توافق جامع ایران و افغانستان تا ۳ ماه آینده نهایی می‌شود

روز گذشته نمایندگان استان‌های شرق کشور در مجلس شورای اسلامی با وزیر خارجه دیدار کردند که در این نشست برخی موضوعات از جمله بازگشایی بازارچه‌های مرزی و همچنین نهایی‌شدن توافق جامع کشورمان با افغانستان تا ۳ ماه آینده مطرح شد.

به گزارش “پیام خاوران “ سلمان اسحاقی ، اظهار داشت: روز گذشته دیداری به همراه نمایندگان استان‌های مرزی شرق کشور با وزیر امور خارجه داشتیم که در این راستا نمایندگان استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و استان سیستان و بلوچستان مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه خود با وزیر امور خارجه در میان گذاشتند و خواستار رسیدگی به این مشکلات شدند.

وی گفت: یکی از مطالبی که در این دیدارها مطرح شد این بود که چهار بازارچه مرزی در استان خراسان جنوبی وجود دارد اما در حال حاضر تنها بازارچه ماهیرود فعال است و مابقی بازارچه‌ها تعطیل است.

نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در این دیدار مطرح شد که یکی از دلایلی که این بازارچه‌ها احیا نمی‌شود عدم استمرار مذاکرات وزارت اموار خارجه با کشور افغانستان است و در یک برهه از زمان موضوع بازارچه مطرح می‌شود اما در برهه‌ای دیگر پیگیری‌ها کمتر رخ می‌دهد.

اسحاقی گفت: در این دیدار خطاب به وزیر امور خارجه بیان کردم که شما طی سال‌های اخیر در ماجرای برجام بارها با هدف مذاکره به ژنو و لوزان رفتید، حال شما و معاونان وزارت خارجه به احترام مردم برای پیگیری مشکل بازارچه‌های استان به افغانستان بروید تا به نتیجه برسد.

وی در ادامه روایت از دیدار با وزیر خارجه تصریح کرد: از وزیر پرسیدم که چرا از وزارتخانه‌های دیگر از جمله وزارت اقتصاد، بازرگانی، شورای عالی امنیت ملی کمک نمی‌گیرد؟ مسئله بازارچه‌های مرزی در راستای مطالبات مردمی بایستی رفع شود.

نماینده مردم شهرستانهای قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزیر امور خارجه پیرو درخواست‌های ما قول مساعد داد که در ۳ ماه آینده توافق جامع بین دو کشور ایران و افغانستان نهایی شود که در این راستا خط راه آهن خواف –هرات را هم داشته باشیم.

بیشتر بخوانید   زائران تمتع خراسان جنوبی خردادماه 1403 به سرزمین وحی اعزام می‌شوند

اسحاقی با بیان اینکه “تعیین تکلیف بازارچه‌های استان از درخواست‌های جدی ما از وزیر امور خارجه است که امیدواریم در تفاهم‌نامه کشورمان با کشور افغانستان بیاید” افزود: بازارچه یزدان یکی از بازارچه‌های استان است که همچنان تعطیل است و امید است با تعاملات و تفاهم‌نامه‌هایی که در ۳ ماه آینده منعقد می‌شود شاهد بازگشایی بازارچه‌های استان به ویژه بازارچه مرزی یزدان باشیم.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها