معیار عزاداری و عزاداری معیار|سید جلال فیاضی 

  • کدخبر: 16642
  • یکشنبه ۱۲ مرداد ۹۹ - ۱۶:۲۲

امسال به خاطر گسترش ویروس کرونا، چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم به یکی از مباحث جدی محافل مذهبی و سیاسی تبدیل شده است.

به گزارش “پیام خاوران” عشق به سید الشهدا(ع) در ملت ایران پیشینه‌ای به قدمت تاریخ عاشورا دارد و این عشق همه ساله در عزاداری‌های عاشقانه مردم در ایام محرم و صفر تجلی می‌یابد.

اما امسال به خاطر گسترش ویروس کرونا به ویژه موج دوم آن که در هفته‌های اخیر بسیار غم‌انگیز است و هموطنان عزیز بیشتری را مبتلا می‌کند یا به کام مرگ می‌کشاند، چگونگی برگزاری مراسم عزاداری محرم به یکی از مباحث جدی محافل مذهبی و سیاسی تبدیل شده و از آنجا که فضای آلوده سیاسی کشور ظرفیت زیادی برای دوقطبی سازی دارد، بستر مناسبی برای شکل‌گیری دو قطبی «عزاداری _ سلامت» را فراهم نمود که خوشبختانه بیانات رهبر فرزانه انقلاب در روز عید سعید قربان به این مباحث نقطه پایان گذاشت و تکلیف همگان را برای معیار عزاداری‌های امسال مشخص کرد. ایشان فرمودند: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند.

بنده خودم شخصاً هر چه را که آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد». اکنون انتظار می‌رود دامنه مباحث در این زمینه جمع شده و همگان؛ هیئت‌های مذهبی، مساجد، تکایا، خطبا، مداحان و حتی فعالان سیاسی و دستگاه‌های ذی ربط با پروتکل‌ها و دستورات بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا دقیقاً آشنا شوند و برای به کارگیری آن‌ها پیش از آغازمحرم برنامه‌ریزی کنند.

در این زمینه بیان چند نکته ضروری است:

۱- بی‌تردید پیشگام و پیشران روند اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم مذهبی و عزاداری‌ها متولیان بارگاه‌های مقدس به ویژه آستان قدس رضوی هستند.

در موج اول کرونا نیز آستان قدس برای تصمیم شجاعانه و البته دشوار و تلخ بستن درهای حرم پیشتاز بود و اکنون نیز در آستانه محرم این پیشگامی در برگزاری مراسم دعای عرفه با رعایت دستورات بهداشتی نشان داده شد. زائران حرم نیز با همکاری شایسته نشان خواهند داد که برای سلامتی خود و دیگرزائران اهمیت قائل هستند. امام حسین (ع) فرمودند: «در طول عمر همواره در حفظ سلامت تن خویش بکوشید». (۱)

بیشتر بخوانید   علیرضا آیینه دار | جنگ روایتها

۲-اگرچه به اعتقاد ما حرم مطهر ائمه اطهار (ع)   و مجلس روضه امام حسین (ع) دارالشفاست، اما این به معنای نادیده گرفتن دستورات بهداشتی و درمانی نیست. این باور همراه با تلاش برای پیشگیری و درمان بیماری ها و با عشق و اخلاص می‌تواند منجر به جلوگیری ازبیماری یا شفا شود. امام صادق (ع) فرمودند: «یکی از پیامبران بیمار شد و گفت: خود را درمان نمی‌کنم  تا هرکس که بیمارم کرده است، شفایم دهد. خداوند تعالی به او وحی کرد: که تا خود را درمان نکنی شفایت ندهم». (۲)

۳-رهبر انقلاب در بیان علت تغییر برنامه روز عید قربان از دیدار تصویری با مدافعان سلامت به سخنرانی مردمی مستقیم بدون حضور مخاطب تصریح فرمودند که با توجه به منع اجتماع بیش از ۱۰ نفر در فضای بسته از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا این برنامه تغییر کرد. بنابراین ایشان به طور غیرمستقیم معیاری را در خصوص مجالس عزاداری براساس دستورالعمل‌های بهداشتی بیان فرمودند و آن اینکه اولاً باید از اجتماعات بزرگ پرهیز کرد، ثانیاً در برگزاری مراسم عزاداری در فضای بسته نظیر مساجد و تکایا جمعیت حاضران- که حتماً با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی حضور می‌یابند-باید متناسب با فضای مراسم و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باشد. روشن است که زمان چنین مجالسی براساس پروتکل‌ها بهداشتی نباید آن قدر طولانی شود که اصول پیشگیری خدشه دارشود. بدیهی است این حساسیت‌ها باید در راه‌اندازی دسته‌های عزاداری نیز مد نظر باشد.

۴- در ایام محرم امسال وظیفه رسانه ملی و فعالان فضای مجازی برای تولید و پخش برنامه‌های جذاب متناسب با این ایام بسیار خطیر و سنگین است. شاید تحقق شعار «هر خانه، یک حسینیه» که از سوی دکتر حریرچی مطرح شد، با این تلاش‌ها میسر شود تا عزاداری خالصانه مردم برای مظلومیت و مصائب سید الشهدا(ع) و شهدای کربلا در جمع‌های خانوادگی، ایران را به یک «حسینیه بزرگ» تبدیل کند.

بیشتر بخوانید   سوگنامه‌ای برای جوهره خبر| به یاد مرد ارتباطات ایران

۱-تحف العقول، صفحه ۲۳۹

۲-بحارالانوار، جلد ۵۹، صفحه ۶

منبع : روزنامه قدس . ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها