افزایش ۱۵ درصدی دعاوی خانوادگی در خراسان جنوبی/ زنگ خطر طلاق به صدا درآمد

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه افزایش ۱۵ درصدی پرونده‌های دعاوی خانوادگی و طلاق در محاکم قضایی خراسان جنوبی نگران کننده و زنگ خطر برای مسئولان است، گفت: اعتیاد، خیانت و مسائل اقتصادی مهمترین نقش در بروز جدایی در خانواده را دارد.

به گزارش “پیام خاوران” ، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار کرد: باید شخصیت شهید مظلوم آیت الله بهشتی که زحمات فراوانی برای پیروزی و استقرار انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی کشید را بیشتر به جامعه و نسل جوان معرفی کنیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه زیرساخت پیشرفت انقلاب اسلامی در قانون اساسی است، افزود: پایه گذاری قوه قضاییه که هم تراز با انقلاب اسلامی باشد یکی دیگر از نقش های ارزشمند شهید آیت الله بهشتی است و امیدواریم قوه قضاییه نقش خود را بیش از پیش در اجرای عدالت و مبارزه با فساد عملیاتی کند.

وی با اشاره به اجرای برنامه هفته قوه قضاییه در خراسان جنوبی با رعایت پروتکل های بهداشتی، افزود: از این فرصت برای ارائه عملکرد دادگستری خراسان جنوبی از طریق صدا و سیما و رسانه های جمعی و فضای مجازی استفاده خواهد شد.

حجت الاسلام حمیدی گفت : دیدار شورای قضایی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، تجدید بیعت با آرمان های شهدا، دیدار مردمی، بررسی مشکلات زندانیان از طریق نشست های ویدئو کنفرانسی، ارائه مشاور حقوقی به مردم، برپایی میز خدمت در میعادگاه های نماز جمعه، تجلیل از خانواده شهدا و همکاران ایثارگر و تجلیل از قضات نمونه از جمله برنامه های پیش بینی شده به مناسبت هفته قوه قضاییه در استان خراسان جنوبی است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به عملکرد دادگستری استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: دادگستری استان با ۱۳ واحد قضایی و در دو واحد به صورت دادگاه بخش ارائه خدمت می کند و به زودی دادگاه بخش دُرح شهرستان سربیشه نیز راه اندازی خواهد شد.

رسیدگی ۸۴ هزار پرونده در محاکم قضائی خراسان جنوبی

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه مجموع پرونده ها ورودی به دادگستری استان ۸۵ هزار و ۳۲ فقره بوده که نسبت به سال قبل از آن یک درصد کاهش داشته است، ادامه داد: از این تعداد ۸۳ هزار و ۹۵۰پرونده در دادگستری خراسان جنوبی رسیدگی و مختومه شده است.

بیشتر بخوانید   پیشرفت ۷۰ درصدی جاده ترانزیتی ماهیرود

وی با اشاره به اینکه مجموع پرونده های وارده به دادگاه استان طی سال گذشته ۴۴ هزار و ۶۶۹ پرونده، دادسراها ۳۴ هزار و ۶۹ پرونده، دادگاه هیا تجدیدنظر ۶ هزار و ۲۹۴ پرونده بوده است، گفت: از مجموع آرایی که در دادگاه های بدوی صادر شده ۱۴ درصد آن تجدیدنظرخواهی شده است و مابقی پرونده های دادگاه های بدوی قابل تجدیدنظرخواهی نبوده و یا مردم از آرای این دادگاه تمکین کرده اند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی به تشکیل بیش از  ۲۷هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان طی این مدت اشاره کرد و افزود: از پرونده های وارده به شوراهای حل اختلاف استان تاکنون ۲۶ هزار و ۹۰۴ پرونده مختومه شده است.

حجت الاسلام حمیدی، درصد مصالحه در شوراهای حل اختلاف استان طی سال گذشته را ۳۸ درصد اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال قبل از آن ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

مواد مخدر بیشترین آمار پرونده های استان

وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی از حیث ورود پرونده به دادگاه های استان مربوط به مواد مخدر است، افزود: سال گذشته ۹ هزار و ۶۱۳ پرونده مواد مخدر در استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رتبه دوم فروانی پرونده ها با ۶ هزار و ۹۸ پرونده مربوط به سرقت های خرد است، گفت: رتبه سوم فراوانی در ورودی پرونده ها نیز با ۶ هزار و ۱۲پرونده مربوط به ایراد صدمه بدنی غیر عمدی در اثر تصادفات است.

وی ادامه داد: همچنین توهین با تشکیل پنج هزار و ۹۱۰ پرونده در رتبه چهارم و ضرب و جرح عمدی با چهار هزار و ۶۱۱ پرونده در رتبه پنجم قرار دارد.

به گفته وی ۵۷ درصد از عناوین اتهامی در خراسان جنوبی مربوط به این پنج جرم با بیشترین فراونی در استان خراسان جنوبی است.

بیشتر بخوانید   ۶۶ زندانی غیرعمد در خراسان جنوبی آزاد شدند

مطالبه وجه بیشترین آمار پرونده های حقوقی

حجت الاسلام حمیدی با بیان اینکه مطالبه وجه با ۱۶ هزار و ۸۱۱ پرونده در صدر فراوانی پرونده های حقوقی استان است، عنوان کرد: دعاوی خانواده با ۹ هزار و ۶۹ پرونده در رتبه دوم، گواهی حصر وراثت با سه هزار و ۳۴۹ پرونده در رتبه سوم،  اعسار با سه هزار و ۳۰۰ پرونده در رتبه چهارم فراوانی و التزام به تنظیم سند رسمی با ۲ هزار و ۳۱ پرونده در رتبه پنجم پرونده های حقوقی است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یک هزار و  ۸۰۴ پرونده خواسته طلاق توافقی در سال گذشته در استان مورد بررسی قرار گرفته است، بیان کرد: همچنین تعداد یک هزار و ۲۴ پرونده طلاق توافقی و ۶ هزار و ۲۳ پرونده طلاق به درخواست زوجه بوده است.

پرونده های دعاوی خانوادگی در خراسان جنوبی افزایش یافت

وی با تاکید بر اینکه افزایش ۱۵ درصدی پرونده های دعاوی خانوادگی در خراسان جنوبی موجب نگرانی و زنگ خطری است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد، افزود: پیش بینی می شود در سال جاری نیز با رشد پرونده های دعاوی خانوادگی در استان مواجه باشیم.

حجت الاسلام حمیدی به علت های عمده دعاوی خانوادگی و پرونده های طلاق در استان اشاره و تصریح کرد: اعتیاد با ۳۳۰ پرونده، مسائل ناموسی و خیانت با ۱۸۷ پرونده، عدم مسئولیت پذیری در تامین نفقه (مسائل اقتصادی) با ۱۸۸ پرونده، عدم مهارت زندگی با ۱۴۷ پرونده، دخالت اطرافیان با ۱۱۱ پرونده و طلاق عاطفی با ۹۴ پرونده از مهمترین دلایل دعاوی خانوادگی و طلاق در استان است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۸۴ پرونده مجازات جایگزین حبس را در سطح دادسراهای استان داشته ایم، اظهار کرد: این مهم آثار بازدارندگی برای محکومین داشته است.

برگزاری ۱۵۱۵ دادگاه آنلاین در خراسان جنوبی

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون بیش ۳۳ درصد جمعیت استان در سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی (سامانه ثنا) ثبت نام کردند، افزود: در حال حاضر ۹۴ درصد اوراق قضایی استان از طریق ابلاغ الکترونیکی انجام می شود که ۸۰ درصد این ابلاغ های الکترونیک نیز توسط مخاطبان مشاهده شده است.

بیشتر بخوانید   ناگفته‌های حقوق کودکانی که در لابه‌لای خیابان‌های شهر گمشده است

حجت الاسلام حمیدی بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا برای رعایت مسائل بهداشتی و تکریم مردم از ۱۳ اردیبهشت ماه امسال تاکنون یک هزار و ۵۱۵ دادگاه آنلاین برای رسیدگی پرونده های قضایی در استان برگزار شده است.

وی گفت: چهار هزار پرونده در دادگستری خراسان جنوبی به صورت الکترونیکی تشکیل و رسیدگی شده است.

 ۶۰ درصد پرونده‌های معوق و مسن قضایی در خراسان جنوبی تعیین تکلیف شد

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به رسیدگی به پرونده های مسن و معوق در این استان، ادامه داد: دادگستری خراسان جنوبی موفق شده ۶۰ درصد پرونده‌های مسن و معوقه خود را تعیین تکلیف و مختومه کند.

وی با بیان اینکه در خراسان جنوبی هیچ پرونده سازمان یافته و باندی فساد اقتصادی نداشته ایم، عنوان کرد: خوشبختانه سرنخی از پرونده فساد و تخلفات طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در استان خراسان جنوبی وجود ندارد.

حمایت قضایی از تولید اولویت نخست دستگاه قضایی استان در سال جاری

وی با تاکید بر اینکه حمایت قضایی از تولید در سال جاری از اولویت های دستگاه قضایی استان است، گفت: به هیچ وجه اجازه تعطیلی واحدهای تولیدی را نخواهیم داد و سال گذشته از تعطیلی ۲۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی جلوگیری شد.

حجت الاسلام حمیدی در پایان با بیان اینکه امسال دفاع از حقوق عامه و رفع اطاله دادرسی در دستور کار است، افزود: استفاده از ابلاغ الکترونیک، گسترش فرهنگ صلح و سازش با استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف، کاهش جمعیت کیفری زندان ها، رعایت حقوق شهروندی و تلاش در جهت پیشگیری از وقوع جرم از دیگر اولویت های دستگاه قضایی خراسان جنوبی در سال جاری است.

منبع:شبستان

انتهای پیام/

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها