خراسان جنوبی رتبه پنجم نرخ بروز کرونا را در کشور دارد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: طی یک هفته اخیر شرایط خوبی را در استان نداشتیم و رتبه پنجم کشوری از نظر نرخ بروز بیماری کرونا به خراسان جنوبی تعلق گرفت.

به گزارش“پیام خاوران “ ، محمد دهقانی امروز (دوشنبه) گفت: آمار بیماران بستری در بیمارستان‌ها و فوتی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

وی افزود: براساس آخرین آمار ۲۹۲ بیمار با مشکل حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و از این تعداد ۱۴۸ نفر مبتلا به کرونا هستند که ۲۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و حال هفت نفر وخیم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: متاسفانه با ۶ مورد فوتی جدید شمار فوتی‌ها در استان خراسان جنوبی به ۱۸۸ مورد رسید.

وی با بیان اینکه رفتار ویروس کرونا مستقیم به عملکرد ما بستگی دارد گفت: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان کنترل بیماری کرونا ۸۲ درصد در کل کشور بوده که هفته گذشته به ۶۲ درصد و در هفته جاری به ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

دهقانی افزود: همچنین در استان ما میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۴۷ درصد است در صورتی که در زمان کنترل بیماری، بالاتر از درصد کشوری بودیم و نشان می‌دهد رفتار این ویروس وابسته به عملکرد ما در رعایت پروتکل‌های بهداشتی است؛ همان گونه که وقتی افزایش بستری‌ها را داریم، یک تا دو هفته بعد فوتی‌های ما نیز افزایش پیدا می‌کند.

کلاس‌های حضوری مراکز آموزشی تعطیل شد

وی درباره محدودیت‌های مصوب در ستاد استانی کرونا گفت: تعطیلی کلاس‌های حضوری مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و خصوصی با تاکید بر نبود وقفه در فرایند نظام آموزشی با استفاده از روش‌های غیرحضوری از جمله محدودیت‌های جدید است البته شامل برخی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مانند دستیاران تخصصی، کارورزان و کارآموزان رشته‌های مختلف نمی‌شود که باید در بخش‌های بالینی حضور پیدا کنند.

بیشتر بخوانید   رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور وارد فرودگاه بیرجند شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: خدمات‌دهی مهد کودک‌ها کاهش پیدا کرده است و صرفا برای کودکانی که مادران شاغل دارند باید خدمات ارائه دهند.

وی افزود: خوابگاه‌های دانش‌آموزی و دانشجویی به استثنای خدمات‌دهی به کسانی که شرایط خاص دارند، تعطیل می‌شوند و تمامی اماکن گردشگری، تفریحی، بقاع متبرکه و آستان مقدس امامزادگان، سینماها، نمایشگاه‌ها، تالارهای پذیرایی، سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها، بخش‌های بازی کودکان در پارک‌ها، باشگاه‌های ورزشی، سالن‌ها و استخرها تعطیل است.

بیشتر بخوانید 

موارد بستری کرونا در خراسان جنوبی ۵۷ درصد افزایش یافت

بخش آی سیو ۳ ویژه بیماران کرونا در بیمارستان ولی عصر (عج) راه اندازی شد

دهقانی اظهار داشت: رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و کافه‌ها فقط اجازه سرو غذا به صورت بیرون‌بر را دارند.

وی ممنوعیت برگزاری گردهمایی‌ها، سمینارها و سایر تجمعات غیرضروری و تعطیلی آرامستان‌ها را از دیگر مصوبات ذکر کرد و گفت: این محدودیت‌ها تا ۲۵ مهر ماه در شهرهای قرمز برقرار است و در صورت بدتر شدن شرایط، تمدید خواهد شد.

پیگیری برای دریافت سهمیه دوم واکسن آنفلوآنزا

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درخصوص واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: پیگیر دریافت سهمیه دوم واکسن آنفلوآنزا هستیم ولی هنوز به دست ما نرسیده است.

وی افزود: افرادی که سن بالا و بیماری زمینه‌ای ندارند نیازی به تزریق واکسن آنفلوآنزا نخواهند داشت.

دهقانی همچنین گفت: یکی از روش‌های درمانی خیلی خوب که برای بیماران بدحال کرونا استفاده می‌شود، پلاسما درمانی است لذا از کسانی که دوره بیماری کرونا را پشت سر گذاشتند، تقاضا داریم با اهدای پلاسما جانی دوباره به بیماران کرونایی ببخشند.

کادر درمان خسته شدند

بیشتر بخوانید   گزینه اعتدال‌گرایان در راه استانداری خراسان‌جنوبی

وی اظهار داشت: کادر درمان خسته شدند چون هشت ماه است که درگیر این بیماری هستند و کاهش حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی باعث خستگی بیشتر کادر درمان شده است که در خدمت‌رسانی دچار مشکل می‌شوند.

وی گفت: از هم‌استانی‌های عزیز تقاضا می‌شود برای کمک به کادر درمان و کمتر شدن این بیماری، حتما رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی روز گذشته (یکشنبه) در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از اعمال دوباره برخی محدودیت‌ها با توجه به شیوع کرونا در این استان خبر داد.

ناصر خوش خبر گفت: با توجه به آمار بالای شیوع بیماری کرونا در سطح استان و صرفا به منظور پیشگیری از ادامه این روند نگران کننده، محدودیت‌هایی به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی کرونا اعلام و مورد موافقت واقع شد.

وی تاکید کرد: این موارد لازم الاجراست و کمیته نظارت ستاد مدیریت کرونای استان نیز روند اجرای آنها را کنترل می‌کند.

اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ اعلام شد و روند ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در این استان پس از خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و خرداد امسال، بار دیگر در شهریور ماه صعودی شد که این روند همچنان ادامه دارد.

 جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید.  

خراسان جنوبی که اوایل شهریور امسال با افزایش بیماران تنفسی در این استان به وضعیت هشدار بازگشته بود، حدود یک ماه است که جزو استان‌های در وضعیت قرمز قرار دارد.

این در حالی است که خراسان جنوبی تابستان امسال برای مدتی جزو استان‌های سفید بود و در ماه‌های قبل با همراهی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی موارد مثبت کرونا در این استان به کمترین میزان رسید.

بیشتر بخوانید   احیای ۱۱ واحد صنعتی در خراسان جنوبی  

شمار شهرستان‌های قرمز (خیلی پرخطر) خراسان جنوبی نیز از ۲ مورد در وضعیت قبلی به پنج شهرستان در زمان حاضر افزایش یافته است.

براساس اعلام ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، کلاس‌های درس تمامی مدارس شهرستان‌های بیرجند، طبس، فردوس، قاینات و نهبندان از امروز به مدت یک هفته غیرحضوری برگزار می‌شود.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها