بهره‌مندی ۹۱۴ روستای خراسان جنوبی از طرح هادی

۹۱۴ روستای استان خراسان جنوبی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون دارای طرح هادی شده‌اند که به تناسب اعتبارات تخصیص یافته و شروع اجرای طرح از مزایای اجرای آنها بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش“پیام خاوران “ طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستائیان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و با حمایت دولت اجرا می‌شود.

طرح هادی روستایی طرحی است که با ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تجاری، تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی و طرح‌های جامع ناحیه‌ای تعیین می‌کند.

بررسی عملکرد دستگاه‌های مختلف در هفت سال گذشته نشان می‌دهد که آبادانی روستاهای خراسان جنوبی به ویژه در مناطق مرزی و محروم با در نظر گرفتن جمعیت فعال و مولد این مناطق در کانون توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفت و توسعه روستایی با جدیت دنبال شد.

ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی روستایی در کمتر از یک سال با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور و مشارکت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و کمیته امداد امام خمینی (ره) را می‌توان از جمله تجربه‌های موفق استان خراسان جنوبی برشمرد که فرصت‌های بسیار خوبی را برای ایجاد تحول و رونق در روستاها ایجاد کرده و یکی از این فرصت‌ها تهیه و اجرای طرح هادی است.

علت اصلی تقویت این رویکرد در استان مرزی خراسان جنوبی، تخلیه شدن بخش عمده‌ای از روستاها به علت خشکسالی‌های چندین ساله بود لذا هدف دولتمردان و مسوولان استانی این است که با ایجاد شغل پایدار و تامین شرایط زندگی، مانع ادامه این روند شوند و شکل‌گیری مهاجرت معکوس در خراسان جنوبی گواه موفقیت در این مسیر است.

یکی از برنامه‌های ثابت سفرهای مسوولان ارشد دولت تدبیر و امید به خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بهره‌برداری از طرح‌های هادی روستایی بوده که در همین سال‌ها اجرا و افتتاح شد.

برای نمونه وقتی «محمدباقر نوبخت» معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در اسفند ۹۷ کلنگ ساخت مسکن محرومان استان را در روستای «هُج و نُج» از توابع شهرستان بیرجند به زمین زد، اجرای طرح هادی این روستا نیز در دستور کار قرار گرفت.

وقتی نوبخت دی ماه ۹۸ بار دیگر برای افتتاح ۲ هزار واحد مسکن محرومان که طی کمتر از یک سال ساخته شده بودند، به همان روستا آمد، هج و نج چهره دیگری پیدا کرده بود چون به برکت طرح مسکن محرومان طرح هادی روستا نیز اجرا شد.

بیشتر بخوانید   رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خراسان جنوبی معرفی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در حاشیه بهره‌برداری از این طرح گفت: هج و نج روستای محرومی بود که بنا به گفته مردم رو به نابودی می‌رفت اما اکنون به صورت کامل احیا و زنده شده است.

علی اصغر آسمانی مقدم اجرای سنگ فرش، آسفالت، شبکه آبرسانی، گازرسانی، برق‌رسانی، احداث پارک محله و فراهم ساختن زمینه اشتغال را از جمله اقدامات انجام شده برای احیای این روستا عنوان کرد و افزود: ۱۲۹ نفر جمعیت برخوردار روستای هج و نج از طرح هادی است.

ریس سازمان برنامه و بودجه خرداد امسال هم که برای افتتاح پنج هزار واحد مسکن محرومان دیگر از مجموع ۱۰ هزار واحد به خراسان آمد در شهرستان بشرویه طرح هادی روستای بندان را افتتاح کرد.

این طرح دویست و چهل و هفتمین طرح هادی روستایی بود که با اعتبار بیش از ۲۹۱ میلیون تومان در خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید و جمعیت برخوردار از این طرح ۲۲ خانوار (۵۰ نفر) است.

همزمان با برگزاری همایش روز ملی روستا و عشایر که اولین بار خارج از تهران و در خراسان جنوبی برگزار شد، معاون اول رییس جمهوری ۱۵ مهر سال گذشته به همراه جمعی از وزرا و مسوولان کشوری به این استان آمد و در این سفر نیز ۱۰ طرح هادی روستایی به طور همزمان در استان افتتاح شد.

تهیه ۹۱۴ طرح هادی روستایی در هفت سال گذشته

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون ۹۱۴ طرح هادی روستایی با اعتباری معادل ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در این استان تهیه شده است.

قاسم تنها  افزود: از این تعداد روستای دارای طرح هادی، تاکنون در ۵۶۱ روستا اجرای طرح هادی شروع و اعتباری بالغ بر ۱۴۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون تومان برای آن صرف شده است.

وی بیان کرد: از محل این اعتبارات یک میلیون و ۷۵۹ هزار و ۶۷۰ متر مربع زیرسازی و پنج میلیون و ۸۳۷ هزار و ۴۳۰ متر مربع آسفالت و سنگ فرش اجرا شده است.

وی اظهار داشت: ۸۶ کیلومتر جابه‌جایی شبکه برق، ۷۷۸ هزار و ۵۵۴ متر مکعب عملیات خاکی و ۵۴۹ کیلومتر جدول‌گذاری نیز از محل همین اعتبارات انجام شده که از ابتدای دولت یازدهم ۲۵.۸ رشد داشته است.

بیشتر بخوانید   آغاز طرح سلامت تابستانی خراسان جنوبی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: قبل از دولت یازدهم طرح هادی یک روستای دارای بافت با ارزش اجرا شده بود که در حال حاضر به چهار روستا افزایش یافته و تاکنون بیش از چهار میلیارد و ۶۸۳ میلیون تومان در این زمینه هزینه شده است.

وی اضافه کرد: در راستای بهره‌مندی روستاییان از مسکن مقاوم تاکنون پنج هزار و ۲۰۶ هکتار زمین در استان خراسان جنوبی تامین شده که در این زمینه نیز از سال ۱۳۹۲ تاکنون رشدی معادل ۲۹.۶ درصد را شاهد بوده‌ایم.

تنها با بیان اینکه از این میزان زمین تملک شده، ۲۰ هزار و ۳۰۸ قطعه زمین مسکونی به واجدان شرایط واگذار شده است گفت: آمار واگذاری زمین نسبت به شروع دولت یازدهم ۴۳.۶ درصد بیشتر شده است.

وی درباره صدور اسناد مالکیت روستایی و شهری اظهار داشت: درخصوص سند روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، با رشد ۳۰ درصدی نسبت به قبل از دولت یازدهم تاکنون ۷۱ هزار و ۶۱۶ جلد صادر و به مالکان تحویل شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن خراسان جنوبی درباره طرح آسفالت معابر گفت: توسعه زیرساخت‌های روستایی در عرصه عمران و آبادانی روستاها از مهمترین اهداف دولت به شمار می‌رود که در این راستا از محل تخصیص ۴۴ هزار و ۲۰۹ تن قیر رایگان با ارزش معادل ۶۲ میلیارد و ۳۰۹ میلیون تومان از سال ۱۳۹۴ تاکنون توانسته‌ایم سه میلیون و ۵۷ هزار و ۷۷۷  متر مربع آسفالت معابر را در ۳۲۰ روستای استان اجرا کنیم.

مزایای اجرای طرح هادی برای مردم

روستای «بزقنج» واقع در شهرستان بیرجند، با جمعیتی معادل ۵۸ خانوار و ۱۷۹ نفر است که از ۲ سال گذشته با اجرای طرح هادی مردم این روستا از مزایای آن بهره‌مند شده‌اند.

غلامرضا افضلی یکی از ساکنان روستا با اشاره به تحولی که اجرای طرح هادی در بزقنج ایجاد کرده است گفت: قنات و پایابی که در وسط روستا قرار دارد پیش از اجرای طرح هادی وضعیت خوبی نداشت اما اکنون بعد از سنگفرش معابر این قنات و پایاب هم به شکل سنتی آن بازسازی شده که هم منظر زیبایی دارد و هم از نظر بهداشتی وضعیت خوبی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی برخوردار از ظرفیت خوب در حوزه شيلات و پرورش آبزيان

وی ادامه داد: قبلا کوچه‌های روستا خاکی بود که این موضوع به خصوص در زمستان برای مردم مشکلات زیادی به همراه داشت و امروز با اجرای طرح هادی شاهد کوچه‌های تمیز و منظر زیبا هستیم، مردم هم انگیزه بیشتری برای ماندن در روستا پیدا کرده‌اند.

افضلی گفت: سنگ آسیاب قدیمی روستا نیز در یکی از میدان‌ها به عنوان نمادی از مشاغل قدیم مردم نصب و بعد از اجرای طرح هادی ساخت و سازهای منازل هدفمند شده است.

دهیار روستای محمودآباد بیرجند هم درخصوص مزایای اجرای طرح هادی روستایی گفت: اجرای طرح هادی در فرهنگ، اقتصاد و بهداشت یک روستا اثرات مثبت دارد.

محمد محمودآبادی افزود: از حدود چهار سال پیش اجرای طرح هادی در روستای محمودآباد شروع شد که با الحاق طرح مسکن روستایی و مسکن معیشت محور با تمرکز به اشتغال و مسکن در دستور کار مجدد قرار گرفته است.

وی گفت: تا قبل از تهیه و اجرای طرح هادی در روستای محمودآباد شاهد کوچه‌های باریک و پر پیچ و خم بودیم ولی اجرای طرح هادی باعث شد که به خصوص در بافت قدیم روستا رفت و آمد آسان‌تر شود.

دهیار روستای محمودآباد بیان کرد: سنگفرش معابر منجر به خارج شدن کوچه‌ها از خاکی بودن شده که این موضوع در کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و حفظ سلامت ساکنان روستا هم تاثیر دارد.

وی گفت: البته فرهنگ مردم روستای محمودآباد از گذشته تاکنون رعایت بهداشت و حفظ نظافت روستا بوده که این مهم در لایه‌روبی سالانه استخر کشاورزی و زیباسازی اماکن عمومی روستا نمود دارد.

محمودآبادی ایجاد دیوار ساحلی در روستا را یکی دیگر از مزایای طرح هادی برشمرد و افزود: از مهمترین فواید این کار حفاظت از منازل و شبکه خدماتی بود که در سیل اوایل شهریور امسال نیز شاهد آن بودیم لذا کمترین خسارت به منازل مسکونی وارد شد.

وی با اشاره به ساماندهی اماکن مذهبی روستا در روند اجرای طرح هادی اظهار داشت: از آن جمله مسجد قدیمی روستا است که با مستحکم‌سازی و زیباسازی همچون نگینی در میان بافت قدیمی روستای محمودآباد می‌درخشد.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و بیش از ۴۰ درصد جمعیت استان ساکن مناطق روستایی هستند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها