کاهش ۳۰ درصدی برداشت عناب در سال جاری

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید عناب در سال جاری، گفت: پیش بینی می شود امسال پنج هزار و ۵۰۰ تن عناب از مزارع سطح زیر کشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شود.

به گزارش “پیام خاوران “ عبدالرضا رضایی با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار و ۸۶۳ هکتار از مزارع استان زیر کشت محصول عناب است، گفت: خراسان جنوبی رتبه نخست تولید عناب را در کشور دارد.

وی  افزود: پیش بینی می شود امسال پنج هزار و ۵۰۰ تن عناب از مزارع سطح زیر کشت این محصول در استان برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید عناب در سال جاری، تصریح کرد: متأسفانه امسال به دلیل وزش بادهای شدید و ریزش گل‌ها، گرمای هوا و زودرس شدن میوه عناب، تولید این محصول کاهش داشته است.

رضایی با بیان اینکه بسته به شرایط اقلیمی مناطق مختلف استان از اواسط مرداد ماه برداشت محصول عناب با هدف تازه خوری شروع می ‏شود، ادامه داد: میوه خشک عناب نیز در شهریور ماه قابل برداشت است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ هزار و ۵۰۰ خانوار بهره بردار در بخش تولید عناب در سطح استان فعالیت دارند، افزود: تولید عناب از نظر اقلیمی متناسب با خراسان جنوبی است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت این محصول مختص شهرستان های سربیشه، خوسف و بیرجند است.

به گفته وی، بخشی از عناب تولیدی استان مصرف داخلی دارد و قسمت عمده آن به سایر استان‌ها از جمله خراسان رضوی، کرمان و تهران ارسال می ‏شود.

رضایی بر شناسایی ژنوتیپ های برتر عناب بومی استان برای برندسازی این محصول تاکید کرد و ادامه داد: خوشبختانه در این خصوص ۲ ژنوتیپ بومی استان به نام های سیوجان و ماژان معرفی شده است.

بیشتر بخوانید   ۱۶۹ نفر در جاده های خراسان‌جنوبی بر اثر تصادف فوت کردند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه به منظور بهره مند شدن از ارزش معنوی این محصول می ‏بایست ارقام عناب استان ثبت جهانی شود، گفت:  توسعه و کاشت ارقام اصلاح شده از اهداف بعدی برای برندسازی محصول عناب در سطح بین المللی است.

رضایی تاکید کرد: در بخش فرآوری و توسعه صنایع تبدیلی نیز زمینه فعالیت زیادی وجود دارد بنابراین با فعال کردن زنجیره های مذکور می‏ توان ضمن ارتقای جایگاه محصول عناب نسبت به برند سازی و توسعه صادرات آن اقدام کرد.

منبع:شبستان

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها