را با محدودیت مواجه کرده و در این سال‌ها دغدغه ثبت‌نام دانش‌آموزان به نوبرانه قدیمی برای والدین تبدیل شده است.

به گزارش “پیام خاوران “ ثبت‌نام در مقاطع ابتدایی بیشترین مشکل را در مرکز استان از آن خود کرده و در سال‌های اخیر سیاست‌های مختلفی برای کاهش دغدغه‌های مربوط به این جامعه هدف از سوی شورای آموزش و پرورش اتخاذ شده است.

 

مدارس دونوبت از دیگر مشکلات در این زمینه است که اکنون طبق گفته مسوولان آموزش و پرورش بیش از ۳۵ مدرسه در بیرجند به صورت دونوبت اداره می‌شود.

 

ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس بالای شهر و با امکانات بهتر تقاضای بسیاری از خانواده‌ها حتی در برخی مناطق حاشیه‌ای شهر است که حوزه‌های ثبت‌نامی را هر سال با مشکل روبه‌رو می‌کند.

 

هرچه جلوتر برویم این چالش در مرکز استانی که به سابقه آموزشی و فرهنگی شهرت دارد، خودنمایی خواهد کرد مگر اینکه با ورود بیش از پیش خیران و نگاه ویژه در سطح ملی بخش قابل توجهی از کمبود فضای آموزشی خراسان جنوبی رفع شود.

 

۳۴۴ کلاس درس دونوبت در بیرجند

 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش جمعیت مرکز استان به دلایل مختلف اکنون در بیرجند ۳۴۴ کلاس درس به صورت دونوبت اداره می‌شود.

 

محمود چاوشان افزود: علاوه بر مدارس دونوبت در ۱۰ سایت مسکن مهر بیرجند نیاز به ۳۹۶ کلاس درس بوده که تاکنون ۸۷ کلاس ساخته شده و ۸۳ کلاس نیمه‌تمام است.

 

وی با بیان اینکه علاوه بر کلاس‌های ساخته شده ۲۳۸ کلاس فقط در مساکن مهر مورد نیاز است اظهار داشت: در هفت شهرک اقماری بیرجند هم نیازمند ۶۳ کلاس درس هستیم که همت خیران را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید   تولید ۵۰ تن در ساعت خوراک دام و طیور در ستاره کیان| امکان صادرات دان به کشورهای دیگر

 

مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر هفت مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در شهرستان بیرجند و سه مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز داریم و تمامی مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز تا اول مهر حذف خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه امسال ۲۰۰ کلاس درس در خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد بیان کرد: تعدادی زیادی از این کلاس‌ها مربوط به بیرجند است.

 

منطقه‌بندی براساس عدالت آموزشی نیست

 

ناصری از والدین دانش‌آموزان در بیرجند گفت: دستورالعمل منطقه‌بندی براساس عدالت آموزشی نیست و معیار آموزش و پرورش بر منطقه‌بندی اگر قولنامه منازل است، امروز می‌توان با ۲۰ هزار تومان آن را فراهم کرد.

 

وی ادامه داد: در مدرسه‌ای که متقاضی ثبت‌نام فرزندم هستم بیش از ۴۰ درصد ثبت‌نام شده‌ها در محدوده نیستند و افرادی که در همان محدوده زندگی می‌کنند باید دغدغه ثبت‌نام داشته باشند.

 

وی گفت: علاوه بر تکمیل ظرفیت مدرسه بعد از حدود ۲ ساعت از ثبت‌نام باید به مدارس دیگری در سطح شهر برویم که باز هم قولنامه طلب می‌کنند و در صورت موفقیت باید در طول سال دغدغه رفت و آمد فرزندمان را با توجه به مشکلات سرویس‌های مدارس در سال‌های گذشته و بخصوص وضعیت فعلی ناشی از کرونا داشته باشیم.

 

خزایی از دیگر والدین دانش‌آموزان با بیان اینکه مدارس بیرجند کفاف جمعیت مرکز استان را نمی‌دهد گفت: از روز ثبت‌نام با اینکه در منطقه سکونت داشتیم بیش از پنج بار به مدرسه برای ثبت‌نام مراجعه کردم که به دلیل تکمیل ظرفیت فرزندم را نمی‌توانستم ثبت‌نام کنم.

 

وی بیان کرد: با پیگیری فراوانی که صورت گرفت امروز توانستیم از لیست رزرو ثبت‌نام کنیم اما استرس به وجود آمده در این چند روز برایمان سخت بود.

بیشتر بخوانید   نخستین یادواره شهدای روستای گوگچین برگزارشد

 

وی از مسوولان و خیران درخواست کرد با توجه به کمبود فضای آموزشی مرکز استان نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند.

 

مشکلی برای ثبت‌نام دانش‌آموزان محدوده مدارس وجود ندارد

 

مدیر دبستان هیات امنایی دکتر شکوهی بیرجند هم گفت: ثبت‌نام سال جاری براساس ضوابط مندرج در بخشنامه ثبت‌نام صورت می‌گیرد و دانش‌آموزان محدوده مدارس مشکلی برای ثبت‌نام ندارند.

 

حسن احترامی اظهار داشت: کمبود فضای آموزشی یکی از مهمترین مشکلات در روند تحصیلی دانش‌آموزان است که ورود خیران به ویژه دولت برای تامین فضای آموزشی می‌تواند اینگونه دغدغه‌ها را در استان کاهش دهد.

 

وی ادامه داد: برای ثبت‌نام دانش‌آموزان از همان روزهای ابتدایی کارت نوبت تعبیه شده و تاکنون سه کلاس در مقطع اول ابتدایی در این مدرسه تکمیل ظرفیت و متقاضیان در لیست رزرو نام‌نویسی می‌کنند که با تامین ظرفیت امروز تعداد زیادی از لیست‌های رزرو ثبت‌نام شدند.

 

مدیر دبستان با بیان اینکه خانواده‌ها دغدغه‌ای در زمینه ثبت‌نام فرزندانشان نداشته باشند تصریح کرد: این روند هر سال به دلیل کمبود فضای آموزشی وجود دارد اما با تلاش‌های صورت گرفته مِهر بدون دغدغه‌ای را در استان شاهد بودیم.

 

وی گفت: والدین دانش‌آموزان به دلیل شاغل بودن به دنبال ثبت‌نام در مدارس یک نوبت هستند که امسال براساس بخشنامه‌های ابلاغ شده در ثبت‌نام محدوده جغرافیایی بسیاری از مشکلات در این حوزه مرتفع شده و نسبت به سال گذشته شاهد کاهش نارضایتی‌های احتمالی از سوی والدین هستیم.

 

ثبت‌نام دانش‌آموزان خراسان جنوبی براساس منطقه جغرافیایی

 

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان براساس منطقه جغرافیایی در استان صورت می‌گیرد و والدین نسبت به ساماندهی فرزندانشان همکاری کنند.

بیشتر بخوانید   قدردانی از مردم برای رعایت مقررات فاصله گذاری در روز طبیعت

 

محمد زمانی افزود: این دستورالعمل شامل مدارس تیزهوشان، شاهد، مدارس غیردولتی، هنرستان‌ها و مدارس شبانه‌روزی نمی‌شود.

 

وی گفت: خشکسالی‌های مکرر باعث سیل مهاجرت به حواشی شهرها بخصوص شهر بیرجند شد که متاسفانه مرکز استان را با کمبود فضای آموزشی مواجه کرد.

 

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار داشت: درخصوص ثبت‌نام بیشترین مشکل مربوط به مرکز استان است که امیدواریم با همکاری والدین و راهنمایی مدیران مدارس بتوانیم سال تحصیلی با کمترین دغدغه را برای خانواده‌ها آغاز کنیم.

 

وی تصریح کرد: از آنجا که بیشتر والدین دانش‌آموزان کارمند و شاغل هستند تمایل به ثبت‌نام آنان در شیفت صبح دارند اما با کمبود فضای آموزشی راهی جز دونوبت اداره شدن تعدادی از مدارس نیست.

 

زمانی با بیان اینکه از تمامی ظرفیت مدارس برای ساماندهی دانش‌آموزان در شیفت صبح استفاده خواهد شد بیان کرد: در صورتی که ظرفیت‌ها محدود بود والدین نسبت به ثبت‌نام فرزندان خود طبق راهنمایی‌های صورت گرفته اقدام کنند.

 

ثبت‌نام دانش‌آموزان از اول خرداد ۹۹ در خراسان جنوبی آغاز شد و تا دوم مرداد ادامه خواهد داشت.

 

خراسان جنوبی دارای ۱۷۶ هزار دانش‌آموز در ۱۱ شهرستان و ۱۲ منطقه آموزشی است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها