با ۱۴ خواص عناب و عوارض آن آشنا شوید

خواص عناب برای سلامتی چیست؟ عناب خشک چه خواصی دارد؟ آیا عناب برای کودکان مفید است؟ خواص درمانی عناب چیست؟ آیا عناب در بارداری مفید است؟

به گزارش“پیام خاوران ”  ، عناب خواص بسیار زیادی دارد، اگر شما هم عناب مصرف می‌کنید اما با خواص آن آشنایی ندارید بهتر است این مقاله را به دقت بخوانید.

عناب چیست؟

با ۱۴ خواص عناب و عوارض آن آشنا شوید

عناب (jujube  )با نام علمی (Ziziphus zizyphus  )درختچه‌ای است متوسط که ارتفاع آن تا ۱۰ متر نیز می‌رسد. میوهٔ زیتونی شکل عناب که دارای خواص دارویی بسیار زیادی می‌باشد در ابتدا سبز بوده و پس از رسیدن به رنگ قرمز درآمده و چروک می‌خورد.

عُناب را «خرمای قرمز» و «خرمای چینی» نیز می‌نامند. خراسان جنوبی قطب تولید عناب کشور ایران می‌باشد.

خواص عناب خشک بسیار است از جمله آرام بخش بوده و اضطراب را از بین می‌برد، بی‌خوابی را درمان می‌کند، حافظه را تقویت کرده و همچنین برای کبد و کلیه‌ها مفید است. در ادامه بیشتر درباره خواص عناب توضیح داده‌ایم.

ارزش غذایی عناب

عناب به دلیل ارزش غذایی خوبی که دارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عناب، به دلیل داشتن فیبر زیاد و تعداد کالری کم، یک میان وعده عالی و سالم است.

عناب، حاوی مقادیر کمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما سرشار از ویتامین C است، یک ویتامین مهم با خاصیت آنتی اکسیدانی و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن.

عناب همچنین حاوی مقدار نسبتاً زیادی پتاسیم است که نقش مهمی در کنترل عضلات و تعادل الکترولیت دارند.

علاوه بر این، میوه عناب حاوی کربوهیدرات به شکل قندهای طبیعی است که انرژی بدن شما را تأمین می‌کند.

خواص عناب برای سلامتی

مهم‌ترین مزایای عناب برای سلامتی شامل کند کردن پیشرفت سرطان، بهبود سلامت پوست، کمک به کاهش وزن، پاکسازی خون، کاهش استرس، کمک به خواب آرام، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از کبد، افزایش تراکم مواد معدنی در استخوان و سم زدایی بدن است.

صرف نظر از نحوه خوردن عناب، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات آلی موجود در این میوه، طیف گسترده‌ای از اثرات مثبت را به شما اعطا می‌کنند. اکنون، اجازه دهید نگاهی عمیق‌تر به خواص عناب برای سلامتی بیندازیم.

۱٫درمان بی خوابی

اولین خاصیت عناب که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، کمک به به خوب خوابیدن است. برای افرادی که از بی‌خوابی یا بی‌قراری رنج می‌برند، مصرف عناب می‌تواند یک درمان مناسب باشد. ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه مفید می‌تواند بدن و ذهن را آرام کند، بنابراین اگر فهمیدید که نمی‌توانید شب بخوابید، شاید یک جوشانده عناب دقیقاً همان چیزی باشد که شما نیاز دارید.

گردش خون را تنظیم می‌کند

میوه عناب منبع غنی آهن و فسفر است که عناصر اصلی سلول‌های قرمز خون هستند. اگر از کمبود آهن در خون یا کم خونی رنج می‌برید، ممکن است علائمی مانند ضعف عضلانی، خستگی، سوء هاضمه، سرگیجه و سردرگمی شناختی را تجربه کنید. با افزایش میزان جذب آهن و فسفر با میوه عناب، می‌توانید گردش خون را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید   پرداخت مطالبات پرستاران خراسان جنوبی منظم می شود

به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند

تقویت استخوان یکی از خواص عناب است! با افزایش مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و آهن (که همه آنها در عناب وجود دارد) می‌توانید به تقویت استخوان‌های خودتان کمک کنید. با افزایش سن، بسیاری از پوکی استخوان و سایر شرایط تخریب استخوان رنج می‌برند، بنابراین اضافه کردن میوه عناب به رژیم غذایی شما می‌تواند این روند را کند یا معکوس کند.

کمک به کاهش وزن

خوردن میوه و سبزیجات یک پیشنهاد عالی برای افرادی است که سعی در کاهش وزن دارند و عناب میوه‌ای است که به راحتی می‌توانید به لیست اضافه کنید. عناب با داشتن کالری کم و میزان پروتئین و فیبر زیاد، می‌تواند نیازهای غذایی شما را برآورده کرده تا کمتر احساس گرسنگی کنید. این به شما کمک می‌کند رژیم خود را حفظ کنید و از افزایش وزن اضافی جلوگیری کنید.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

عناب قادر است از بسیاری جهات مختلف برای سیستم ایمنی بدن مفید باشد، یعنی به دلیل داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان از جمله ویتامین C، ویتامین A و ترکیبات و اسیدهای مختلف آلی. این آنتی اکسیدان‌ها قادر به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد هستند، که مسئول بسیاری از بیماری‌ها و بیماری‌های مزمن در بدن هستند. ویتامین C همچنین تولید گلبول‌های سفید، اولین خط دفاعی سیستم ایمنی بدن ما را تحریک می‌کند.

استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد

ثابت شده است که عناب اثرات ضد اضطرابی و خاصیت تسکین دهنده روی بدن دارد. استفاده از روغن عناب یا مصرف خود میوه می‌تواند بر روی سطح هورمونی شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد احساس آرامش در ذهن و بدن شما شود. برای افرادی که مرتباً از استرس مزمن یا اضطراب رنج می‌برند، مصرف عناب می‌تواند به راحتی ذهن را آزاد کند و از بدن دربرار عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در معرض هورمون‌های استرس محافظت کند.

کنترل فشار خون بالا

مقادیر بالای پتاسیم موجود در عناب به بهبود عملکرد رگ‌های خونی کمک کرده، باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود و به این ترتیب خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

کسانی که فشار خون آنها بالاست ۵۰ گرم زرشک + ۵۰ گرم عناب را خوب نرم کرده هسته عناب‌ها را جدا کرده با پودر زرشک مخلوط کرده بعد از هر غذا یک قاشق مرباخوری میل کنند.

به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند

یک مطالعه مقدماتی که در سال ۲۰۰۸ برای ارزیابی توانایی ضد سرطانی عناب انجام شد و نشان داد که این میوه می‌تواند در کشتن سلول‌های مضر تومور کمک کند.

اگرچه هنوز مکانیسم‌های دقیق و روابط خاص بین عناب و سرطان مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما نتایج اولیه حاکی از نتایج مثبت بین ترکیبات عناب و کاهش در گسترش سلول‌های سرطانی است. همان مطالعه سال در ۲۰۱۳ نشان می‌دهد كه میوه عناب ممكن است یك عامل شیمی درمانی سرطان پستان باشد.

بیشتر بخوانید   برگزاری مراسم قرائت دعای توسل عصر روز جمعه 12 دی

 

یک مطالعه که توسط مؤسسه ملی بهداشت امریکا منتشر شده است، تأیید می‌کند که وجود ترکیباتی مانند اسیدهای تری‌تروپنیک و پلی ساکاریدهای موجود در میوه عناب، اثرات ضد سرطانی و ضد پرولیفراتیو بر روی رده‌های سلولی مختلف سرطان نشان می‌دهد. این یک یافته بسیار مهم است زیرا آپوپتوز (Apoptosis) یکی از ابزارهای مهم برای جلوگیری از شیوع سرطان است.

مراقبت از پوست

عصاره عناب به صورت موضعی برای درمان انواع تحریکات و التهابات پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما و آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید میوه عناب را مصرف کنید تا همین تأثیرات را داشته باشید. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از بروز چین و چروک و سرعت بخشید به ترمیم زخم‌ها از عناب کمک بگیرید.

درمان کهیر و خارش‌های پوستی

اگر دچار کهیر یا خارش‌های پوستی هستید، از عناب کمک بگیرید. برای درمان کهیر و خارش های پوستی ۱۰ تا ۵۰ عدد عناب (بستگی به سن فرد و شدت بیماری آن دارد) کمی کوبیده در آب جوشانده صاف نموده صبح ناشتا میل شود.

به هضم کمک می‌کند

از دیگر خواص میوه عناب کمک به بهبود فرآیندهای گوارشی بدن است. فیبر موجود در عناب می‌تواند به هضم بهتر کمک کند، اما ساپونین‌ها و تری‌پپنوئیدها نیز با بهینه سازی جذب مواد مغذی و ترویج حرکت سالم غذا از طریق روده‌ها، در این امر نقش دارند.

مصرف عناب می‌تواند به جلوگیری از یبوست، گرفتگی،  نفخ بیش از حد و همچنین شرایط شدید دستگاه گوارش کمک کند.

پاکسازی خون

ساپونین‌ها و آلکالوئیدهای موجود در میوه عناب به طور مستقیم با تصفیه خون و از بین بردن سموم مضر ارتباط مستقیم دارند. این اثر آنتی اکسیدانی می‌‌تواند به جلوگیری از تعداد زیادی از بیماری‌ها کمک کند و همچنین استرس سیستم ایمنی و لنفاوی را کاهش می‌دهد.

درمان کم خونی

عناب برای درمان کم خونی و بهبود گردش خون در بدن مفید است. میوه عناب حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و فسفر است که باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز و بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

مفید برای زنان باردار

عناب حاوی ویتامین‌های مختلف و فلانوئید‌ها می‌باشد که به رشد جنین کمک می‌کند. همچنین عناب دارای فولات غنی است که موجب رشد سیستم عصبی جنین می‌شود. مصرف عناب موجب تنظیم فشار خون بارداری می شود.

عوارض عناب چیست؟

خوشبختانه، عناب هیچ عارضه جانبی نداشته اما برخی افراد برای استفاده از عناب باید احتیاط کنند.

مصرف عناب باعث کاهش شدید قند شده لذا به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود.

مصرف زیاد عناب می‌تواند در موارد نادر باعث خواب آلودگی، اسهال، کاهش اشتها، نفخ و ضعف شود.

بیشتر بخوانید   اعتبار شهرداری‌های استان ۷۰ درصد افزایش یافت

چون عناب باعث سفت شدن خون می‌شود لذا مصرف آن برای افراد با غلظت خون بالا توصیه نمی‌شود.

افراد سرد مزاج در مصرف اعتدال داشته باشند.

عناب هضمی سخت دارد بنابراین افراد با ناراحتی معده از مصرف زیاد آن پرهیز کنند.

مصارف خوراکی عناب

میوه تازه عناب را به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع کیک، شیرینی، دسر، مربا و مارمالاد استفاده کنید.

از عناب خشک برای تهیه شربت و دمنوش عناب استفاده کنید.

میوه عناب تازه و خشک را به عنوان یک میان وعده یا همراه با یک دسر بعد از غذا مصرف کنید.

در انگلستان عناب را به صورت خشک‌ شده و یا به صورت آب‌نبات‌های طعم‌دار همراه با چای عصر میل می‌نمایند.

در کره، چین و تایوان، شربت شیرین میوه عناب را مورد استفاده قرار می‌دهند.

در برخی مناطق از عناب برای تهیه سرکه استفاده می‌شود و در آفریقا از آن کیک درست می‌کنند.

عناب کنسرو شده و چای با طعم عناب نیز در جهان استفاده می‌شود، اما در ایران، پاکستان و هندوستان، عناب را بیشتر به صورت خشک شده استفاده می‌نمایند، ولی جالب است بدانید که در بسیاری از نقاط دنیا میوه تازه آن به صورت سبز استفاده می‌شود که البته طعم بسیار خوبی هم دارد.

در شرق آسیا عناب‌های بسیار بزرگی به اندازه خرما و با رنگ‌های مختلف از جمله مشکی و قرمز به عمل می‌آید.

میوه عناب دارای خواص طبی متعددی است و در مکاتب طب سنتی کشورهای مختلف جایگاه ویژه‌ای برای کمک به سلامت و درمان بیماری‌ها دارد.

عناب آرامش‌بخش و ضد بد خلقی بوده و در طب سنتی چین و کره از آن به عنوان دارویی که سبب کاهش اضطراب می‌شود و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند

چطور از عناب استفاده کنیم؟

جوشانده عناب: ۵۰ گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود.

جوشانده عناب و جو: ۱۴ دانه عناب را با ۲۵ گرم جو پوست کنده مخلوط کرده و در ۲ لیتر آب ریخته و آنقدر بجوشانید تا جو به اصطلاح شکفته شود و ۱/۵ لیتر آب باقی بماند. این جوشانده را بگذارید تا ته نشین شود. سپس روی آن را بردارید و بنوشید.

خیس کرده عناب: تعداد ۲۰ دانه عناب را با ۳۰ دانه مویز دانه گرفته و ۳۰ دانه سپستان و ۱۷ گرم شاخه گل‌دار بنفشه در نیم لیتر آب خیس کنید و بگذارید تا صبح بماند سپس آن را صاف کرده و با ۵۰ گرم شیر خشت و ۵۰ گرم ترنجبین مخلوط کنید تا کاملاً حل شود سپس قدری گلاب به آن اضافه کرده و بنوشید.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها