شمارش معکوس برای تمدید پروانه ی چرای دام آغاز شد

برای تمدید پروانه ی چرای دام مرتعداران شرط گذاشته شد،بنابراین ضروریست مرتع داران هر چه سریعتر درخواست تهیه ی طرح خود را به اداره های منابع طبیعی شهرستانها تحویل دهند.

به گزارش “پیام خاوران “ علیرضا نصرآبادی با اشاره به اینکه تمدید پروانه ی چرای دام ضروریست. اظهار داشت: مرتعداران استان باید با مراجعه به اداره ی منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان های استان نسبت به تعیین وضعیت طرح مرتعداری خود اقدام کنند.

وی افزود: بر اساس بند ۲۰ اصلاحیه شیوه نامه فنی و اجرایی بهره برداری از مراتع کشور،مرتعداران دارای پروانه چرای دام باید تا پایان سال آینده نسبت به تهیه ی طرح مرتع داری اقدام کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با تعبیر ساده تر این طور توضیح داد: پروانه های چرای دام(پروانه ی مرتعداری)صادر شده تا پایان سال ۹۸،حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰باید منجر به طرح اجرایی شود. در غیر اینصورت فاقد اعتبار خواهد بود. بنابراین صاحبان پروانه چرا موظفند،در زمان باقی مانده تا پایان سال درخواست تهیه طرح مرتع داری کنند.

نصرآبادی با اشاره به اینکه بهره برداری ازمراتع مستلزم اخذ پروانه چرا بوده ادامه داد: در راستای ایجاد تعادل دام و مرتع به وزارت جهاد کشاورزی و دستگاههای تابعه اجازه داده می شود از محل صدور و یا تمدید سالیانه پروانه چرای دام در مراتع، مبلغی را معادل یک در هزار ارزش متوسط هر واحد دامی دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل واریز کند.

وی عوارض تمدید پروانه چرا برای سال جاری را ۲۰ هزار ریال(دو هزارتومان برای هر واحد دامی) اعلام کرد و گفت: در راستای طرح مديريت پايدار مراتع با هدف تعيين محدوده عرفي، ،تعيين ظرفيت مرتع و شناسايي بهره برداران واقعی ،۶۲۲ سامانه مرتعی با سطحی بیش از ۸ میلیون و ۱۷۳ هزار هکتار با ۳۴ هزار و ۲۷۵ خانوار بهره بردار ممیزی شده است.

بیشتر بخوانید   توزیع ۱۵۰۰ بسته غذایی بین نیازمندان خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: همچنین تاکنون ۱۵ هزار و ۹۶۱ فقره پروانه چرا در استان صادرشده است.

نصرآبادی تاکید کرد: درحال حاضر تهیه طرح های مرتعداری با همکاری کارشناسان عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان با مشارکت مجریان و تحت نظارت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و شهرستان های تابعه انجام می شود.

وی با اشاره به تهیه طرح های مرتعداری در سال مالی جاری اعلام کرد: امسال تعداد ۲۰۲ فقره طرح مرتعداری با سطحی بیش از ۲ میلیون و ۱۲۲ هزار هکتار با ۸ هزارو ۷۴۵ خانوار بهره بردار تهیه شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: از این تعداد تاکنون ۱۲۴ فقره با مساحت یک میلیون و ۱۳۹ هزار هکتار به بهره برداران واگذار شده است.

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها