جشنواره کویر و زندگی به صورت ملی برگزار می‌شود

– مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: امیدواریم امسال با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بتوانیم جشنواره فیلم کوتاه و عکس «کویر و زندگی» را به صورت ملی برگزار کنیم و دبیرخانه دائمی آن را در استان داشته‌ باشیم.

به گزارش “پیام خاوران” ، ناصر نبی زاده در آیین بزرگداشت ۲۱ شهریور روز ملی سینما، به افزایش تعداد موسسات و آموزشگاه‌های سینمایی در استان اشاره کرد و گفت: باید جریان‌های حوزه فیلمسازی تقویت شوند تا شاهد برندسازی در این حوزه باشیم.

اولین جشنواره منطقه‌ای فیلم کوتاه و عکس «کویر و زندگی» در گستره جغرافیایی استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، یزد، سیستان و بلوچستان، کرمان، اصفهان، قم و تهران سال گذشته برگزار شد.

۲ هزار و ۵۰۰ عکس از ۳۱۰ عکاس و ۱۲۵ فیلم از ۹۸ فیلمساز به دبیرخانه این جشنواره ارسال و اسامی برگزیدگان مرداد امسال اعلام شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه سینما هنر امروز جامعه است افزود: هر کجا که قرار است سخنی موثر گفته شود از سینما و هنرهای تصویری استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اهمیت سینما و اثرگذاری آن روز به روز افزایش می‌یابد خاطرنشان کرد: براساس پژوهش‌ها، کارکردهای تصویری در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده در بسته زندگی اجتماعی به سه برابر وضعیت کنونی خواهد رسید.

نبی زاده با تاکید بر اینکه نوع نگاه به سینما باید اساسی و راهبردی باشد گفت: نمی‌توان از اندیشه، بیان، اعتقادات و مواضع سخن گفت و به هنرهای تصویری و سینما بی‌اعتنا بود.

وی افزود: اگر می‌خواهیم کلامی به عنوان حرفی مقبول در جامعه بیان شود باید آراسته به هنر تصویر باشد و در این راستا عمق سخن متکی به هنرمندان این حوزه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به ضرورت انتخاب مشاورانی از بین هنرمندان سینما اشاره کرد و گفت: اهمیت سینما برای سیاستگذاران حوزه فرهنگی همیشه یکی از اولویت‌ها بوده است.

بیشتر بخوانید   آزمون سراسری قرآن و عترت در استان خراسان جنوبی برگزار شد

وی از کوشش‌های انجام شده طی سال گذشته برای ارتقا، ترمیم و بهسازی زیرساخت‌های سینمایی استان گفت و افزود: با همت بهره‌برداران سینما فردوسی بیرجند و سینما پارک قاین بهسازی شدند، همچنین پردیس سینمایی امید طبس با سه سالن در حال ساخت است.

وی عنوان کرد: در روز ملی سینما از همه کسانی که در این بستر بی‌ادعا ولی هنرمندانه زحمت می‌کشند و متواضعانه با خلق آثاری زیبا و تصاویری ماندگار نسبت به آنچه که به آن معتقدند قدم برمی دارند، قدردانی می‌کنیم.

رییس انجمن سینمای جوان بیرجند هم در این آیین به جامعیت، گستردگی، ظرافت و نکته سنجی سینما اشاره کرد و گفت: سینما تصویری ناب برای بیان همه چیز است.

احمدرضا یاوری با اشاره به عمده فعالیت‌های این مجموعه در سال ۹۸ افزود: در سالی که گذشت جلسات هفتگی نمایش و نقد فیلم، جلسات هفتگی پاتوق فیلم کوتاه، دوره بلند مدت فیلمسازی و دو دوره تک درس عکس دیجیتال برگزار شد.

وی از ساخت ۲۸ فیلم حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای و شرکت سه فیلم کوتاه در جشنواره فیلم منطقه‌ای شیراز خبر داد و گفت: برگزاری طرح سراسری عکاسی رایگان، اردوی عکاسی با حضور استاد زمانی فر در روستای هریوند و دوره فیلمسازی زیر نظر استاد عطا مجابی از دیگر برنامه‌های انجمن سینمای جوان بوده است.

یاوری به اولین جلسه پیچینگ استان نیز اشاره کرد و افزود: در این راستا ۲ فیلم یکی حرفه‌ای و دیگری نیمه حرفه‌ای در حال ساخت است و امیدواریم امسال تدوین شود و به شرکت در جشنواره‌ها برسد.

وی با اشاره به برگزاری سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: قرار بود اواخر سال گذشته هفته فیلم و عکس برگزار شود که به علت شیوع ویروس کرونا، این برنامه اجرایی نشد.

بیشتر بخوانید   در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی صورت گرفت: اهدای 2 هزار بسته بهداشتی شرکت تروند زعفران به کشاورزان منطقه قاینات+ عکس

همچنین در آیین بزرگداشت روز ملی سینما در بیرجند از فعالان عرصه فیلم و سینمای استان از جمله «مهدی هوشنگ نژاد» به عنوان پیشکسوت عرصه فیلمسازی خراسان جنوبی تجلیل و مستندی از فعالیت‌هایش اکران شد.

هوشنگ نژاد کار خود را با عکاسی شروع کرد و سال ۴۸ وارد کلوب عکس ایران شد و دوره‌های آموزشی عکاسی را فرا گرفت.

تخصص اصلی وی مستندسازی است و سال ۶۰ به عنوان مستندساز به جبهه رفت که ۱۰۰ ساعت آرشیو تصویری از اعزام و تشییع پیکر پاک شهدا دارد و تقدیم مجموعه فرهنگی هنری روایت کرده است.

او سال ۶۶ دوره فیلمسازی عروسکی را فرا گرفت و در این حوزه نیز تولیداتی دارد. پس از این سال‌ها، آموزش عکاسی، ساخت مستند و فیلم‌های عروسکی را آغاز کرد.

پیشکسوت سینمای خراسان جنوبی همچنین به سبک مستند روایت فتح شهید آوینی، مستندهایی از شهید قوی و شهید پلنگی کارگردانی کرده است.

در پایان این آیین از پوستر فیلم کوتاه “کاکل درو” ساخته هادی ثابت نیز رونمایی و این فیلم کوتاه برای حاضران اکران شد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها