کارگروه ملی حمایت از زعفران تشکیل شد/ تلاش همه جانبه برای بازگشت ارزش‌افزوده زعفران به چرخه اقتصادی

رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: کارگروه ملی زعفران متشکل وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت، اتاق های بازرگانی و تعاون، سازمان توسعه تجارت، شورای ملی زعفران، تمام سازمانهای متولی بخش زعفران تشکیل شد.

به گزارش” پیام خاوران “ میزان تجارت جهانی زعفران میلیاردها دلار در سال برآورد می‏ شود اما سهم ایران از این میزان درآمد به‏ رغم مقام اول تولید زعفران در جهان بسیار اندک است چرا که عمده زعفران ایران به ‏صورت فله صادر می ‏شود و کشورهای خریدار، زعفران ایران را بسته ‏بندی و در بازار عرضه می‏ کنند.

بزرگ‏ترین خریداران زعفران ایران، امارات متحده عربی، اسپانیا هستند که بخش عمده خریداری‏ شده از سوی اسپانیا و امارات به نام خود این کشورها در بازارهای جهانی عرضه می‏ شود.

علاوه بر این، ایتالیا، آمریکا، هند، فرانسه، سوئد، آرژانتین، عربستان سعودی، هنگ‏ کنگ، بریتانیا و سوئیس عمده ‏ترین خریداران زعفران ایران در سال‏های گذشته بودند.

در حال حاضر بیش از۹۰ درصد زعفران صادراتی کشور به ‏صورت خام صادر می‏ شود و هنوز هم طرح‏های مسئولان برای جهانی‏ شدن طلای سرخ در وزارتخانه ‏ها خاک می‏ خورد.

اگر چه ایران حدود ۹۳ درصد تولید زعفران را در دست دارد اما تاکنون نتوانسته در بخش بازاریابی موفق عمل کند و متأسفانه به‌رغم تمامی تلاش‏های افغانستان میانبر قاچاقچیان زعفران سرخ ایران است

در حال حاضر ایران با تولید سالانه ۴۰۰ تن از زعفران جهان توانسته این محصول را به ۶۴ کشورصادر کند و باکیفیت‌ترین زعفران تولیدی ایران در استان‌های خراسان جنوبی و رضوی در نزدیکی مرز افغانستان تولید می‌شود.

طی آمارهای گمرک سه ماه اول سال جاری ۳۷ هزار و ۶۴۵ کیلوگرم زعفران به بیش از ۵۲ کشور صادرشده است.ارزش این حجم صادرات زعفران بالغ‌بر ۳۸ میلیون و ۵۷۹ هزار و ۸۱۶ دلار واصلی‌ترین مقاصد این صادرات به ترتیب هنگ‌کنگ با ۱۲ تن و ۷۳۴ کیلوگرم به ارزش ۱۴ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۳۵۵ دلار، اسپانیا با ۹ تن و ۱۹۸ کیلوگرم و امارات متحده عربی با ۳ تن و ۴۸۵ کیلوگرم بود.

بیشتر بخوانید   اشتغال ۵ هزار سرایانی در حوزه زعفران

از ۱۲۲ هزار هکتارسطح زیرکشت زعفران در دنیا ۱۱۵ هزار هکتار آن در ایران بوده که بالای ۹۳ درصد زعفران جهان را تولید می‌کند یادآور می‌شود سال ۹۸ حدود ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید و به ‌طورمعمول نزدیک به ۲۷۳تن آن صادر شد.

 

 تشکیل کارگروه ملی حمایت از زعفران

رئیس شورای ملی زعفران ایران گفت: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی مقررگردید کارگروه ملی زعفران متشکل وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صمت، اتاق های بازرگانی و تعاون ،سازمان توسعه تجارت شورای ملی زعفران، تمام سازمانهای متولی و تشکل‌های ذی‌ربط و دست‌اندرکاران بخش زعفران تشکیل شود.

محسن احتشام در گفت و گو با خبرنگار ” پیام خاوران “  با اشاره تشکیل کارگروه ملی زعفران در سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در این کارگروه اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران و شورای ملی زعفران حضور خواهند داشت تا در رابطه با وضع موجود زعفران که رضایت‌بخش نیست با بخش دولتی تبادل‌نظر کرده و مشکلات موجود را برطرف کنند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام فروشی محصولاتی مانند زعفران تصریح کرد: این کارگروه در راستای کاهش و جلوگیری از میزان صادرات بدون ارزش‌افزوده قدم برمی دارد تا به صنعت زعفران برای بهره‌مندی از ارزش‌افزوده طلای سرخ کمک کند و ارزش‌افزوده آن به میزان بیشتری به چرخه اقتصادی بازگردد.

رئیس شورای ملی زعفران ایران بااشاره با تأثیر این کارگروه بر صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده گفت: این کارگروه راهکارهای حمایت از صنعت زعفران و بازگشت ارزش ‌افزوده آن به چرخه اقتصادی و همچنین اجرای هرچه بهتر و عملیاتی‌تر اقتصاد مقاومتی را بررسی خواهد کرد تا نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدید‌های این محصول مدنظر قرار گیرد و بتوانیم با یک برنامه‌ریزی جامع و کامل، شاهد خروج هرچه بیشتر زعفران بسته‌بندی‌شده و دارای برند مشخص باشیم.

بیشتر بخوانید   صادرات ۱۳ هزار تن انار از باغستان‌های فردوس

احتشام افزود: این بسته‌بندی‌ها باید با برند ایرانی باشد و به سمتی پیش برویم که ارزش‌افزوده زعفران به چرخه اقتصادی بازگردد و در یک دوره زمانی چندساله بتوانیم میزان صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده را افزایش دهیم.

 

صادرات۸۰ درصد زعفران ایران وحمایت از این محصول استراتژیک

وی با اشاره به درصد پایین صادرات بسته‌بندی‌شده زعفران خاطرنشان کرد: میزان صادرات زعفران بسته‌بندی‌شده به نسبت میزان خام فروشی حدود ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد خام صادر می‌شود که نیاز به حمایت از این محصول استراتژیک در کشور وجود دارد.

رئیس شورای ملی زعفران ایران افزود: قیمت امروز زعفران حق کشاورزان ما نیست و میزان آن بسیار کم است، با افزایش نرخ ارز سرمایه این کشاورزان به تاراج می‌رود و فاصله قیمتی بسیاری بین قیمت خرید از کشاورز تا بازار صادراتی وجود دارد و میزان قیمت خرید از کشاورز یک بیست و پنجم بازار جهانی است.

وی با بیان اینکه این کارگروه از ادامه روند فعلی در بازار زعفران جلوگیری خواهد کرد و به سمت منصفانه شدن قیمت زعفران برای کشاورزان پیش خواهیم رفت افزود: جایگاه زعفران ما توسط کشورهایی مانند اسپانیا گرفته‌شده و باید وارد بازارهای جهانی شده و زعفران را به نام ایران معرفی کنیم، پیش‌از این از صنعت زعفران حمایت نشده و ناشناخته مانده‌ایم.

احتشام بااشاره با تأثیر شیوع ویروس کرونابر بازار زعفران اظهارکرد: در ۴ ماه امسال نخست امسال به خاطر شیوع ویروس کرونا و محدودیت پرواز و حمل‌ونقل، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افت صادرات زعفران حدود ۱۰ درصد بوده است.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها