خراسان جنوبی و فرش قرمزی که کرونا بر روی آن جولان می‌دهد

کرونا ناجوانمردانه در خراسان جنوبی جولان می دهد وافزایش چشمگیر مراجعه به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و شمار زیادی از بیماران تنفسی طی هفته های اخیر که تعداد زیادی از آن ها تست کرونا مثبت دارند حکایت ازپیک سوم این بیماری دراستان دارد.

به گزارش “ پیام خاوران ” این روند نشانه عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، باز گشایی های حوزه های مختلف، تردد های غیر ضرور و مسافرت ها و مراسم هایی است که در این مدت در خراسان جنوبی اتفاق افتاده و کماکان ما روند صعودی را طی میکنیم.

از شروع اپیدمی کرونا در خراسان جنوبی تاکنون ۲۴۰ روز گذشته و متاسفانه هر ۲۵ ساعت یک مرگ در استان اتفاق افتاده که در مهر ماه به طور متوسط ۲/۳ بوده است.

تا پایان شهریور ماه به طور متوسط روزانه ۱۴ مورد جدید کووید ۱۹ و در نیمه اول مهر ماه به طور متوسط روزانه ۴۰ مورد و در نیمه دوم مهر ماه به طور متوسط روزی ۱۰۲ مورد کووید ۱۹ کشف شده و متوسط روزانه کل مهر ماه ۷۳ نفر بوده است.

به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا۳ مهرماه امسال همچنان شهرستان بیرجند با میزان بروز تجمعی ۷۹۴ در صد هزار نفر جمعیت در رتبه اول که نسبت به شاخص کشوری ۱۶۰ شاخص بالاتر است، شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی ۷۴۷ در رتبه دوم، شهرستان قاین با میزان بروز تجمعی ۶۳۶ در رتبه سوم، شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعی ۵۹۹ در رتبه چهارم، شهرستان درمیان با میزان بروز تجمعی ۵۹۷در رتبه پنجم، شهرستان طبس با میزان بروز تجمعی ۵۸۵ در رتبه ششم، شهرستان سربیشه با میزان بروز تجمعی ۵۵۰ در رتبه هفتم، شهرستان زیرکوه با میزان بروز تجمعی ۴۳۲ در رتبه هشتم، شهرستان فردوس با میزان بروز تجمعی ۳۱۸ در رتبه نهم، شهرستان خوسف با میزان بروز تجمعی ۲۶۶ در رتبه دهم و شهرستان نهبندان با میزان بروز تجمعی ۲۵۴ در رتبه یازدهم قرار دارد.

بیشتر بخوانید   هواشناسی در خصوص وزش باد شدید و گرد و خاک در خراسان جنوبی هشدار داد

 

تمدید دوباره محدودیت‌های کرونایی در استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند گفت: محدودیت‌های کرونایی در شهرستان‌های با وضعیت قرمز استان تا ۹ آبان دوباره تمدید شده است

کامبیز مهدی زاده  اظهارکرد: با ادامه شرایط نامساعد کرونا در خراسان جنوبی، با موافقت وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان، محدودیت‌های کرونایی در شهرستان‌های با وضع قرمز استان به مدت یک هفته دیگر تا ۹ آبان تمدید شده است

وی بیان کرد:این محدودیت‌ها شامل تعطیلی تمام کلاس‌های حضوری مدارس دولتی، دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای وخصوصی، کاهش خدمات دهی مهدکودک‌ها (صرفأ برای مادران شاغل)، تعطیلی خوابگاه‌های دانش آموزی و دانشجویی، تعطیلی تمام نقاط هدف گردشگری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند در ادامه افزود: تعطیلی تمام بقاع متبرکه، تعطیلی سینماها، نمایشگاه‌ها، سالن‌های مطالعه کتابخانه‌ها و بخش‌های بازی کودکان، باشگاه‌های ورزشی، سالن ها، استخرها، پیست‌های ورزشی، محدودیت فعالیت رستوران ها، فست فودی ها، اغذیه فروشی ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه‌ها وسایر صنوف مشابه (صرفأ به صورت بیرون بر)، تالار‌های پذیرایی نیز شامل این محدودیت است و برگزاری سمینارها، گردهمایی‌ها وسایر تجمعات غیرضرور در آرامستان‌ها نیز ممنوع است.

 

بیشتر بخوانید:

بیشترین موارد جدید کرونا در خراسان جنوبی مربوط به مهر ماه است

تمدید محدودیت‌ها در شهرهای قرمز خراسان جنوبی ‌به مدت یک هفته و اعمال دورکاری‌ها

 

شناسایی ۱۷۰ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی  بیرجند گفت:۱۷۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا، ۲۴ ساعت گذشته در خراسان جنوبی شناسایی شدند و ۶ بیمار هم فوت کردند.

بیشتر بخوانید   تزریق نوبت سوم واکسن برای جلوگیری ازبروز عوارض کرونادرسالمندان ضروری است

محمد دهقانی فیروز آبادی با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۲۶۱ آزمایش کرونا در استان انجام شد که ۱۷۰ آزمایش، مثبت قطعی اعلام شد، اظهار داشت: از ۱۷۰ مبتلای جدید به کرونا، ۶۷ نفر در بیمارستان‌ها بستری اند و ۱۰۳ نفر نیز نمونه گیری سرپایی شدند.

وی افزود: از این تعداد ۷۵ نفر مربوط به شهرستان بیرجند، ۲۳ نفر در طبس، ۱۷ نفر در قاین، ۱۱ نفر در فردوس، ۱۱ نفر در سرایان، ۱۶ نفر در زیرکوه، ۵ نفر در درمیان، ۵ نفر در خوسف، ۳ نفر در سربیشه، ۲ نفر در نهبندان، ۲ نفر در بشرویه بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی  بیرجند گفت: با بیان اینکه هم اکنون ۳۴۳ بیمار با علائم بیماری حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند گفت: از این تعداد ۲۱۳ نفرمبتلا قطعی بیماری کرونا هستند که ۳۳ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری اند که حال ۴ نفر آنان وخیم است.

دهقانی فیروز آبادی همچنین از جان باختن ۶ نفر در شبانه روز گذشته در استان در اثر کرونا خبر داد و گفت: فوتی‌ها در اثر این بیماری در استان به ۲۳۳ مورد رسید.

 

 جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. 

 

دوره نهفتگی بیماری کرونا بین دو تا چهارده روز است

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند با بیان اینکه  دوره نهفتگی بیماری کرونا بین دو تا چهارده روز است اظهارکرد: در اکثر موارد، علائم بالینی خفیفی ایجاد می کند که باعث انتشار بیشتر ویروس می شود.

بیشتر بخوانید   راه اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی کرونا ویروس در بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند

مجید شایسته ادامه داد: اگر با فرد کرونا مثبت در تماس بودیم، باید تا ۱۴ روز از نظر کرونا و علائم آن پایش شویم و بررسی علائم بیماری مثل تب، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و از دست دادن حس بویایی و چشایی باید حتما مد نظر قرار گیرد.

وی گفت: توصیه های کلی مثل شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه، استفاده از ماسک، حفظ فاصله فیزیکی با افراد به خصوص کسانی که علائم بیماری را دارند، استفاده از دستمال کاغذی در هنگام عطسه و سرفه حتما رعایت شود.

مدیر گروه بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی ودرمانی بیرجند  بیان کرد: همچنین اگر در خانواده فرد کرونا مثبت وجود دارد، ملاقات این فرد کاملا ممنوع بوده و فردی که مراقب این بیمار است باید فاقد بیماری زمینه ای یا شرایط خاص مثل خانم باردار، افراد مبتلا به سرطان، مبتلایان به دیابت، بیماری های قلبی عروقی، تنفسی، کلیوی و افراد چاق نباشند و این بیماری ها را نداشته باشد.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها