پرسه‌زدن کرونا در اتوبوس‌های شلوغ شهر بیرجند

با بازگشایی مدارس در خراسان جنوبی این روزها شهروندان بیرجندی از ظرفیت محدود اتوبوس‌های درون شهری حمل نقل عمومی در اوضاع شیوع کرونا گلایه دارند و مسئولان از افزایش ناوگان خبر می‌دهند.

به گزارش “پیام خاوران “ ، در ساعات میانی روز شاید افرادی به تعداد انگشتان دست در ایستگاه نشسته و در انتظار اتوبوس باشند اما در ساعات ابتدایی صبح و در ساعات پایانی کار مدارس و ادارات کافی است سری به اتوبوس‌های حمل و نقل درون شهری بزنی، اتوبوس‌هایی که این روزها با بازگشایی مدارس در برخی از خطها گویی جای سوزن انداختن نیست.

چند دقیقه از انتظار در ایستگاه اتوبوس می‌گذرد چند بانوی جوان همراه کودک سه و چهار ساله خود را به ایستگاه می‌رسانند  کودکانشان ماسکی بر چهره ندارند بعد از چند دقیقه انتظار اتوبوس مقصدشان از راه می‌رسد، هرطور که شده با هر تلاشی خود را به داخل اتوبوس می‌کشانند. اتوبوس شلوغ است و باید سرپا بایستند بیشتر مسافران بدون دستکش دستگیره‌هایی که از سقف اتوبوس آویزان شده را محکم می‌گیرند تا بتوانند تعادل خود را حفظ کنند.

مردم کنار هم روی صندلی می‌نشینند این وضعیت در ساعات ابتدایی و زمان تعطیلی مدارس رخ می‌دهد.

خط چهکند هم که مسافران حسین‌آباد و شمس‌آباد را هم سوار می‌کند با وجود شلوغی اما در برخی از روزها با ون مسافران را جابه‌جا می‌کند.

به مسیر ادامه می‌دهیم. اتوبوس درون شهری در هر ایستگاهی که توقف می‌کند تعدادی مسافر پیاده و سوار می‌شوند. برخی ماسک دارند و برخی نه و افرادی هم هستند که دستکش و شیلد هم دارند اما در این اوضاع که خراسان جنوبی وضعیتش قرمز اعلام شده یکی از مکان‌هایی که کرونا می‌تواند به راحتی پرسه بزند و جولان دهند اتوبوس‌های درون شهری است.

یکی از مسافران با گلایه از شلوغی و ازدحام زیاد جمعیت در برخی از اتوبوس‌های درون شهری گفت: از هنگام بازگشایی مدارس تاکنون برخی از مسیرها بسیار شلوغ است و مردم هم کمتر رعایت می‌کنند و اگر مجبور نباشم جرأت سوار شدن اتوبوس را ندارم.

بیشتر بخوانید   جولان کرونا در خراسان جنوبی/ ۱۳۱ نفر دیگر به کرونا مبتلا شدند

وی بیان کرد: گاهی ازدحام بیش از حد افراد نه تنها امکان نشستن برای کودکان، بانوان و افراد مسن نیست مجبوریم برای تهویه هوا شیشه‌ها را باز کنیم و این درحالی است که برخی از اتوبوس‌های جدید امکان باز کردن شیشه‌ها وجود ندارد.

دیگر شهروند هم که معتقد است با وجود همه این مشکلات برخی از اتوبوس‌های خطوط در بیرجند فرسوده بوده و جمعیت زیادی سوار می‌کنند که امکان خطرات بیشتر می‌شود گفت: با دیدن شلوغی جمعیت در اتوبوس چند بار به شهرداری تماس گرفتم و درخواست افزایش تعداد ناوگان را دادیم اما مسئولان ادعا کردند که اتوبوس‌ها را افزایش دادند  حال سوال اینجاست اگر تعداد اتوبوس‌ها افزایش یافته  پس این همه ازدحام برای چیست؟

ساک به دست در حالی که عقربه‌های ساعت ۱۳ ظهر را در بیرجند نشان می‌دهد منتظر اتوبوس است. ۴۰دقیقه‌ای می‌شود که منتظر آمدن اتوبوس است و هرچه سرک می‌کشد خبری از اتوبوس نیست.

دست در جیبش کرده و پول‌هایش را می‌شمرد، کفاف کرایه تاکسی را نمی‌دهد ناامید می‌شود دوباره روی صندلی ایستگاه نشسته و آمدن اتوبوس را به انتظار می‌کشد.

بعد از ۴۸ دقیقه اتوبوس از راه می‌رسد، اتوبوسی که شلوغ است و جایی برای نشستن نیست. مسافرانی که در صندلی‌ها کنار هم نشسته‌اند و گویا بی خیال کرونا شده‌اند و تعداد کمی از مسافران از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند.

آری شلوغی برخی اتوبوس‌های درون شهری بیرجند این روزها عادی شده و با بازگشایی مدارس اوضاع بدتر شده است.

شهردار بیرجند در پاسخ به مشکلات مردم از تلاشها برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی و بخش خصوصی از اوایل مهرماه خبر داد و افزود: در حال حاضر ۶۰ درصد ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی فعال است و منتظر دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا هستیم تا ببینیم وضعیت بازگشایی مدارس به چه صورت خواهد بود تا متناسب با آن سایر ناوگان را فعال کنیم.

بیشتر بخوانید   دان پاشی برای پرندگان درفصل سرما،رسالت اجتماعی شرکت تیزپاک خراسان

جاوید با بیان اینکه سال گذشته ۳۲۷ دستگاه وظیفه حمل و نقل و جابه جایی دانش اموزان را انجام می‌دادند که ۴۰ دستگاه آن مینی بوس و مابقی سواری آژانس بود افزود: بازگشایی مدارس هم موجب شلوغی اتوبوس‌ها در زمان شروع و پایان ساعات کاری مدارس و ادارات شده است که ظرفیت فعلی ناوگان جوابگوی نیاز شهروندان نیست اما از مهرماه ظرفیت ناوگان را افزایش می‌دهیم.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها